۷ آذر ۱۳۹۶، ۹:۵۹
کد خبر: 82745020
T T
۰ نفر
آذری جهرمی:هنوز در كشور نگاه فناوری ستیز وجود دارد

تهران-ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شتاب گرفتن تغییر تكنولوژی ها در چهار سال دولت دوازدهم خبر داد و گفت: هنوز نگاه فناوری ستیز در كشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،«محمد جواد آذری جهرمی» روز سه شنبه در نشست با اعضای اتاق بازرگانی ایران افزود: وجود این نگاه فناوری ستیز یك مانع است كه باید به آن توجه كرد.
وی سهم دولت در بخش ارتباطات را ناچیز عنوان كرد و ادامه داد: تصدیگری دولت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به شدت كاهش یافته و بیشتر مقررات گذار است.
آذری جهرمی با بیان اینكه دولت در بخش مخابرات تنها سهم 20 درصدی دارد،گفت: شركت ارتباطات زیر ساخت با در آمد دو هزار میلیارد تومانی به صورت مستقیم در این بخش فعال است و بین 6 تا 7 درصد حجم بازار را دارد.
وزیر ارتباطات به تكلیف برنامه ششم برای 2.5 برابر كردن حجم بازار اشاره كرد و ادامه داد:بخش ارتباطات ثابت می تواند این تكلیف را محقق كند.
وی به شروع انقلاب چهارم صنعتی و اقتصاد دیجیتال اشاره كرد و بر ضرورت تدوین برنامه برای آن تاكید كرد.
آذری جهرمی از جاری نبودن كلام اقتصاد دیجیتال در كشور انتقاد كرد و گفت: بیشترین اتكا كشور هنوز به منابع زیر زمینی است حال چگونه می توان اقتصاد دیجیتال را محقق كرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه ریزی جهانی برای بهره گرفتن از اقتصاد دیجیتال ،خواستار توجه جدی تر به فناوری اطلاعات برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال شد.
آذری جهرمی با اشاره به حضور در پنجمین كنفرانس بین المللی فضای مجازی در دهلی كه روز های اخیر برگزار شد، خاطرنشان كرد: اكثر كشورها در این كنفرانس بر اقتصاد دیجیتال تاكید داشتند و هند به عنوان یكی از اقتصادهای در حال رشد جهان اعلام كرد كه تا سال 2025 میلادی یك تریلیون دلار درآمد از اقتصاد دیجیتال خواهد داشت.
عضو هیات دولت با بیان اینكه قدرت اقتصاد دیجیتال در جهان بیش از تصور ما است، افزود:حجم بازار اقتصاد دیجیتال جهانی بیش از 4.2 میلیارد دلار برآورد شده است.
آذری جهرمی سهم اقتصاد دیجیتال در كشورهای OEDC (سازمان همكاری اقتصادی و توسعه) را 5 درصد دانست و ادامه داد:سهم مذكور درحالی است كه یك رشد معنا دار بین اقتصاد دیجیتال این كشورها و سایر بخش های آنها وجود دارد.
وزیرارتباطات مهمترین پیام اقتصاد دیجیتال را تركیب بخش های مختلف با هم و نزدیك شدن مفاهیم به یكدیگر دانست كه نقش كلیدی آن را فناوری اطلاعات را اجرا می كند.
وی گفت: اگر قرار است به سمت اقتصاد دیجیتال حركت كنیم لازم است توجه جدی تر و بیشتری به بخش فناوری اطلاعات داشته باشیم.
وزیر ارتباطات با بیان اینكه در برنامه ششم توسعه رشد 19.4 درصد در سال برای ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است، خاطرنشان كرد: رسیدن به این رشد نیازمند شفاف سازی آمارهای بخش فناوری اطلاعات است.
آذری جهرمی بیان داشت: دخالت دفعی نكردن در بازار و اجازه فعالیت به فعالان این بخش خواهد توانست رشد مورد نظر را محقق كند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: برنامه كشور این است تا با نگاه جامع به اقتصاد دیجیتال به جا انداختن آن پرداخته شود، البته امروز در كشور بنا به ساختاری كه وجود دارد فناوری اطلاعات زیرساخت توسعه دیجیتال است و سرفصل مجزا ندارد و با خدمات تركیب است.
عضو هیات دولت با بیان اینكه از گذشته بنا به اقتضائات مهمترین وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخش ارتباطات بوده است، گفت: البته بعد از برون سپاری و خصوصی سازی كه صورت گرفت وزارت ارتباطات كوچك شد و به مرحله انحلال رسید اما دوباره در زمان محمود واعظی زحمت زیادی كشیده شد تا ماموریت ها برگردد اما باز ساختار گذشته حفظ شده است.
به گفته وی، سازمان فناوری اطلاعات نزدیك ترین مجموعه وزارت ارتباطات به اقتصاد دیجیتال است اما حتی این سازمان نیز نه یك نهاد رگولاتور و نه یك سازمان توسعه ای است.
آذری جهرمی از توانمند نبودن سازمان ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال خبرداد و همچنین گفت: هنوز برای اقتصاد دیجیتال نقش رگولاتوری پیش بینی نشده است.
وزیر ارتباطات در عین حال از وجود ظرفیت های خوب در این زمینه مانند پست و منطقه ویژه اقتصادی پیام خبرداد و افزود: تغییر ماموریت های كوچك در این بخش ها می تواند به توسعه اقتصاد دیجیتال در كشور انجامد.
به گفته وی، كشور اگر به سمت اقتصاد دیجیتال حركت نكند، بازنده خواهد بود و حتی اقتصاد را نیز از دست خواهد داد.
آذری جهرمی باتاكید بر وجود نگاه فناوری ستیز در كشور خاطرنشان ساخت: وجود چنین نگاهی در كشورما درحالی است كه سایر كشورهای جهان به فكر استفاده از مزیت های اقتصاد دیجیتال هستند.

**آزاد سازی پست ممكن شد
عضو هیات دولت ادامه داد: وقتی به فكر استفاده از فرصت ها نباشیم، آن وقت درگیر تهدیدهای آن خواهیم شد البته مجموعه پست با همه تلاش هایی كه در چهار سال گذشته انجام داد توانست درآمد این بخش را از 350 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان برساند و من مطئمن هستم كه با اجازه دادن به بخش خصوصی و اپراتورهای پستی در كوتاه مدت كه می تواند كمتر از یك سال باشد، درآمد بخش پست به دو برابر افزایش پیدا كند.
وی از ارائه مجوز دو اپراتور خصوصی به زودی خبرداد و گفت: خصوصی سازی در پست موثر بوده و سهم بازار را افزایش داده و خواهد داد.
وزیرارتباطات به آزادسازی ترانزیت بین الملل كه در دولت یازدهم محقق شد اشاره كرد و افزود: شركت ارتباطات بین الملل با تغییر ساختار شركت ارتباطات زیرساخت ایجاد خواهد شد كه ظرف یك ماه آینده اساسنامه آن برای تصویب به هیات دولت فرستاده می شود و علاوه برآن از ظرفیت بخش خصوصی و بورس برای فعال سازی استفاده خواهد شد.

**رونق ترانزیت بین الملل
آذری جهرمی با اشاره به انعقاد قرارداد ترانزیت بین الملل جنوب به شمال كه در هفته های اخیر ممكن شد، گفت: برای نخستین بار ظرفیت ترانزیت جنوب به شمال با قراردادی كه بعد از سه ماه مذاكره منعقد شد 300 گیگ بر ثانیه بر ظرفیت ترانزیت بین الملل افزوده شد و آنرا فعال سازی كردیم.

**اصلاح تعرفه های ثابت
وزیر ارتباطات با اشاره به اصلاح نظام تعرفه در بخش ارتباطات ثابت بیان داشت: اصلاح نظام تعرفه در این بخش گام مهمی بود كه انجام شد هرچند فشار بسیار سنگینی در ابعاد مختلف وارد آمد اما پیش بینی می كنیم كه این تغییر، كمك زیادی به تولیدكنندگان محتوای داخلی و افزایش رضایت مردم كند.
آذری جهرمی با بیان اینكه مطابق قانون ششم توسعه كشور باید كف پهنای باند در دسترس مردم 20مگابیت بر ثانیه باشد، گفت: بنابراین نیاز است از فناوری ADSL به سمت فناوری سریعتری برویم كه همین تغییر تكنولوژی باعث ایجاد انقلاب در سطح كشور در حوزه پیمانكاری و بخش خصوصی می شود.
عضو هیات دولت گفت: شتاب تغییر تكنولوژی در دولت دوازدهم بیشتر خواهد بود و این شتاب با محوریت بخش خصوصی است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2078 ،9123 * 6075
خبرنگار: محمد مهدی بهرامی**انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر