۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82743561
T T
۰ نفر
يك روانشناس:بچه هاي امروز، مهارت هاي كافي را براي زندگي كردن نمي دانند

تهران - ايرنا - روانشناس و استاد دانشگاه گفت: بچه هاي امروز مهارت هاي زندگي و اجتماعي را بطور كافي فرا نمي گيرند و بسياري از آنان در پرورش هوش عاطفي، هيجاني و اجتماعي مشكلات عديده دارند هرچند كه از نظر دستيابي به موفقيت تحصيلي، مشكلي ندارند.

مجيد صفاري نيا روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا اظهار كرد: كودكان امروز از نظر بعد شناختي، موفق هستند اما براي ارتباط با ديگران و بيان احساسات و عواطف خود همچنين در زمينه حل مساله، ابتكار، خلاقيت و نوآوري نتوانسته اند به موفقيت دست يابند.
صفاري نيا ادامه داد: آنان افراد آسيب پذيري هستند و در هر برهه اي از زمان ممكن است گرفتار تفكرات سطحي و اشتباه شوند و اگر اين افراد در موقعيت هايي با سطح بالاي تاثيرگذاري بر ناخودآگاه قرار گيرند، تاثير سوء بر رفتار آنان خواهد داشت.
وي اظهار كرد: به عنوان نمونه در چند سال گذشته، فعاليت شركت هاي هرمي رواج يافت و با وجود اينكه عامه مردم مي دانستند كه فعاليت اينگونه شركت ها خطراتي دارد و منجر به ورشكستگي و كلاهبرداري و ناكامي خواهد شد اما با وجود اين افرادي بودند كه در اين شبكه ها عضويت داشتند چون اين برنامه، خرد افراد را تسخير و قوانين و دستورات خود را بر رفتار آنان حاكم مي كرد.
اين روانشناس افزود: افراد تلقين پذير، افرادي كه وابستگي عاطفي دارند و از استقلال فردي كمتري برخوردارند، افراد داراي هوش عاطفي و هوش هيجاني پايين و يا داراي عزت نفس ضعيف، ممكن است درگير بازي هاي مخرب شوند و قوانين بازي را بپذيرند، تبعيت كنند و آسيب ببينند.
وي درباره بازي هاي رايانه اي و اينترنتي اظهار كرد: بازي هاي رايانه اي حدود 60 سال پيش يعني از دهه 1960، با فعاليت شركت آتاري در دنيا ترويج يافت و با فاصله كوتاهي به ايران رسيد كه اين نوع بازي ها طرفداران بسياري در ميان گروه هاي مختلف سني دارد.

** بازي هاي رايانه اي هم فرصت دارد هم تهديد
اين روانشناس، بازي هاي رايانه اي را داراي فرصت ها و تهديدهاي بسياري دانست و افزود: بازي هاي رايانه اي در افزايش خلاقيت، هوش، هماهنگي حسي و حركتي كودكان، كامل كردن اوقات فراغت، پاسخگويي به نياز كنجكاوي، تخيل و افزايش نوآوري موثر است و اينها جنبه هاي اثربخش بازي هاي رايانه اي به شمار مي آيد.
صفاري نيا درباره جنبه هاي منفي بازي در فضاي مجازي، گفت: اين نوع بازي ها به دليل طراحي و شبيه سازي واقعيت، فرد بازي كننده را بسيار تحت تاثير قرار مي دهد و مهيج بودن آن باعث شود تا افراد، ساعت ها مشغول و درگير بازي باشند و اين مساله به اعتياد به بازي مي انجامد و زندگي عادي افراد را دچار اختلال مي كند.
اين روانشناس به بازي هاي صلح آميز اشاره كرد و ادامه داد: بازي هاي صلح آميز مبتني بر دانش است و جنبه آموزشي بر جنبه سرگرمي برتري دارد و البته در رشد و پرورش ابعاد مختلف شخصيت افراد به ويژه كودكان مي تواند تاثير مستقيم داشته باشد؛ مثلا در گذشته بازي در زمينه شهرسازي ميان كودكان و نوجوانان رواج داشت كه بسياري از بچه هاي دبيرستاني ترغيب شدند به رشته عمران و معماري بروند.
وي به بازي هاي رقابتي و مبارزه طلبانه اشاره كرد و افزود: بازي هاي رقابتي و جنگجويانه اگرچه در ظاهر به صورت رقابت هاي ورزشي شبيه سازي شده است اما بار رقابتي شديد در اين نوع بازي ها جنبه تخريب كننده دارد و در زندگي واقعي افراد هم اثر سوء مي گذارد.
صفاري نيا به بازي نهنگ آبي اشاره كرد و يادآور شد: بازي نهنگ آبي كه اخيرا در دنيا مطرح شده است، در واقع بازي ماجراجويانه اي است كه ماهيت آن هيجان برانگيز است و فرد بازي كننده را آنقدر درگير بازي مي كند كه او مجذوب مي شود و درنتيجه، خودآگاهي او از بين مي رود و فرايند بازي و تفكر آن بر رفتار فرد به طور ناخودآگاه حاكم مي شود.

** خانواده ها براي پرورش ابعاد مختلف شخصيت فرزندان، هزينه و زمان در نظر بگيرند
صفاري نيا اظهار كرد: خانواده ها به زعم خود براي تربيت فرزندان از هيچ چيز دريغ نمي كنند و سعي مي كنند تمام آنچه كودكان لازم دارند، فراهم كنند و اغلب تصور مي كنند، اگر بچه را در يك محيط آموزشي مناسب ثبت نام كند و يا هزينه زيادي براي كلاس ها و دوره هاي آموزشي مختلف بپردازند، ديگر تمام است؛ در صورتي كه اينطور نيست و در اين حالت خانواده تنها به پرورش هوش شناختي بچه تمركز كرده است.
اين روانشناس يادآور شد: پرورش شخصيت افراد ابعاد مختلفي دارد؛ بعد شناختي، بعد عاطفي، بعد اجتماعي، بعد فيزيولوژيكي و زيستي از جمله اين ابعاد است و اين درحاليست كه همه اين ابعاد بايد در كنار يكديگر و به موازات هم رشد كند.
وي تصريح كرد: والدين بايد همانگونه كه به فراگيري فيزيك و هندسه تاكيد دارند و براي كلاس هاي فوق العاده دروس مختلف، هزينه مي كنند، به همان ميزان و شايد بتوان گفت بيشتر، براي پرورش ابعاد مختلف شخصيت فرزندان هزينه و زمان در نظر بگيرند.
صفاري نيا به آداب زندگي در قالب ده مهارت اشاره كرد و افزود: خودآگاهي، همدلي، ارتباط موثر، تصميم گيري، روابط بين فردي، حل مساله، تفكر خلاق، تفكر انتقادي، توانايي مقابله با استرس، توانايي مقابله با هيجانات مهارت هايي است كه از سال 1990، سازمان ملل متحد در كشورهاي مختلف به عنوان ضرورت هاي زندگي بر آن تاكيد داشته است و آموزش اين مهارت ها را ضروري دانسته است.
اين روانشناس خاطرنشان كرد: معمولا اين اتفاق نمي افتد و به نظر مي رسد كه هر چه جلوتر مي رويم، بچه ها توان و مهارت هاي اجتماعي كمتري نسبت به نسل هاي پيشين دارند و در نتيجه اين روند، بسياري از آسيب هاي اجتماعي همچنان حل نشده باقي مي ماند؛ به عنوان نمونه معضل اعتياد در جامعه حل نمي شود و هر روز انواع جديدي از مواد مخدر مي آيد زيرا افراد مهارت هاي مقابله و روبرو شدن با اين مساله را ندارند.

** افراد هر 15 دقيقه يك بار، تلفن همراه خود را چك مي كنند
صفاري نيا درباره تاثير فضاي مجازي در زندگي نسل امروز گفت: براساس مطالعات جديد در دنيا، افراد هر 15 دقيقه يك بار، گوشي تلفن همراه خود را در هر شرايطي كه باشند، چك مي كنند و دسترسي به فضاي مجازي و وسايل ارتباطي نوين، ضرورت توسعه است و امروز هيچ كس نمي تواند بدون وسايل ارتباطي جديد، زندگي كند اما آسيب هاي آن بايد جدي گرفته شود زيرا آسيب هاي فضاي مجازي واقعي است و زندگي افراد را دگرگون مي كند.

**خانواده ها درك لازم را از خطرات فضاي مجازي ندارند
وي درباره آسيب هاي فضاي مجازي گفت: خانواده ها درك لازم را از خطرات فضاي مجازي ندارند و متاسفانه بسياري از خانواده ها از آسيب هاي فضاي مجازي براي فرزندان خود غفلت مي كنند و اغلب به جنبه هاي مثبت نظير فراگيري زبان انگليسي و يا مشغول بودن فرزندان و آرام و قرار گرفتن آنان، توجه دارند اين درحاليست كه هر سن اقتضاي خود را دارد و با مشغول شدن كودكان در فضاي مجازي يا بازي هاي رايانه اي نبايد از جست و خيز و تحرك بچه ها كاست.

** علائم وابستگي به فضاي مجازي و بازي هاي رايانه اي شبيه اعتياد است
صفاري نيا اضافه كرد: اعتياد به فضاي مجازي و بازي در آخرين ويراست طبقه بندي بيماري هاي رواني جاي ندارد اما علائم وابستگي به فضاي مجازي و بازي هاي رايانه اي شبيه اعتياد است و اگرچه فراواني آن زياد نيست اما مراقبت ها و نظارت والدين در پيشگيري از اين مساله بسيار تاثير گذار است.
اين روانشناس به خانواده ها توصيه كرد، در مورد زمان بندي، نوع استفاده از فضاي مجازي و بازي هايي كه كودكان انجام مي دهند، مراقبت هاي لازم را داشته باشند.
اجتمام**3229**1569
خبرنگار: حنانه شفيعي**انتشار: علي حبيبي
*آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر