۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۹
کد خبر: 82747776
T T
۰ نفر
چوب حراج بر تن بهداشت با خرید كمی ارزانتر گوشت

ایلام - ایرنا - در برخی نقاط وحاشیه شهرهای استان ایلام از جمله مناطق مهدی آباد وشباب سالیان سال است كه كشتار غیرمجاز دام به عنوان یك معضل بهداشتی عاملی جدی علیه بهداشت عمومی این مناطق و مسبب مخاطرات بهداشتی شده است.

به گزارش ایرنا، هرچند گوشت قرمز و فرآورده های حاصل از آن به علت دارا بودن پروتئین و انواع ویتامین و مواد معدنی از منابع مهم غذایی انسان ها است اما نكته مهم و اساسی چگونگی كشتار، محل ذبح و انتقال لاشه دام است.
تولید وعرضه گوشت در شرایط غیر بهداشتی و ناسالم تهدیدی جدی علیه بهداشت عمومی بوده و در دراز مدت باعث شیوع انواع بیماری ها در منطقه شده و بی توجهی به این موضوع عواقب بسیار خطرناكی را در پی دارد.
افرادی كه خارج ازكشتارگاه اقدام به كشتارغیر مجاز دام وعرضه گوشت می كنند با عرضه غیر بهداشتی گوشت سبب شیوع وانتقال بیماری های مشترك بین انسان ودام هستند و به خاطر كسب درآمد بیشتر سلامت مصرف كنندگان را به مخاطره می اندازند.
** قیمت پایین عامل برای گرایش مردم به خرید گوشت از كشتارگاه های غیر مجاز
یكی از خریداران گوشت از مراكز غیر مجاز علت خرید از این كشتارگاه ها را ارزان بودن قیمت گوشت آنها نسبت به قصابی ها ذكر كرد و گفت: گوشت این مراكز به نسبت قصابی های سطح شهر نرخ كمتری دارد و می توان با قیمتی ارزان مقدار بیشتری گوشت از این مراكز تهیه كرد.
خانم م. الف در مورد این سوال كه امكان دارد این گوشت ها آلوده باشد اظهار كرد: اگر این مراكز گوشت آلوده و مربض عرضه می كنند چرا از فعالیت این كشتارگاه ها توسط مسئولان جلوگیری نمی شود و اكثر مردم با اطمینان از این گوشت ها استفاده می كنند.
یك شهروند دیگر نیز با بیان اینكه هیچگاه از این مراكز گوشت تهیه نمی كند و گوشت مورد نیاز خود را همواره از قصابی ها می خرد، فرهنگ غلط مردم را یكی از عوامل اصلی خرید گوشت از این مراكز دانست.
وی توضیح داد: مردم متاسفانه به خرید و مصرف گوشتی كه در مقابل دیدگان انها ذبح شود اعتماد بیشتری دارند غافل از اینكه این دام می تواند به انواع بیماری های عفونی و انگلی مبتلا باشد و مصرف كننده را نیز به بیماری های مختلف مبتلا كند.
این شهروند یكی دیگر از علل گرایش برخی از مردم به خرید از این كشتارگاه ها را وجود كبابی هایی دانست كه در جوار قصابی ها شكل گرفته اند و گوشت تازه كشتار شده را به سیخ كشیده و برای مشتریان كباب می كنند.

** باید از فعالیت تمام كشتارگاه های غیر مجاز استان جلوگیری شود
استاندار ایلام كشتارگاه غیر مجاز دام را تهدیدی برای سلامت مردم دانست و گفت: كشتار دام تنها در مراكز مجاز و كشتارگاه‌های استان انجام شود و متولیان حوزه بهداشت استان باید نظارت دقیقی بر نحوه كشتار دام در مراكز غیرمجار داشته باشند تا شاهد جمع شدن این مقوله در استان باشیم.
قاسم سلیمانی دشتكی در نشست بررسی كشتار دام و طیور استان ایلام خواستار تشكیل كارگروهی متشكل از دستگاه های ذیربط برای جلوگیری از هرگونه كشتار غیر مجاز و ساماندهی كشتارگاه ‌های دام استان شد.
وی تاكید كرد: برای حفظ سلامتی و جلوگیری از انواع بیماری های دامی، ساماندهی كشتارگاه های صنعتی در سطح شهرستان ها جزو ضروریات است كه در این خصوص كارگروه مربوطه تصمیمات لازم را اتخاذ كند.
سلیمانی دشتكی تاكید كرد: میدان دام نیز باید در محل كشتارگاه دایر شود و در این خصوص شهرداری متولی این امر خواهد بود، قصابی ها و كشتارگاه های غیرمجاز برابر قانون و در پی ابلاغ اخطار باید از كشتار و ذبح دام خارج از كشتارگاه های مجاز خودداری كنند.
استاندار ایلام افزود: تمامی موارد مطرح شده باید ظرف مدت یك ماه اجرایی و از اول دی ماه هر گونه كشتار دام در سطح كشتارگاه ها انجام شود و با كسانی كه بی توجهی كنند برخورد خواهد شد.

** كشتارگاه های غیرمجاز سلامت محیط زیست انسانی و طبیعی را به مخاطره می اندازند
رئیس بخش نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره كل دامپزشكی استان ایلام گفت: مناطقی مانند مهدی آباد و شباب از كه از مسیرهای اصلی تردد استان ایلام محسوب می شوند اما كشتار دام و آویزان بودن لاشه وهمچنین ریختن خونابه وفضولات حاصل از كشتار دام ها چهره بصری این مناطق را زشت و نازیبا كرده داده است.
دكتر سعید صیدیوسفی افزود: ریختن فضولات وامعا واحشا حاصل از ذبح دام در محیط اطراف ونبود وجود سیستم فاضلاب وچاه دفن فضولات علاوه بر آلودگی های زیست محیطی باعث تجمع حیوانات ولگرد، حشرات وجوندگان شده كه این خود نقش مهمی درشیوع وانتقال انواع بیماری های عفونی به ساكنان منطقه و حتی مصرف كنندگان این گونه گوشت ها دارد.
وی اظهار كرد: از نظرقانونی نیزكشتار دام در خارج از كشتارگاه خلاف قانون بوده وبه استناد ماده 688 قانون مجازات های اسلامی ومواد 4 و 12 قانون سازمان دامپزشكی كشور قابل پیگرد در مراجع قضایی است.
صید یوسفی یادآور شد: مصرف كنندگان باید با مخاطرات بهداشتی ناشی از مصرف گوشت دام حاصل از كشتارغیرمجاز آشنایی پیدا كنند تا خود و خانواده های آنها از ابتلا به بیماری های مختلف مصون بمانند.
به گفته وی بیش از 800 نوع عامل بیماری زای مشترك بین انسان ودام وجود دارد كه اكثر این بیماری ها از طریق تماس با دام بیمار وفرآورده های خام دامی آلوده از جمله گوشت قابل انتقال به انسان است.
صید یوسفی افزود: بیماری های خطرناكی نظیر بروسلوز، هاری، كزاز، سل، سالمونلوز،شاربن ، جنون گاوی و تب خونریزی دهنده كریمه كنگو، بیماری های انگلی مانند كیست هیداتیك، ساركوسیست، انگل های پوستی وجلدی، انواع قارچ ها از جمله مهمترین بیماری های مشترك بین انسان ودام هستند.
وی تاكید كرد: با توجه به وجود این بیماری ها لزوم بازرسی بهداشتی دقیق وكامل دام های كشتاری ولاشه دام ذبح شده در كشتارگاه ها ضروری است چرا كه در كشتارگاه های دام بازرسی بهداشتی
احشام در 2 مرحله پیش و پس از كشتاردام انجام می گیرد.
وی در خصوص علت این بازرسی ها گفت: با توجه به اینكه برخی از بیماری ها مانند هاری، كزاز، بروسلوز و انواع مسمومیت ها فقط در دام زنده قابل تشخیص است باید دام ها قبل از كشتار از
حیث وجود این بیماری ها مورد معاینه وبازرسی قرار گیرند تا در صورت ابتلای دام به این بیماری ها از چرخه كشتارحذف شوند.
وی ادامه داد: همچنین دام هایی كه دارای سابقه مصرف داروباشند به دلیل وجود باقیمانده های دارویی در لاشه تا زمان گذراندن دوره پرهیز از مصرف اجازه كشتار و مصرف ندارند
صید یوسفی به بازرسی بهداشتی لاشه دام پس ازكشتار موسوم به بازرسی كشتارگاهی هم اشاره و اظهار كرد: بعد از تایید سلامت دامی دربازرسی های قبل از كشتار ذبح می شود و بلافاصله بعد از كشتار قسمت های مختلف لاشه دام ازجمله سر، غده های لنفاوی پیش كتفی وپیشرانی، كبد، ریه وسایر اندام ها دوباره مورد بازرسی قرار می گیرد.
وی تاكید كرد: كبد و ریه از جمله اندام هایی هستند كه بواسطه وجود عوامل بیماری زای خطرناك از جمله عوامل انگلی مانند فاسیولاها، دیكروسلیوم وكیست هیداتیك مورد بازرسی قرار می گیرند و در بازرسی ازاین اندام ها در صورت تشخیص ضایعه یا عامل بیماری آن عضو یا اندام توسط كارشناس دامپزشكی از چرخه كشتار حذف ومعدوم می شود.
به گفته وی پس از اینكه مراحل بازرسی كامل لاشه واندام ها در كشتارگاه صورت گرفت كارشناس دامپزشكی اقدام به زدن مهر وبرچسب سلامت بر روی لاشه كرده وپس از آن اجازه خروج گوشت از كشتارگاه وعرضه آن راصادر می كند.
وی تاكید كرد: اما در كشتارگاه های غیر مجازی چون مهدی آباد وشباب كه كشتاردام بدون تایید سلامت و نظارت دامپزشك و در محیطی غیر بهداشتی و خارج از كشتارگاه صورت می گیرد دام ها بدون هیچ نظارت وبازرسی كشتار و به مشتری عرضه می شود كه در این بین امكان عرضه دام های بیمار وآلوده به بیماری های عفونی و انگلی نیز وجود دارد.
صیدیوسفی افزود: علاوه بر آن با عرضه گوشت لاشه دام های دارای سابقه مصرف دارو با توجه به اینكه زمان پرهیز از مصرف دارو را نگذرانده اند لاشه این دام ها حاوی باقیمانده های دارویی بوده كه مصرف چنین گوشت هایی زمینه ایجاد سرطان ها وبیماری های لاعلاج برای مصرف كننده را فراهم می سازد.

**
هرچند در سال جاری اداره كل دامپزشكی با همكاری دستگاه قضا و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های مرتبط اقدام به برخورد جدی با فعالیت این كشتارگاه های غیر مجاز كرده اند اما جلوگیری از فعالیت كامل این مراكز غیر بهداشتی ویا ساماندهی آنها به زمان بیشتر و عزمی جدی از سوی همه نهادها و دستگاه ها نیاز دارد تا همه قصابی های غیر مجاز به استفاده از كشتارگاه های مجازاستان سوق پیداكنند.
با ساماندهی این مراكز علاوه بر اینكه مصرف كنندگان از خرید گوشت سالم مطمئن می شوند، چهره نازیبای ورودی های شهر نیزعاری از وجود هرگونه خونابه، امعا و احشا و لاشه آویزان شده احشام می شود و دیگر رانندگان عبوری با این گونه مناظر مواجه نمی شوند.
مردم باید آگاه باشند و بدانند كه گوشت مورد نیاز خود را از چه مكانی تهیه می كنند و نسبت به سلامت گوشتی كه مصرف می كنند اطمینان كامل داشته باشند و سلامت خود را به قیمت ارزان گوشت كشتارگاه های غیرمجاز معاوضه نكنند.
در ایلام یك كشتارگاه صنعتی و 11 كشتارگاه سنتی وجود دارد.
حدود 75 قصابی در شهر ایلام وجود دارد كه اكنون تنها 25 مورد آنها به فعالیت خود ادامه می دهد، بیشتر كشتارهای غیر مجاز در مهدی آباد و حاشیه شهر ایلام فعالیت دارند كه 80 درصد آنها مجوز ندارند.
پایین بودن قیمت گوشت در كشتارهای غیر مجاز موجب ورشكستگی قصابی های داخلی شهر ایلام شده و به همین خاطر بیشتر آنها تعطیل شده اند.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده:شهریار حیدری فر
7172/6034