رییس جمهوری: ریشه‌كنی فقر مطلق و افزایش درآمد مردم را ادامه می‌دهیم/ در برجام موفقیتی بدست آوردیم كه غیرقابل تخریب است

تهران- ایرنا- دكتر حسن روحانی رییس جمهوری با ارایه گزارش 100 روز نخست دولت دوازدهم به مردم، بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه را از جمله هدف های اصلی دولت در اقتصاد عنوان كرد و گفت:برای ریشه كن كردن فقر مطلق در این 100 روز گام هایی برداشته شده كه درطول دولت دوازدهم ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین روحانی شامگاه سه شنبه كه در قالب یك گفت وگوی زنده تلویزیونی به مردم گزارش می داد، اظهارداشت: من در انتخابات به مردم وعده دادم تا پایان دولت دوازدهم هدفمان ریشه كن كردن فقر مطلق است.در سال 96 ، مستمری افرادی كه مورد حمایت كمیته امداد و بهزیستی هستند بیش از سه برابر نسبت به پارسال اضافه شده كه تا پایان دولت تا پنج برابر افزایش خواهد یافت.

** صدا و سیما خدمات دولت و مردم را به مقایسه بگذارد
روحانی در آغاز نخستین گفت وگوی تلویزیونی خود با مردم در دوره جدید ریاست جمهوری با عنوان گزارش صد روزه عملكرد دولت دوازدهم تصریح كرد : از همه كسانی كه در 15 روز دست اندركار كمك به مردم كرمانشاه بودند، تشكر می كنم .
روحانی ضمن تسلیت به درگذشتگان زلزله كرمانشاه ابراز امیدواری كرد دولت و مردم در كنار هم برای كمك به مردم كرمانشاه تلاش كنند .
روحانی سخنان خود را چنین آغاز كرد: به مردم ایران و سراسر كشور و همه ایرانیان خارج از كشور سلام عرض می كنم و شب به خیر می گویم. بویژه مردم قهرمان و پهلوان استان كرمانشاه كه این ایام غم دار مصیبت و حادثه دردناكی هستند كه در سایه زلزله برای آنها به وجود آمد. برای همه درگذشتگان از خداوند بزرگ تقاضای رضوان و رحمت و برای همه مصدومان تقاضای شفای عاجل می كنیم و امیدواریم دولت و مردم در كنار همدیگر بتوانند به این مردم مرزدار عزیز كمك كنند تا از این گذر سخت بتوانند عبور كنند.
وی افزود: می خواهم در اینجا از همه آنهایی كه در این 15 روز دست اندركار كمك به مردم عزیز كرمانشاه بودند تشكر كنم اعم از مردم عزیز، مردم خود كرمانشاه، مقامات دولتی، نیروهای مسلح و همه آنهایی كه به یك نحو در این حادثه غم بار به مردم عزیز یاری رساندند و كمك كردند.
روحانی ادامه داد: البته در این گونه حوادث معمولا كار بسیار سختی برای همه است برای این كه بتوانند به نحو مطلوب و شایسته به مردم كمك كنند؛ ما زلزله 7.3 ریشتری در كشور در این سال ها و دهه های اخیر نداشتیم. زلزله بسیار شدید بود، در شب این زلزله واقع شد كه كار را سخت تر می كند و وقتی زلزله می آید معمولا آب، برق، گاز و همچنین راه های ارتباطی با مشكلات فراوانی مواجه می شود و در عین حال خود مردم به همدیگر خیلی یاری كردند و نجات گران و امدادگران اقدامات بسیار ارزنده ای انجام دادند و حدود دو هزار و 700 نفر از لحظه وقوع زلزله تا فردا ظهر از زیر آوارها نجات پیدا كردند.
وی اضافه كرد: بیش از 7 هزار مصدوم به بیمارستان ها منتقل شدند و در بیمارستان ها روز دوم كه من به منطقه زلزله زده سفر كرده بودم و مردم دلاور و بسیار عزیز سرپل ذهاب را زیارت كردم، روحیه مردم بسیار روحیه خوبی بود با وجود سنگین بودن مصیبت اما مردم با روحیه ای كه به معنای كمك به برادران وخواهران خود بود و آنچه هم كه از مسوولان می خواستند یك درخواست كاملا بحقی بود، آن روز بیشتر آب آشامیدنی و چادر مطرح بود و به سرعت این نیازمندی های اولیه به مردم رسید.
رئیس جمهوری گفت: در بیمارستان كرمانشاه كه رفتم همه پزشكان و پرستاران 48 ساعت نخوابیده بودند و به طور مداوم كار می كردند، 300 عمل جراحی در آن بیمارستان صورت گرفت و در 48 ساعت اول 1550 عمل جراحی انجام گرفته بود و كار بسیار بزرگی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی انجام داد و این خدمات را ادامه می دهد. ستاد بحران و وزارت كشور در این زمینه خوب مدیریت كردند و هلال احمر بسیار فعال بود البته هنوز مشكلات مردم فراوان است اما اگر به نسبت ، مقایسه كنیم خوب است صدا و سیما خدمات دولت و مردم ایران را با سایر كشورها حتی با كشورهای اروپایی و آمریكایی و پیشرفته به مقایسه بگذارد.
وی افزود: در حوادث قبلی شاهد بودم كم و بیش، در رودبار و منجیل حضور داشتم، در بم رفتم سر زدم كمك رسانی این بار از طرف مردم و دولت خیلی بهتر و ساماندهی بیشتر بود. مردم نقض دولت را به خوبی جبران كردند و نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و بسیج خیلی كمك كردند و ما از مراحل اولیه عبور كردیم و در زمینه اسكان موقت هستیم.
روحانی گفت: مردم بخواهند جایی را در نزدیك های خود اجاره كنند دولت اجاره را پرداخت می كند و كانكس اگر مورد نیاز مردم باشد به سرعت ساخته می شود و در هر جایی كه امكان پذیر بوده كانكس تهیه كنیم این كار انجام می شود و برای اولین بار بودجه لازم را بلافاصله چهارشنبه صبح در دولت تصویب كردیم و 50درصد وجود تصویبی در اختیار ارگان های خدمات رسان قرار گرفته است.
رئیس جمهوری افزود: من ضمن تسلیت مجدد به مردم عزیز این خطه و تشكر مجدد از مردم بزرگوار سرزمین ما، از همه دست اندركاران تشكر می كنم و این ایام بسیار مبارك یعنی ایام مولود پیامبر اكرم و ماه ربیع المولود و امروز كه آغاز امامت حضرت ولی عصر است را به ملت مان و شیعیان و مسلمانان تبریك و تهنیت عرض می كنم.

** تحول مثبت در بودجه 97
روحانی خاطرنشان كرد: امیدوارم در صد روزی كه گذشته ،توانسته باشیم آن خدمتی كه وعده داده بودیم به مردم در ظرف صد روز را ارائه كرده باشیم كه خود به خود در فرصت امشب بخش هایی از آن را به مردم گزارش خواهم داد.
رئیس جمهوری گفت:خدمات صد روزه در یك مجلد كتاب جمع آوری شده از هم اكنون در دسترس مردم در سایت دولت است و مردم می توانند ببینند و برنامه ریزی های اساسی برای سال 96 و برنامه های كلی برای چهار سال در این صد روز تدوین شده است.
روحانی اضافه كرد: بودجه سال آینده در دولت در حال تصویب است تا به مجلس ارائه شود. در بودجه امسال شاهد تحول بسیار مثبتی خواهیم بود كه به موقع در مجلس گزارش می دهم.

** بالابردن درآمد مردم، توزیع عادلانه
رئیس جمهوری در خصوص برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال در صد روز اخیر گفت: دولت دو هدف اساسی در اقتصاد دارد؛ یكی ریشه كن كردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم و قدمهای اولیه ای كه شش ماهه اول سال و صد روز برداشته شده و ادامه خواهد یافت و دوم ایجاد عدالت و كم كردن نابرابری ها بین مردمی كه در دهك های پایین و بالا قرار دارند و رونق اقتصادی.
رئیس دولت دوازدهم اضافه كرد: این دو مقوله یعنی بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه هدف اصلی ما در بخش اقتصاد خواهد بود.
رئیس جمهوری ادامه داد: من در انتخابات به مردم وعده دادم تا پایان دولت دوازدهم هدف ما این است فقر مطلق را ریشه كن كنیم. در سال اول كه در آن قرار داریم یعنی در 96 ، مستمری افراد قشر آسیب پذیر جامعه یعنی افرادی كه مورد حمایت كمیته امداد و بهزیستی هستند، بیش از سه برابر نسبت به پارسال اضافه شده كه تا پایان دولت تا پنج برابر افزایش خواهد یافت.
روحانی خاطرنشان كرد:در سال آینده كه در بودجه هم پیش بینی شده طراحی خواهیم كرد همه آنها از حداقل استاندارد برخودار باشند، ثبت نام كنند و در زندگی یاری شوند.

** اشتغال خالص صفر از سال 85 تا 92
وی با بیان اینكه از مسائل بسیار مهم اشتغال است،اظهار كرد: ما در اشتغال عقب ماندگی هایی از گذشته داریم یعنی در 85 تا 92 تقریبا اشتغال خالص ما صفر بوده است. اما از 93 تحرك خوبی در اشتغال شروع شده است به طوری كه متوسط اشتغال خالص ما از پاییز 93 تا تابستان 96 یعنی امسال سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال خالص بوده است.
روحانی افزود: البته نسبت به بیكاری كه در جامعه داریم، این رقم كم است و نسبت به نیروی فعالی كه وارد بازار كار می شوند،رقم بالاتری نیاز داریم.
وی تصریح كرد: تلاش ما این است رقم را بالا ببریم و ظرف یكی دو سال آینده به بالای 900 هزار نفر برسانیم . الان آمار اشتغال خالص ما در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال بالای 700 هزار نفر است ،در عین حال هنوز بیكاران فراوانی داریم.
رئیس دولت دوازدهم ادامه داد:بنابر این در این صد روزه نسبت به متوسط دو سه سال گذشته یك مقدار پیش آمدیم البته آماردر پایان فصل به فصل متفاوت است باید ببینم چگونه خواهد بود.اما این هدف گذاری از طریق طرحهای مختلفی داریم را دنبال خواهیم كرد.
وی گفت: به تمام وزرایی كه در بخش تولید فعال هستند گفته شده یكی از مسئولیت های آنها در بالا بردن اشتغال است.فضای مجازی یكی از فرصتهایی است می توانیم بالا ببریم، صنعت، خدمات و كشاورزی هم همین طور متوانیم آمار را بالا ببریم
روحانی اضافه كرد:گزارشی وزارت ارتباطات دیروز داد شش ماهه اول 50هزار نفر را با شركتهای مختلف مشغول به كار كردند.
روحانی خاطرنشان كرد:در مجموع در طرحهایی كه برای اشتغال داشتیم در زمینه كاروزی اشتغال فراگیر، طرح تكاپو، همه اینها در فاصله صد روزه عملیاتی و اجرایی شده برای مثال در طرح كاروزی اعلام شده 120 هزار نفر ثبت نام كردند بیست هزار نفر شروع به كارآموزی كردند.
رئیس دولت دوازدهم گفت: این طرحها ادامه خواهد یافت . هدف ما این است كه اشتغال را به هدف برسانیم، بیكاری را پایین بیاوریم . امسال نسبت به پارسال تقریبا یك واحد درصد پایین آمده، از 12 ممیز هفت به 11 ممیز هفت رسیده ،برنامه ریزی كردیم برای چهار سال ، در صد روز هم قدمهایی كه برداشتیم مثبت بوده ضمن اینكه تا رسیدن به فاصله مطلوب فاصله داریم.

** افزایش درآمدهای دولت
رییس جمهوری افزود: ما در طول برنامه دولت یازدهم به كمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی كمك كردیم كه بتوانند افراد را از زیر پوشش خارج كنند. پنج هزار میلیارد تومان به كمیته امداد بودجه اختصاص دادیم تا بتوانند این افراد را زیر پوشش خارج كنند، ضمن این كه افراد تحت پوشش را خارج و خودكفا می كنیم، اما همواره در كشور عده ای نیازمند كمك هستند.
رییس جمهوری ادامه داد: اساس این كمك بر مبنای این است كه بتوانیم از طریق درآمدهای بیشتر این معضلی كه در جامعه است را جبران كنیم. این درآمدها از طریق فعالیت های اقتصادی، مالیاتی یا سایر درآمدهایی است كه دولت خواهد داشت.
دكتر روحانی ادامه داد: درآمدهای دولت در حال افزایش است، یعنی امسال نسبت به سال گذشته درآمدهایمان افزایش یافته است اما مخارج هم افزایش می یابد.
وی تاكید كرد: مبنای ما این نیست كه یارانه نقدی را افزایش دهیم، البته ما در این دولت یارانه را در بخش های مختلف افزایش دادیم، اما نه به صورت نقدی به آن مفهومی كه ماهانه به مردم پرداخت كنیم.
وی گفت: در بخش كشاورزی در طول چهار سال دولت گذشته ما تقریبا پول خرید تضمینی گندم را به حدود دو برابر رساندیم، این كمك به كشاورزان كشور است، به مفهوم یارانه نقدی نیست، اما كمك می كنیم محصولات كشاورزی رشد پیدا كند و از این طریق به كشاورزان و باغداران كمك می شود.
وی اظهار داشت: در بحث روستاها تلاش می كنیم روستاها تحول مثبت پیدا كنند همان طور كه قبلا وعده دادم یك لایحه ای به مجلس تقدیم كردیم برای این كه 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه استفاده كنیم و معادل آن از بانك ها استفاده كنیم و طرح اشتغال برای روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر را به مجلس دادیم كه مجلس آن را تصویب كرد و ما آن را در دولت برنامه تصویب كردیم و در حال اجراست.
رییس جمهوری ادامه داد: كمك به روستاییان یك نوع یارانه است اما به آن معنا كه پول بدهیم، نیست، جز افرادی كه نیازمند هستند یا معلول هستند یا فقری دارند كه باید مستقیم به آنان كمك كنیم، كه این را از طریق مستمری بگیرانی كه دریافتی آنان را افزایش می دهیم ادامه می دهیم.

** كاهش تورم ادامه خواهد داشت
رئیس جمهوری در پاسخ به اینكه با توجه به كنترل تورم و متوقف كردن رشد تورم ،قول داده بودید كه رونق اقتصادی ایجاد كنید، دولت چه برنامه ای دارد؟ گفت:دولت برنامه كاهش تورم را كه در دولت یازدهم قول داده بود ادامه خواهد داد و هدف اینست تورم یك رقمی باقی بماند.
روحانی افزود:البته تورم یك رقمی هشت درصد به معنای این نیست كه قیمت ها هشت در صد ارزان شده است بلكه به معنای اینست كه هشت درصد گران شده یعنی خدماتی را كه دولت به مردم ارائه می دهد، هشت یا 9 درصد اضافه شده و نگذاشته 30 یا 40 درصد اضافه شود و این هنر دولت است .
وی ادامه داد: در بحث رشد اقتصادی در دولت دوازدهم همزمان با كاهش تورم رشد منفی را مثبت كردیم و رشد سال 91 براساس گزارش بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران منفی 6/8 (هشت ممیز شش)و براساس اعلام مركز آمار منفی 4/6 (شش ممیز چهار)بود.
رئیس جمهوری اظهار داشت: در سال 92 این میزان كاهش یافت ولی همچنان رشد اقتصادی منفی بود تا اینكه در سال 93 رشد اقتصادی مثبت 3 درصد شد و در سال 94 به رغم مشكلاتی كه وجود داشت، رشد اقتصادی مثبت یك شد.
روحانی خاطر نشان كرد: در سه ماهه اول سال 96 هم رشد اقتصادی بدون احتساب نفت 5/6 و با احتساب نفت هفت بود و در حال حاضر هدف دولت رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصد است.
وی گفت: برای رشد اقتصادی باید نحوه بودجه ریزی تغییر كند و باید مردم را وارد عرصه اقتصاد كنیم و برای این منظور طرح های نیمه تمام را به مردم ارائه خواهیم كرد.
رئیس جمهوری افزود: برای رشد اقتصادی باید سرمایه خارجی جذب كنیم و در 100 روز نخست دولت دوازدهم قرارداد با بانك های كشورهای مختلف به میزان 23.1 میلیارد دلار (بیست و سه ممیز یك ) انجام شد و موافقت فاینانس آن را گرفتیم.
وی با اشاره به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای دست یابی به رشد اقتصادی ، اظهار داشت: تصمیم روسای قوا نیز بر حمایت از سرمایه گذاری است و بویژه ایرانیان خارج از كشور است .
رئیس جمهوری گفت: رشد اقتصادی نیازمند فناوری و سرمایه گذاری است و بازار اشتغال است و رشد اقتصادی می خواهیم كه توام با اشتغال مردم و فناوری باشد

** تخصیص 25 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در 100 روز

رئیس جمهوری در خصوص میزان پرداخت بودجه های عمرانی در سال جاری گفت: ما در این 100 روزه دولت دوازدهم 25 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی گذاشتیم و این یك تحول بسیار خوبی بود.
روحانی اظهار داشت: این 25 هزار میلیارد تومان، هم تخصیص و هم پرداخت شده كه ممكن است تخصیص، بیشتر از این میزان باشد.
وی ادامه داد: در ماه های اول سال پرداخت بودجه عمرانی خیلی خوب نبود اما در این 100 روز یك تحول خوبی داشتیم كه تا پایان سال رقم ما رقم قابل ملاحظه ای در بودجه عمرانی خواهد بود.
رییس قوه مجریه گفت: البته برای سال آینده یك فكر دیگری كردیم، در مجموع طراحی ما یك بودجه عمرانی بالایی است، می خواهیم از بانك ها، صندوق و سرمایه مردم استفاده كنیم. من در فصل بودجه 19 آذر در مجلس در این زمینه توضیح خواهم داد.
روحانی افزود: در بخش عمرانی حداقل در این 100 روز وضع ما در مقایسه با مشابه 100 روز سال گذشته خیلی بهتر بوده است.
وی همچنین در خصوص پرداخت یارانه ها گفت: در این زمینه دولت و مجلس باید باهم تصمیم گیری كنند، مجلس سال گذشته به دولت تكلیف كرد هر كس كه شناسایی كرد و وضع زندگی او خوب است و نیاز به یارانه ندارد یارانه او قطع شود.
وی ادامه داد: این كار آسان و ساده نبود، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی این مسوولیت را برعهده گرفت كه یارانه تعدادی از افراد قطع شد، یك عده اعتراض كردند و دوباره یارانه آن ها برقرار شد.
رییس جمهوری گفت: همچنین سالانه تعداد زیادی به یارانه بگیران اضافه می شود، بیشتر از یك میلیون رشد جمعیت خالص در سال داریم.
روحانی افزود: در خصوص اینكه برای یارانه ها باید چكار كرد، هم با مجلس مشورت خواهیم كرد و هم در نهایت در بودجه امسال اگر مجلس تصمیمی گرفت ما بر مبنای آن عمل می كنیم.
وی در خصوص وضعیت صندوق های بازنشستگی كشور نیز اظهاركرد: نسبت به صندوق های بازنشستگی وضع ما سال به سال بدتر می شود، ما در سال آینده 50 هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی كمك خواهیم كرد كه این شامل صندوق های تامین اجتماعی، كشوری و نیروهای مسلح می شود كه وضع آنان بدتر است.
رییس جمهوری گفت: برای صندوق های بازنشستگی باید فكری كرد كه یكی از قدم های دولت در 100 روز گذشته این بوده كه به سازمان تامین اجتماعی دستور دادم تمام بنگاه های اقتصادی خود را باید به بازار عرضه كنند و بفروشند.
روحانی افزود: سازمان تامین اجتماعی نباید مدیریت بنگاه های اقتصادی را برعهده داشته باشد، البته با آن پول می توانند سهام در بازار بورس یا بانك ها داشته باشند اما در عین حال باید مدیریت بنگاه ها را كنار بگذارند.
وی ادامه داد: یكی از هدف های ما در دولت دوازدهم این است كه بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار شود و من فكر می كنم غیر از دولت بقیه آن هایی كه بخش های عمومی غیردولتی یا نیروهای مسلح هستند آن ها نیز باید واگذار كنند، در این زمینه در این دولت یكی دوبار با رهبر معظم انقلاب صحبت كردم، ایشان كاملا موافق است تا همه این ها به مردم واگذار شود.
رییس جمهوری گفت: بنابراین این اتفاق باعث هم رونق اقتصادی می شود و هم تحولی در اقتصاد ایجاد می كند و هم بنگاه داری كه امروز بانك ها می كنند كنار گذاشته می شود، به وزیر اقتصاد دستور دادم هر رییس بانكی كه می آید اولین شرط این است كه تعهد دهد اموال راكد خود را بفروشد.
روحانی افزود: صندوق های ما مشكلات زیادی دارند و باید سرجای خود بحث شود و این مساله را حل كنیم.
وی ادامه داد: بعضی از معضلات است كه در یكسال حل نمی شود اما هدف دولت این است كه معضل بانك ها را حل كنیم كه قدم های خوبی در این 100 روزه برداشته شده است.

** تعامل سازنده با دنیا اساس سیاست خارجی دولت است/ عربستان به دنبال دشمن خارجی است

رئیس جمهوری تاكید كرد، اساس سیاست خارجی دولت تعامل سازنده و عزتمندانه با دنیا است و مقام معظم رهبری هم فرمودند تعامل فراگیر با كشورهای دوست داشته باشیم.
روحانی افزود: سیاست خارجی ما در دولت دوازدهم متفاوت از دولت یازدهم نیست . اساس سیاست این است كه در منطقه مشكلاتمان را از طریق مذاكره ونه رویارویی حل كنیم و منطقه را امن و مشكلات ناامنی را در منطقه مرتفع كنیم.

** با اروپا و روسیه روابط بهتری داریم
وی افزود: روابط تجاری و بین المللی ما با اتحادیه اروپا و روسیه از گذشته بهتر است؛ با كشورهای منطقه جز یكی دو كشور روابط بهتری داریم. امروز با تركیه، عراق، افغانستان، پاكستان و قطر روابط بهتری داریم، ممكن است یكی دو كشور مانند عربستان هستند كه مشكل داشتیم كه بیشتر هم خودشان این مشكلات را افزایش می دهند.
رییس جمهوری تاكید كرد: من در پرانتز بگویم؛ عربستان دنبال حل دو مشكل است و به همین دلیل ایران را به عنوان دشمن خود معرفی می كند؛ مشكل اول سرپوش گذاشتن روی شكست هایش در منطقه است.
وی ادامه داد، عربستان در قطر، عراق، سوریه و لبنان ناموفق بود و می خواهد سرپوشی روی شكست هایش بگذارد. ثانیا مسائل داخلی عربستان، اختلافات و به هم ریختگی داخلی شان، مسائل حادی است و می خواهند برای سرپوش گذاشتن و یا مسائل داخلی شان كشوری را به عنوان دشمن خود معرفی كند كه ما در اینجا باید هنرمندان از این مشكلات عبور كنیم.

**كشورمان، دست خودمان است/ در موقعیت خوبی مذاكرات هسته ای را انجام دادیم
رئیس جمهوری با اشاره به این كه كشورمان دست خودمان است، افزود، اما این كه در دیگر كشورها چه می شود، چه تحولاتی رخ می دهد، چه حكومتی سر كار می آید و دارای چه تجربه ای است؛ حكومت آینده آمریكا كه دست ما نیست لذا در یك موقعیت بسیار خوبی ما مذاكرات هسته ای را انجام دادیم.
وی ادامه داد، بعضی ها فكر می كردند ما مثلا عجولانه كار را پیش می بریم. در یك دولتی كه دولت گذار از دمكرات ها به جمهوریخواه ها بود ما توانستیم این كار را انجام دهیم.
وی افزود: به هر حال كشورهای مختلف شرایط خودشان را دارند. ما در هر مقطعی باید منافع ملی خود را در نظر بگیریم نباید از لحاظ سیاسی عصبانی شویم و نباید فكر كنیم كه در شرایط بحران قرار گرفته ایم. البته باید حواسمان جمع باشد و خودمان را آماده كنیم.
روحانی با بیان این كه همیشه برای قدرت ما در برابر تهدیدهای احتمالی دو بال نیاز داریم، اظهار داشت: بال دیپلماسی و بال قدرت نظامی؛ این دو بال نیاز است. هر كدام از این ها نباشد پرواز ناممكن است. قدرت نظامی ما زیاد باشد، قدرت سیاسی و دیپلماسی ما ضعیف باشد، ما نمی توانیم این قدرت را نقد كنیم. قدرت دیپلماسی ما قوی باشد و قدرت نظامی نداشته باشیم، نمی توانیم در صحنه سیاسی به اهدافمان برسیم. بنابراین این دو بال برای ما ضرورت دارد و دولت یازدهم دنبال تقویت هر دو بود و دولت دوازدهم هم این را دنبال می كند.
وی افزود: دولت دوازدهم دنبال این است كه قدرت نظامی را تقویت كنیم، دولت یازدهم دولتی بود كه با ورود اس 300 به كشور از لحاظ پدافند هوایی تحول بزرگی ایجاد كرد. ضمن این كه خودمان هم در ساخت داخلی پیشرفت های بسیار خوبی در دولت یازدهم داشتیم. در دولت دوازدهم هم این سیاست را ادامه می دهیم.

**قدرت اصلی ما مردم است اما نیازمند قدرت نظامی و دیپلماتیك هم هستیم

وی با تاكید بر این كه قدرت نظامی خود را باید افزایش دهیم، گفت: البته قدرت اصلی ما مردم ما است اما در عین حال نیازمند به قدرت نظامی هم هستیم. قدرت دیپلماتیمك ما هم اینطور. این دو قدرت دو بال برای حركت كشور ما در مسائلی كه در منطقه و جهان پیش روی ما است یا خواهد بود، می باشد.
رییس جمهوری ادامه داد: كاری كه درعراق انجام دادیم كمك بسیار بزرگی به دولت، ملت و ارتش عراق شد . برای پیروزی برابر داعش و تروریست ها در عراق و سوریه تلاش و كمك كردیم . آزاد كردن شمال عراق برای ثبات این منطقه و جمهوری اسلامی ایران بسیار كمك كرد.
روحانی گفت: كاری كه بین ایران، عراق و تركیه برای اقلیم كردستان انجام گرفت، بسیار مفید بود چون آن منطقه داشت متشنج می شد . برای این كه به شرایط عادی برگردد همكاری سه جانبه ما كمك كرد. اكنون در منطقه برای مبارزه با تررویسم كشورهای خط مقاومت پیروزی بزرگی به دست آوردند.
وی افزود: همكاری های ایران، عراق، سوریه و روسیه همه اینها دست به دست هم دادند. پایگاه های اصلی داعش در منطقه فرو ریخت و این مساله بسیار مهمی بود هم در عراق و هم در سوریه داعش شهری را در اختیار ندارد. البته مشكل تروریسم به این سادگی های حل و فصل نهایی نمی شود و خیلی باید كار بشود ما به نقطه مطلوب برسیم پس اساس سیاست یك تعامل سازنده و عزتمندانه در جهان و در منطقه ایجاد صلح و ثبات است.

**در برجام ما موفقیت های بدست آوردیم كه غیر قابل تخریب است
رئیس دولت دوازدهم گفت: در برجام ما موفقیت های بدست آوردیم كه غیر قابل تخریب است یعنی موفقیت هایی كه هیچ وقت از بین نمی رود .
به گزارش ایرنا، روحانی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی امشب در پاسخ به اینكه صرف نظر از مواضع طرف های مقابل مواضع ما در زمینه برجام چیست، افزود: برجام برای همیشه در كشور و درتاریخ كشور باقی است ، اولا ما یك معضل بزرگ بین المللی را كه مطرح می كردند به عنوان بحران بین المللی، پای میز مذاكره حل كردیم واین یك موفقیت دیپلماتیك ماست و هیچ وقت این موفقیت از بین نمی رود.
وی ادامه داد: مانند جنگ هشت ساله كه در برابر دشمن پیروز شدیم و این در تاریخ كشور ثبت شده و هیچ وقت از بین نمی رود و از نظر اخلاقی پیروز شدیم وثابت كردیم كه هیچگاه دروغ نمی گفتیم وطرف های ما دروغ می گفتند . هیچ وقت دنبال سلاح هسته ای نبودیم .
رئیس دولت دوازدهم اظهارداشت: توانستیم قطعنامه های سازمان ملل را علیه خود لغو كنیم. ممكن است در آینده قطعنامه داشته باشیم ما كه نمی توانیم 20 سال آینده را پیش بینی كنیم ولی هر قطعنامه ای كه بود لغو كردیم واین موفقیت است .
روحانی گفت: در طول 2 سال كه از برجام می گذرد از برجام استفاده اقتصادی كردیم البته اگر مذاكرات وتوافقات را در نظر بگیریم بیش از چهار سال می شود ولی بعد از برجام درطول 2 سال در زمینه اقتصادی حركت های خوبی داشتیم وسرمایه گذاری های خارجی و توافقات بانكی انجام گرفته است .
وی افزود: دراین مدت توانستم نفت به اندازه ای كه می خواهیم تولید كنیم و بفروشیم ودر میعانات گازی همین طور ، میعانات گازی ما روی آب بود ولی بعد از برجام همه را فروختیم و درآمد ما در كشور اضافه شد و اداره كشور بدون این موفقیت ها، سخت تر بود. نه اینكه اگر برجام نبود نمی توانستیم كشور را اداره كنیم .
رئیس جمهوری خاطر نشان كرد: گشایشی بود كه در برجام ایجاد شده و ما استفاده كردیم واینها هیچوقت از بین نمی رود و حال اینكه در بخش برجام در اینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد مهم است كه دولت امریكا بعد از حدود یك سال كه دولت جدید سركار آمده همه تلاشش براین بود كه برجام را از بین ببرد .
روحانی گفت: تا امروز نتوانسته است و این به معنای اینست كه این یك توافق بسیار مستحكمی است و به سادگی نمی شود این توافق را از بین برد و از این مهمتر موضع گیری كه دولت امریكا در برابر برجام وایران انجام داد و اظهار دشمنی كرد چه كسانی از آن حمایت كردند و چه كسانی از خط برجام و ایران حمایت كردند؟
وی افزود:در دنیا می بینید دو الی سه كشور و یك رژیم از امریكا حمایت كردند و از طرف دیگر كل اتحادیه اروپا روبه روی امریكا ایستاد. روسیه و چین و دیگر كشورها ایستادند.
رئیس جمهوری خاطر نشان كرد: در سازمان ملل 2 نطق ایراد شد یك نطق از سوی اقای ترامپ و یك نطق رئیس جمهور ایران واین دو باهم مقایسه شد وهیچ كس در سازمان ملل نبود و شنیدیم گفتند كه نطق رئیس جمهور ایران منطقی و مودب ودر چارچوب بین المللی مطرح شد و نطق رئیس جمهور امریكا غیر منطقی با ملت ایران حرف زده بنابراین ما موفقیت بزرگی درسیاست خارجی داشتیم ودربرابر این موفقیت همه تلاش را باید بكار بگیریم تا در قدمهای بعدی هم دشمن ناموفق باشد.
روحانی افزود: تا امروز بدخواهان برجام در دنیا كه عمدتا در منطقه اسرائیل و عربستان هستند و بیرون هم تندروهای امریكا هستند موفق نبودند وما همه تلاش خود را در این زمینه بكار خواهیم گرفت.
وی ادامه داد:در بیرون هم تندروهای آمریكا هستند تا امروز موفق نبودند وهمه تلاشمان را در این زمینه به كار می گیریم در عین حال اگر روزی برای ما مشكلی پیش بیاید برنامه های لازم را به طور دقیق پیش بینی كردیم.

** رفت و آمد در آسمان ایران خیلی بیشتر از گذشته شده است
رئیس جمهوری گفت: ایران به معنای واقعی كلمه هاب منطقه ای است. درزمینه انرژی برق ما اكنون تبادل انرژی برق با اكثر كشورهای همسایه داریم. با تركمنستان، تركیه و عراق برق ما ترانزیت می شود و طرح بزرگی برای ترانزیت برق و گاز با پاكستان داریم.
به گزارش ایرنا ، در ادامه گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهوری، مجری از روحانی رسید كه در بسیاری از شاخص های اقتصادی و اجتماعی روند رو به رشد داریم اما با نقطه مطلوب و نیازهایمان فاصله زیاد دارد و می طلبد كه دولت اقدامات خاص برای شرایط خاص انجام دهد از جمله این كه موقعیت ایران یك موقعیت فوق العاده در منطقه است كه بتواند هاب منطقه ای در حوزه های مختلف و متنوع مثلا حمل و نقل و ترانزیت كه میلیون ها دلار داشته باشد یا كسب و كار مبتنی بر فناوری های نو و استارتاپ ها كه سود زیاد دارند ، دولت برنامه دارد یا خیر؟
روحانی پاسخ داد: جایگاه جغرافیایی ایران تقاضا می كند ما از ظرفیت ترانزیت به معنی عام كلمه بهتر بتوانیم استفاده كنیم. در آسمان ایران نسبت به گذشته خیلی رفت و آمد پروازهای خارجی بیشتر شده است كه این به دلیل حوادث اوكراین و قطر است. در مجموع ایران یك مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیما از شرق به غرب و از غرب به شرق و یا از شمال به جنوب شده است.
وی ادامه داد: در زمینه انرژی ما هم اكنون سوآپ گازی و نفتی داریم. از شمال نفت و گاز می گیریم و از جنوب ما نفت را تحویل مشتری می دهیم كه خود این ترانزیت می تواند بسیار مفید و موثر باشد.
رییس جمهوری گفت: ترانزیت شمال به جنوب بسیار اهمیت دارد كه در این زمینه قدم های خوبی برداشته شده است. مذاكرات سه جانبه بین ایران ، آذربایجان و روسیه عمدتا برای ترانزیت است. مذاكرات بین ایران، هند و افغانستان برای ترانزیت است. و اخیرا مذاكرات ایران، افغانستان و ازبكستان برای ترانزیت شده است كه البته آنجا ترانزیت راه آهن است و بحث ترانزیت جنوب به شمال است.
روحانی افزود: ما الان در زمینه بندرگاه ها سرمایه گذاری بالا می كنیم. بیش از یك میلیون دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه گذاری كردیم و در هفته آینده یك افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت. ظرفیت بندر چابهار به 8 و نیم میلیون تن در سال می رسد كه البته در فازهای بعدی و در نهایت به 85 میلیون تن برسد. ما همان طور فاز به فاز ادامه خواهیم دارد و كشورهای فراوانی هستند كه حاضرند در چابهار سرمایه گذاری كنند.
وی ادامه داد: مساله اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و به راه آهن سراسری مطرح است كه در دولت یازدهم شروع شده و در حال ادامه است كه حدود 25 درصد كار انجام شده است و جزو طرح هایی است كه دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید.
رییس جمهوری گفت: در مسیر ترانزیت قزوین – رشت و آستارا ، ما آستارا به آستارا را نهایی كردیم و راه آهن قزوین به رشت را تا پایان امسال طبق برنامه باید افتتاح كنیم. برای طراحی رشت به آستارا نیمی از سرمایه گذاری را ما انجام می دهیم كه یك میلیارد دلار هزینه این راه آهن است كه 500 میلیون دلار آذربایجان در این جا سرمایه گذاری می كند كه این طرح همه كارهای آن تقریبا انجام گرفته و مراحل نهایی را طی می كند. بحث این است كه بخشی از بار هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندرعباس و همین راه آهن انجام بگیرد و این راه آهن بعدا به دریای سیاه متصل خواهد شد.
روحانی افزود: بنابراین ایران به معنای واقعی كلمه هاب منطقه ای است. در زمینه انرژی برق ما اكنون تبادل انرژی برق با اكثر كشورهای همسایه داریم. با تركمنستان، تركیه و عراق برق ما ترانزیت می شود و طرح بزرگی برای ترانزیت برق و گاز با پاكستان داریم و در حال مذاكره هستیم و در زمینه اینترنت هم همینطور است.
وی ادامه داد: ایران مسیر عبور اینترنت است و در همین ماه های اخیر 300 گیگ برای عبور ترانزیتی بحث فضای مجازی اضافه شده است. در سایر زمینه ها ایران این جایگاه را دارد. راه آهن ما متصل می شود به همه كشورهای همسایه و ازبكستان می خواهد راه آهنی را از طریق افغانستان متصل كند. راه آهن ما از طریق خواف به مرز افغانستان رسیده است و از آن طرف راه آهن را به عراق متصل می كنیم و جزو طرح های دولت دوازدهم است. یك راه آهن جدید بین ایران و تركیه كه در حال مذاكره است و غیر از مسیر راه آهنی است كه از وان عبور می كند، بنابراین یكی از ظرفیت های مهم ما برای رشد اقتصادی و تولید و اشتغال بحث جایگاه ترانزیتی ما است.

** ورود سالانه 300 شخصیت علمی به ایران
رییس جمهوری گفت: معاونت فناوری ریاست جمهوری در زمینه فناورهای نو قدم های بسیاری خوبی برداشته است؛ وام هایی برای نوآوری و شكوفایی به شركت ها داده می شود . كارآفرین هایی بسیاری از خارج كشور جذب می شوند همان كسانی كه در گذشته مهاجرت می كردند و افرادی با استعداد به خارج رفته بودند اكنون سالانه 300 شخصیت علمی و كارآفرین از كشورهای مختلف وارد كشور می شوند و خیلی از این ها شروع به سرمایه گذاری در ایران كردند.
روحانی افزود: در بحث طراحی لوكوموتیو و واگن سازی نیز سرمایه گذاری كردیم و طرح هایی داریم كه این طرح را با روسیه اجرا می كنیم و ساخت چند هزار واگن و چند صد لوكوموتیو در دستور كار است. در زمینه ساخت خودرو با فرانسوی ها هم فعال هستیم و هم رنو وهم پژو در ایران سرمایه گذاری می كنند.
وی اظهار داشت: در معادن نیز بسیار فعال هستیم در برخی از زمینه های معدنی و فولاد پیشرفت های خوبی داشتیم . ایران به بازار اروپا فولاد صادر می كند. در دولت یازدهم و دوازدهم برای تحول تكنولوژی فاینانس می كنیم.
رییس جمهوری خاطر نشان كرد: برای تحول تكنولوژی حمل ونقل اقدام های خوبی داریم و در هفته های اخیر نهایی شده است كه یكی برقی شده راه آهن تهران به مشهد است كه دو میلیارد دلار چین سرمایه گذاری می كند و مراحل نهایی این قرارداد طی شد.
روحانی تاكید كرد: ناوگان هوایی را تلاش كردیم نوسازی كنیم و در این زمینه قدم های خوبی برداشته شده است و باید ادامه یابد.

** استفاده از زنان و اقوام در كابینه
وی در خصوص استفاده از زنان جوانان و اقوام در كابینه و اینكه كابینه موجود چقدر نمایانگر شعارهایی است كه در زمان انتخابات داده شد ، گفت: قول من به مردم این بود در دولت دوازدهم مثل یازدهم دولت من حزبی نباشد، جناحی نباشد، فراجناحی باشد به همان صورت هم من عمل كردم بر مبنای شایستگی هایی كه تشخیص می دادم و مشورت هایی كه كردم وزرا را انتخاب كردم بر خلاف اینكه شایع بود در بیرون روی من فشارهایی است كه فلان وزیر را انتخاب كنم و فلان وزیر را انتخاب نكنم . من برمبنای آنچه می دیدم مصلحت جامعه است عمل كردم و عمل می كنم .
رئیس جمهوری اضافه كرد:در شرایط فعلی كشور هیچ چیز برای ما واجب تر از انسجام، یكپارچگی و وحدت ملی نیست . ما باید اختلافاتمان را كم كنیم وهمه احزاب، جناح ها، طوایف، اقوام و زن و مرد در كنارهم باشیم.
وی تصریح كرد: بر این نكته در این ایام بیش از اوقات دیگر تاكید می كنم به خاطر شرایطی كه در منطقه و جهان داریم، وحدت و انسجام و توازن بین قوا و نیروهای مسلح برای ما بسیار مهم است.
روحانی خاطر نشان كرد: من تلاشم در دولت دوازدهم برای مذاكره جدی تری با دو قوه دیگر بیشتر بوده است. مذاكره با نیروهای مسلح؛ چه ارتش، چه سپاه ،و چه بسیج بیشتر بوده و بیشتر هم خواهد بود ما نیاز به وحدت و اتحاد بیشتری در این شرایط داریم.
رئیس جمهوری گفت:آنچه من قول دادم این بوده كه زن ها در اشتغال فضای مناسب داشته باشند. اشتغال بانوان در دولت قبل از یازدهم منفی بوده است و در دولت یازدهم حضور زنان در زمینه اشتغل حضور بسیار پررنگی بوده است به طوری كه از 93 تا 96 كه سالانه 685 هزار اشتغال داشتیم از این تعداد 307 هزار به طور متوسط خانم ها بودند . اشتغال خانم ها قابل ملاحظه است نصف اشتغال را شامل می شود.
وی ادامه داد: قولی كه دادم این بود كه در مدیریت ها هم از بانوان بیشتر استفاده كنیم آنها این استعداد و قدرت را دارند و در سطوح مختلف تلاشم این بوده كه از زنان استفاده كنیم.
روحانی یادآور شد: برای اولین بار یك مقام ارشد در وزارت نفت خانم است و چهار وزارتخانه دیگر معاونین شان از خانم ها هستند. البته همه وزرا مكلف هستند دو نفر از معاونان و مشاوران ارشد را از خانم ها بگذارند و این كار انجام خواهد شد.
رئیس جمهوری اضافه كرد:در بخش هواپیمایی یك شركت به این مهمی را یك خانم اداره می كند. تلاش ما این بوده در سطوح مدیریتی در دولت دوازدهم خانم ها حضور بیشتری داشته باشند.
وی خاطر نشان كرد:برای اولین بار یك جوان تحصیلكرده متولد دهه 60 را به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی كردیم و خوشبختانه مجلس شورای اسلامی هم به او رای اعتماد داد. این نمونه است برای اینكه كابینه ما و كل مدیران ارشد هم از لحاظ جوان تر شدن، هم از لحاظ اینكه خانم ها بتوانند مدیریت را به عهده بگیرند.
روحانی با بیان اینكه هم اقوام مختلف و هم اقلیت های دینی و مذهبی در انتخابات سنگ تمام گذاشتند، من تلاش آنها و وعده خود را فراموش نمی كنم.
رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: در دولت دوازدهم هم از اقوام و هم از خانم ها و جوان ها بیشتر استفاده خواهیم كرد نسبت به دولت یازدهم و در 100 روزه گذشته هم همین بوده و ما همین روند را ادامه خواهیم داد.
وی اضافه كرد:خوشحالم وزرایی كه به مجلس معرفی كردم هر سه فراكسیون به این وزرا رای دادند. رای وزرا رای بسیار خوب و كم سابقه بود همكاری سه قوه به ویژه همكاری دولت با مجلس در زمینه اداره كشور بسیار مهم است و همكاری ها را ادامه خواهیم داد.


**برنامه طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم ادامه می یابد

در ادامه مجری این گفت وگو از رییس جمهوری پرسید، در دولت دوازدهم برنامه شما در حوزه سلامت چیست؟ كه رییس جمهوری پاسخ داد: برنامه طرح تحول سلامت ادامه می یابد، ما در دولت دوازدهم همان مسیر را برای خدمات بیشتر، ارزان تر و فراگیرتر ادامه می دهیم.
وی افزود: همان طور كه در دولت یازدهم مشاهده كردید مردم با هزینه كمتری بیماری و مشكلاتشان در بیمارستان ها مرتفع شد، در دولت دوازدهم هم همین طور ادامه خواهد یافت، ما این روند را ادامه می دهیم.
رییس جمهوری ادامه داد: استفاده از متخصصان در غیر از ساعات صبح و به صورت شبانه روزی در بیمارستان ها، به همین صورت ادامه خواهد یافت، اعزام متخصصان به نقاط دوردست ادامه خواهد یافت و این طرح ها تغییر نمی كند.
وی گفت: این بدان معنا نیست كه ما مشكلاتی نداریم، مشكلاتی در طرح تحول سلامت عمدتا در بخش بیمه ها داشتیم، دلیلش این بود كه برنامه ریزی ما بر این بود كه پنج میلیون نفری كه بیمه نیستند بیمه شوند. دستور دادم این را دنبال كردند كه به جای پنج میلیون نفر، 11 میلیون نفر شد، یعنی شش میلیون نفر از كسانی كه از بیمه های دیگر استفاده می كردند، بیمه هایشان را رها كردند و به این بیمه آمدند و به دلیل رایگان بودن ثبت نام كردند و البته این بار سنگینی را بر دوش دولت گذاشت.
وی افزود: ما امروز در تامین پرداختی ها مشكل داریم، اما این مشكل را مرتفع خواهیم كرد این نیست كه در این مشكل باقی بمانیم تا پایان امسال گام های خوبی را خواهیم برداشت.
دكتر روحانی ادامه داد: ما طرح تحول سلامت را ادامه خواهیم داد به دلیل آن كه این طرح یكی از همان یارانه های غیرنقدی است كه در سایه این طرح مردم می توانند ارزان تر به دارو، درمان برسند.
وی تاكید كرد: در طرح تحول سلامت در دولت یازدهم به تحول بزرگ در بخش بهداشت نیاز داریم البته زمانی كه از سلامت سخن می گوییم، بهداشت، سلامت و آموزش را شامل می شود.
رییس جمهوری گفت: ما در زمینه درمان در دولت یازدهم سرمایه گذاری كردیم در دولت دوازدهم باید آن راه را ادامه دهیم و باید در بخش بهداشت و آموزش سرمایه گذاری بیشتری كنیم در هر دو بخش با مسوولان مربوطه در این زمینه گفت وگو كردم، ما در زمینه بهداشت باید بتوانیم نان با كیفیت تر و مغذی تر و آرد غنی شده از مواد غذایی را داشته باشیم.

**مخالف تصمیم اتحادیه و برخی ستادها در مورد قیمت نان بودم
رییس جمهوری در مورد بحث قیمت نان گفت: با تصمیمی كه اتحادیه و برخی ستادها در بحث نان گرفته بودند، مخالفت كردم زیرا مطالعات كافی در این زمینه نشده بود.
دكتر روحانی ادامه داد: آنچه برای ما مهم است این است كه مردم در نیازمندی های روزمره شان با گرانی های ناگهانی مواجه نشوند، این گرانی ها برای مردم قابل تحمل نیست و بسیار سخت است.
وی افزود: البته هدف ما این است كه كیفیت را بالا ببریم، كیفیت این نیست كه نان خام تر یا برشته تر باشد بلكه به معنای این است كه نان مواد غذایی لازم را داشته باشد و تركیب گندم ها مناسب باشد. ما الان در یك جا یارانه خرید تضمیمنی گندم می دهیم. یعنی اگر بخواهیم گندم از خارج تهیه كنیم برای ما قیمتش 700 تومان است اگر از داخل تهیه كنیم قیمتش حدود هزار و 400 تومان است، یعنی ما دو برابر قیمت جهانی گندم را از كشاورز خریداری می كنیم پس در این جا داریم یك یارانه پرداخت می كنیم.
وی افزود: از سویی دیگر گندمی كه به نانوا می دهیم با قیمت بسیار پایین تر می دهیم به این دلیل كه مردم با نان گران مواجه نشوند، پس هم كیفیت را باید اصلاح كنیم و هم قیمت را باید متعادل نگه داریم و نباید به مردم فشار آوریم.

توجه به محیط زیست و آلودگی هوا
دكتر روحانی گفت: این یكی از مواردی است كه در مساله بهداشت اهمیت دارد، بهداشت بخشی به محیط زیست، بخشی به مساله دریاچه ها و تالاب ها، ریزگردها و آلودگی هوا باز می گردد این ها برای سلامت مردم مهم است.
رییس جممهوری ادامه داد: یكی از برنامه هایی كه از سال 97 داریم نوسازی در زمینه خودروهای عمومی و اضافه كردن وسایل عمومی است كه از وسایل شخصی كمتر استفاده شود، بنابر این در بخش باید توانمان را بیشتر بگذاریم.
دكتر روحانی گفت: طرح تحول سلامت را با اهمیت ویژه در بخش بهداشت و آموزش دنبال می كنیم.

** همه دولت در اتاق شیشه ای می رود

رئیس جمهوری اظهار داشت: تصمیم ما در دولت دوازدهم هم برای اجرای حقوق شهروندی و هم برای مبارزه با فساد این است كه همه دولت به خصوص بخش اقتصاد در اتاق شیشه ای برود و همه مردم مطلع باشند دولت چه كار می كند.
به گزارش ایرنا، در ادامه گفت و گوی تلویزیونی امشب، مجری از رییس جمهوری سوال كرد: یكی از موضوعاتی كه به اندازه فقر،تبعیض یا ناعدالتی اجتماعی مردم را اذیت می كند بحث فساد است، به طور مشخص برنامه شما برای كاهش و كنترل فساد، افزایش شفافیت و ایجاد فضای رقابت پذیری و سالم چیست؟
رییس جمهوری پاسخ داد: یكی از راه های مبارزه اصلی با فساد ارتباطات صحیح مردم با همدیگر است، در بحث فضای مجازی تلاش ما این است كه این فضا یك فضای بازتری شود و كم كم به جای فروش اشتراك به دنبال فروش پهنای باند هستیم و در این زمینه از 10 آذرماه مردم با قیمت كمتری برای استفاده از اینترنت مواجه خواهند شد.
روحانی افزود: ضمن آنكه به فضای مجازی حواسمان جمع باشد باید دقت كنیم و به جوانان آموزش دهیم و مدارس ما باید آموزش های لازم را به جوانان ارایه دهند.
وی ادامه داد: در عین حال برای ارتباط و آگاهی مردم، یك جایی یك گوشه ای یك مشكلی پیش می آید، هر كس از طریق موبایلی كه در اختیار دارد یك رسانه است و فعالیت می كند، ما اطلاعات لازم را باید به مردم بدهیم.
رییس قوه مجریه گفت: به همین دلیل تصمیم ما در دولت دوازدهم هم برای اجرای حقوق شهروندی و هم برای مبارزه با فساد این است كه همه دولت به خصوص بخش اقتصاد در اتاق شیشه ای برود و همه مردم مطلع باشند دولت چه كار می كند.
روحانی افزود: حتی برنامه ریزی می كنیم از زمانی كه طرحی را تخصیص می دهیم تا زمانی كه خزانه ما پرداخت می كند و این در اختیار بخش های مختلف قرار می گیرد تا مردم بدانند كی و چه مقدار است و چگونه خرج می شود.
وی ادامه داد: در همه طرح های عمرانی، قراردادها و مزایده ها ما باید اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم و بگوییم در چه وضعیتی قرار داریم و چكار كرده ایم.
رییس جمهوری تاكید كرد: شفافیت، فرهنگ سازی و تقویت رسانه ها یك عامل مهم برای مبارزه با فساد است، رسانه ها، روزنامه ها و خبرگزاری ها باید در زمینه اطلاع رسانی و نقد فعالیت كند.
روحانی افزود: سیاست داخلی كه در دولت یازدهم دنبال كردیم و وعده ای كه به مردم دادم این بود كه رفتار من جناحی نباشد و فراجناحی باشد، آزادی در جامعه بیشتر باشد و فضای نقد بر جامعه ما حكم فرما باشد و مردم به راحتی بتوانند انتقاد كنند، انتقاد به معنای تخریب، تهمت و دروغ گفتن نیست، اما یك كار دولت می كند و یكی می خواهد بگوید راه بهتری وجود دارد.
وی ادامه داد: شفافیت و اطلاع رسانی دو عامل مهمی است كه ما می توانیم در زمینه فساد از آن استفاده كنیم و شرایط كشور را تغییر دهیم.
رییس قوه مجریه گفت: البته فسادهای دیگر نیز در زمنیه قاچاق و مسایل دیگر وجود دارد كه ما در همه زمینه ها تلاش می كنیم تا این فسادها كاهش پیدا كند و هماهنگی بین همه قوا در این زمینه ضروری است و ما این هماهنگی را با قوای دیگر انجام می دهیم.

** مبارزه با آسیب های اجتماعی از مسایل مهم دولت دوازدهم است
رئیس جمهوری با بیان اینكه یكی از مسایل مهم دولت دوازدهم مبارزه با آسیب های اجتماعی خواهد بود، گفت: از سال گذشته تا الان قدم های خوبی را در این زمینه برداشته ایم كه آمارها اخیرا در بسیاری از این آسیب ها كاهش را نشان می دهد.
رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال كه دولت دوازدهم چه برنامه مشخصی برای حوزه آسیب های اجتماعی و كاهش مسایل آن دارد گفت: مساله آسیب های اجتماعی نگرانی بزرگ مردم مخصوصا در مسایلی مثل اعتیاد، افزایش طلاق، فقر و حاشیه نشینی است كه مسایل مهمی است كه با آن مواجه هستیم.
رییس جمهوری افزود: از لحاظ تشكیلاتی رهبر معظم انقلاب یك وقت گذاری در این زمینه كردند و جلساتی را 6 ماه یكبار با مسوولین مختلف می گذارند كه خیلی تاثیرگذار بود كه همه دستگاه ها در این زمینه حركت سریعتری را داشته باشند.
روحانی ادامه داد: از لحاظ تشكیلاتی قبلا این مساله آسیب های اجتماعی در وزارت كشور بود و مسوول آن هم وزیر كشور بود كه تبدیل به یك شورای اجتماعی شد كه ریاست این شورا اكنون به عهده رییس جمهور است و قائم مقام رییس جمهور در این شورا وزیر كشور است. بعضی از جلسات را هم خود من تشكیل می دهم.
وی گفت: از سال گذشته تا الان قدم های خوبی را در این زمینه برداشته ایم كه آمارها اخیرا در بسیاری از این آسیب ها كاهش را نشان می دهد و این خیلی مهم است و ما اگر حتی بتوانیم متوقف كنیم به همان اندازه سال گذشته این یك پیشرفت است چرا كه جمعیت ما دارد اضافه می شود.
رییس جمهور افزود: در زمینه مواد مخدر كه البته ستاد مبارزه با مواد مخدر مسوولیت مستقیمی را برعهده دارد كه این هم ریاست آن هم به عهده رییس جمهور است كه هفته آینده جلسه خواهیم داشت و این جلسات ادامه خواهد داشت.
یكی از مسایل مهم دولت دوازدهم مبارزه با آسیب های اجتماعی خواهد بود كه البته در این مبارزه قوای دیگر هم باید مشاركت كنند و مسایل مختلف هم در كنار یكدیگر است كه عمدتا مسایل فرهنگی و مسایل اقتصادی این دو بسیار تاثیرگذار است كه البته مسایل دیگر هم است كه باید آن را دنبال كنیم.
به نظر من شرایط یكسال گذشته و آمار یكسال گذشته ما را امیدوار كرده است به این كه ما اولا اولویت بندی كنیم و ثانیا چیزهایی كه میان بخشی است كه دستگاهای مختلف مسوول هستند یك برنامه ریزی شده است كه در هر بخشی یك دستگاه مسوول اصلی و بقیه همكار آن دستگاه شده اند برای این كه كار به صورت بهتری پیش برود و بودجه ای هم برای این كار پیش بینی خواهد شد كه بتوانیم این معضل اجتماعی را حل كنیم.

** جلسه سران قوا، كمك به تسریع در حل مشكلات
رییس قوه مجریه درباره جلسات سران سه قوه كه در دولت دوازدهم بیشتر شده است، نیز اظهار داشت: در دولت یازدهم جلساتی نیز با روسای دو قوه دیگر داشتم، اما در دولت داوزهم در همین 100 روز یكی از تصمیمات ما بر این شد كه این جلسات را بشتر ادامه دهیم و به صورت منظم این جلسات جلسات ادامه پیدا كند و دفاتر سه رییس قوه این مسایل را دنبال و پیگیری برای اجرای مصوبات پیگیری كنند و ما دارای مصوبات مكتوب در پایان هر جلسه ای باشیم كه در جلسات اخیر مصوبات داشتیم و آنها را مكتوب كردیم و برای اجرا پیگری كردیم.
روحانی گفت: درست است كه قوا از هم مستقل هستند اما این قوا باید كاملا باهم كار و تعامل داشته باشند. تعامل و توازن قوا لازم است و وقتی ما جلسه سران قوا را برگزار می كنیم، بسیاری از مسایل در بوروكراسی زمان می برد؛ درباره همین موسسات غیرمجاز اخیر همین جلسات سران قوا باعث هماهنگی بیشتر و و تسریح در حل مشكلات مردم شد.
وی افزود: ما باید در زمینه اقتصادی امنیت بیشتر به مردم بدهیم و مشكلات مردم را بیشتر حل كنیم و نگذاریم بخاطر بهانه های كوچكی در بخش اقتصادی كار آفرینان ما دچار مشكل شوند و البته درباره مسایل سیاسی و منطقه ای و جهانی با هم گفت وگو بحث می كنیم و در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتر داریم.
رییس جمهوری خاطر نشان كرد: هدف ما این است كه برنامه های خود را بتوانیم راحت تر پیش ببریم بطور مثال در زمینه بودجه امسال، قبل از اینكه در دولت نهایی كنیم، بسیاری از مباحث اصلی آن را در جلسه روسای قوا بحث كردیم، چون بسیاری از موارد را سه قوه ربط دارد و بودجه را باید مجلس نهایی وتصویب كند و به ما برگرداند و در اجرا نیز باید قوه قضاییه كمك كند.
وی گفت: هدف اصلی تسریع امور كشور، حل مشكلات و هماهنگی بیشتر بین قوا است و من این رابطه را نیز با نیروهای مسلح بیشتر كردم كه درباره مسایل مختلف سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی ما كمك كند.

** 16آذر در دولت یازدهم زنده شد
روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص این كه در دولت دوازدهم دانشگاه ها و دانشجوها چه امكاناتی را به دست خواهند آورد و چه شرایط و فضایی بر آنها حاكم خواهد شد ،گفت: 16 آذر روز دانشجو است و اتفاقا این روز در واقع در دولت یازدهم زنده شد؛ مدتی بود كه 16آذر تعطیل بود و اجتماعات كوچكی در بعضی از دانشگاه ها بود، در دولت یازدهم در همه دانشگاه ها در واقع دانشگاه های بزرگ مراسم داریم و خیلی از شخصیت های مختلف از جناح های مختلف سخنرانی و دانشجویان نظرات خود را بیان می كنند.
وی افزود: ما در دانشگاه ها چند هدف داریم كه من به وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری هم قبل از معرفی او به مجلس تاكید كردم . در برنامه دولت دوازدهم هم آمده است و آن این كه دانشجوی ما در پایان دانشگاه دارای یك مهارت باشد و قبل از این كه به فكر این باشد كه من بعد از دانشگاه می خواهم چه شغلی پیدا كنم، خودش كارآفرین باشد و وارد صحنه شود.
روحانی گفت: امروز خوشبختانه شركت های دانش بنیان خیلی از دانشجویان ما را به این شركت ها جذب می كنند، قبل از این كه دوره كارشناسی شان تمام شود، در سال سوم، چهارم جذب می شوند، بنابراین مهارت آموزی برای دانشجویانمان بسیار اهمیت دارد.

**دانشگاه را نمی توانیم در افكار و سیاست ها محصور كنیم
وی با بیان این كه مهارت آموزی برای دانشجویانمان بسیار اهمیت دارد، افزود: دومین هدف این است كه فضایی باز باید در اختیار دانشگاه بگذاریم؛ دانشگاه را نمی توانیم در افكار و سیاست ها محصور كنیم؛ در علوم و كلاس های مختلف، دانشجو به غیر از این كه از دوره دبیرستان آمده و وارد فضایی شده كه دانش بیشتری یاد بگیرد، همه دانشجویان یك احساس جدیدی پیدا می كنند و آن احساس مسوولیت است.
روحانی گفت: من خودم هم كه از حوزه به دانشگاه رفته بودم ولی سال اولی كه به دانشگاه رفتم، این احساس را می دیدم در دانشگاه كه دانشجویان احساس دیگری دارند؛ فضا و مسوولیت جدید ؛ بنابراین دانشجویان باید وارد بحث های سیاسی و اجتماعی شوند و هم باید نظرات خود را اعلام كنند و آزادی عمل در آنجا بیشتر باشد و هم در شرایط فعلی ما نباید بگذاریم به خاطر مسائل سیاسی و جناحی بین دانشجویان عزیز ما فاصله باشد.
وی افزود: اشكالی ندارد نظرات و تفكرات مختلف باشد اما دوستانه در كنار هم باشند و فعالیت كنند و همه جناح های سیاسی در دانشگاه ها احساس كنند كه نظام، حكومت و دولت همه پشتیبان اینها هستند و این گونه نیست كه نظام پشتیبان یك جناح و مخالف یك جناح باشد همه جناح ها باید احساس عدالت و برابری را در فضای دانشگاه انجام دهند.
روحانی اظهار داشت: البته دانشگاه نیازهایی كه به كمك دارد از لحاظ تحول در آزمایشگاه ها و كتاب خانه های دانشگاه ها و همه وسایل كمك آموزشی در بودجه امسال بودجه ای را برای نوسازی آزمایشگاه در دانشگاه های مختلف پیش بینی می كنیم تا فناوری و نوآوری های بیشتری در دانشگاه ها داشته باشیم.

** وعده هایم به مردم را فراموش نمی كنم
رئیس جمهوری در پاسخ به اینكه آیا وعده انتخاباتی بوده كه در این 100 روزه برایش كاری نكرده باشید ، گفت: مقداری كه من در ذهنم هست و اعلام كردم و مخصوصا در برنامه هایم اصولش در كتاب برنامه دولت دوازدهم آمده بود .
روحانی افزود:آن موقع اعلام كردم كه مبنای من برنامه هایی است كه دراین كتاب آمده ودر اختیار مردم قرار گرفته است و غیر از آن برنامه های مكتوب البته وعده های شفاهی هم به مردم دادم هیچ یك از وعده هایم را فراموش نكردم .
وی ادامه داد: وعده های اساسی كه به مردم دادم فراموش نكردم و وظیفه خودم می دانم كه آنها را دنبال كنم و دنبال خواهم كرد و اینكه برخی فكر می كنند مثلا در موقع انتخابات آمدیم برای اینكه رای مردم را جذب كنیم شعاری را به مردم گفتیم وعمل نكردیم ویا دنبال این نیستیم كه عمل كنیم من همه شعارها را برای اجرا هم دنبال می كنم و هم در ضمن مصوبات دولت ولوایحی كه به مجلس می دهیم ویا برنامه ریزی هایی كه انجام می دهیم همه اینها را من دنبال كردم .
رئیس دولت دوازدهم تصریح كرد: بخشی از این وعده ها را در 100 روز انجام دادیم وبخشی را تا پایان امسال ویا سالهای بعد دنبال می كنیم.
روحانی گفت: البته برخی از مسایل بوده كه دراجتماعات انتخاباتی مردم مطرح كردند ویا خودم مطرح كردم كه اجرای آنها نیازمند یك هماهنگی بیشتر بین همه اركان حكومت است كه دنبال كردم ودنبال می كنم و هم فضای بهتری حتی در زمینه هایی كه مردم گاهی شعار می دادند امروز شاهد هستند البته هنوز تا آنچه مردم خواستند فاصله داریم وآن را دنبال خواهیم كرد .

سیام**9103**
خبرنگار: حمید شهریاری
انتشار: كتایون لامع زاده
۰ نفر