۹ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۲۲
کد خبر: 82748283
T T
۰ نفر
چابهار، بندری ایرانی در چهار راه جهانی

چابهار- ایرنا- بندر چابهار در سواحل زیبای مَكُّران بعنوان یكی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یك چهار راه جهانی قرار گرفته است كه می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق كشور شود.

به گزارش ایرنا، بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیك و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر كشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، كشورهای عضو آیورا و جابجایی كالا و مسافر به كشورهایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.
بندر چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و یكی از نقاط كلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود كه در كریدور شمال – جنوب نقش مهمی در ترانزیت، ترانشیپ و حمل ونقل كالا ایفا می كند و با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق – غرب موقعیت مناسبی در زمینه های مختلف اقتصادی دارد.
در سال 1352 طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانكاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل كمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسكله نصب سریع و موج شكن آغاز و به انجام رسید.
عملیات اجرایی بندر شهید كلانتری كه یكی از دو بندر مهم چابهار است از سال 1362 بطور جدی آغاز و باتكمیل چهار پست اسكله فلزی در همان سال عملاً به بهره برداری رسید.
بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاكم بر خلیج فارس و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و با تاكید دولت وقت بر لزوم داشتن بندری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد.
بندر چابهار در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در كرانه دریای عمان (مكران) و ارتباط با آبهای آزاد و دوری از مركز بحران نقش مهمی در صادرات و واردات ایفا كرد.
چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاسی و استراتژیك ملی در مواقع جنگ و بحرانهای منطقه مجزا و نقطه ای كلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی كشور و ضمانتی برای گردش كار صنایع و فعالیت های اقتصادی آن محسوب می شود.
قرار گرفتن چابهار در یك خلیج موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیكی آینده به آن می دهد كه بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.
چابهار هم اینك دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید كلانتری است كه تاكنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات كالا داشته اند.
اسكله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت 240 هكتار، محوطه های بارانداز 16 هكتار، انبارهای مسقف 30هزار متر مربع و اسكله شهید كلانتری نیز دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14هزار و 500 مترمربع محوطه كانتینری است.
بندر شهید بهشتی پنج پست اسكله و شهید كلانتری نیز پنج پست اسكله برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند كه سه پست از اسكله شهید بهشتی چند منظوره و یك پست اسكله نفتی و اسكله شهید كلانتری نیز دارای یك پست چند منظوره و سه پست كالاهای عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال 1362همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید كلانتری نیز در همان سال بطور رسمی افتتاح شده است.

مدیركل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از مرداد سال 1386 آغاز شده و برای تكمیل و خرید تجهیزات فاز نخست آن یك میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است.
بهروز آقایی افزود: در مرحله نخست این طرح ساخت موج شكن به طول هزار و 650 متر، دایك گذاری بیش از 5 كیلومتر، بیش از 60 هكتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحكیم بستر، احداث یك ترمینال كانتینری شامل دو پست اسكله به طول 640 متر، احداث سه پست اسكله چند منظوره به طول 750 متر، لایروبی به میزان 16 میلیون مترمكعب تا عمق منفی 16 متر و احیای اراضی جدید حاصل از لایروبی دریا به میزان 203 هكتار است.
وی تصریح كرد : 1700 متر اسكله احداث و 35 هكتار از محوطه كانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تایل گذاری و عملیاتی شده كه عملاً این بندر شروع بهره برداری از قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال كانتینری برخوردار خواهد بود.
وی گفت: در حال حاضر بندر چابهار با ظرفیت هشت میلیون و 500 هزار تن آماده بهره برداری است كه با آماده شدن پسكرانه 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد و این از افتخارات نظام و مردم است.
مدیركل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان خاطرنشان كرد: در طرح های آتی چهار فاز طراحی شده كه با تكمیل این فازها متناسب با توسعه و جذب كالا و كشتی ظرفیت بندر به 77 میلیون تن ارتقاء خواهد یافت كه در منطقه و كشورهای همسایه به عنوان یكی از بنادر مكمل ایفای نقش خواهد كرد.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار موقعیت مناسبی برای توسعه روابط با كشورهای همجوار نظیر پاكستان، افغانستان و كشوری های آسیای میانه دارد.
ایوب درویشی افزود: نگاه بلند ومثبت مقام معظم رهبری و دولت تدبیروامید برای توسعه سواحل مكران و آبادانی استان محروم سیستان وبلوچستان ستودنی است.
وی افزود: معطوف شدن نگاههای ملی و بین المللی ایجاب می كند هرچه سریعتر زیرساخت های حمل ونقل ریلی، جاده ای، هوایی و بندری چابهار آماده شود تا شاهد حضور و فعالیت بیش از پیش سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشیم.
وی ادامه داد: تكمیل طرح های بزرگ نظیر پتروشیمی، فولاد و دیگر صنایع مختلف به توسعه این منطقه كمك شایانی می كند.
وی افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی را نوید دهنده توسعه تجارت، ترانزیت و حمل ونقل در این منطقه عنوان و خاطرنشان كرد: چابهار به عنوان یك چهارراه برای توسعه ایران اسلامی محسوب می شود و نقش بین المللی برای پیشرفت وآبادانی دارد.
فرماندار چابهار گفت: فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار با حضور رئیس جمهوری و مهمانان و مقامات داخلی و خارجی در 12 آذرماه جاری افتتاح و بهره برداری می شود.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
دكتر روحانی روز شنبه با ورود به شهرستان زابل سفر 2 روزه خود را به سیستان و بلوچستان آغاز می كند و پس از دیدار با مردم عازم زاهدان می شود و در نشست با مسئولان و نخبگان و دانشجویان شركت خواهد كرد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یكشنبه به منظور افتتاح مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی وارد چابهار می شود.
3043**6081 خبرنگار: رستم كریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر