۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82752170
T T
۰ نفر
توطئه جديد عربستان و امارات در يمن، خيانت صالح و هشدار موشكي انصارلله

تهران- ايرنا- پايگاه خبري الف در گزارشي نوشت: همزمان با آشوب شبه‌نظاميان وابسته به علي عبدالله صالح، جنگنده‌هاي ائتلاف عربستان بامداد ديروز حداقل سه حمله به مواضع جنبش انصارالله يمن در جنوب صنعاء انجام دادند.

در ادامه اين نوشتار آمده است: علي عبدالله صالح روز شنبه اعلام كرد اگر ائتلاف به رهبري عربستان سعودي دست از محاصره يمن بردارد، حاضر است با آنها وارد گفتگو شود. همچنين صالح در واكنش به درگيري‌ها بين نيروهاي طرفدار انصارلله و حزب كنگره مردمي يمن گفت كه گروه‌هاي انصار الله در يمن غيرقانوني است.

دو گروه متحد در جنگ داخلي يمن، يعني نيروهاي وفادار به علي عبدالله صالح و انصارالله كه با نيروهاي ائتلاف به رهبري عربستان و امارات مي‌جنگند از شش روز پيش در يك جنگ شهري در صنعا، پايتخت يمن با يكديگر درگير شده‎‏اند. عبد ربه منصور هادي، رئيس جمهوري مستعفي و فراري يمن نيز كه از حمايت عربستان برخوردار است و اكنون در رياض به سر مي‌برد از اصلي‎ترين حامي خود، عربستان خواست تا به علي عبدالله صالح كمك كند.

عده‌اي از كارشناسان اتحاد علي عبدالله صالح و جنبش انصار الله را از همان ابتدا شكننده مي‌دانستند؛ چرا كه رئيس جمهور و ديكتاتور پيشين يمن، ذاتا كسي نبود كه بتوان به او چندان اعتماد كرد. از سوي ديگر گفته مي شود اتفاقات اخير صنعاء كه رهبر جنبش انصارالله از آن به «فتنه» ياد كرد، توافق پشت‌پرده عربستان و امارات با رئيس جمهور سابق براي بازگرداندن خانواده او به قدرت است. عبدالملك الحوثي، رهبر جنبش انصارالله يمن، روز شنبه، اتفاقات و درگيري‌هاي اخير در صنعاء را «فتنه» ناميد و از علي عبدالله صالح‌ خواست تا «عاقلانه» رفتار كند.

در اين راستا روزنامه رأي اليوم نوشت: علت كودتاي صالح عليه حوثي‌ها و دم زدن علني او از عربستان، برنامه‌اي است كه پشت پرده در ابوظبي در جريان است و هدفش بازگرداندن خانواده صالح به صحنه يمن است زيرا كه عربستان با اين مسئله موافقت كرده چون در عرصه نظامي يمن ناكام مانده و در عرصه سياسي در پي تمام كردن نبرد است.

رأي اليوم نوشت: منابع ما مي‌گويد صحنه يمن در ساعت‌هاي گذشته بشدت به اين مسئله واكنش نشان داده و عربستان نيز اقدامات امنيتي فشرده‌اي در جبهه‌هاي مختلف با يمن در منطقه عسير در دستور كار قرار داده و يك چشمش به مصالحه‌اي است كه امارات با حزب المؤتمر به رياست صالح در دستور كار قرار داده است. اين اختلافات عربستان را اميدوار كرده تا بتواند اهدافي را كه طي نزديك به سه سال با جنگ نظامي محقق نكرده، از طريق اختلافات داخلي محقق كند.

لازم به ذكر است جنبش انصارالله بنا بر ضرورت ميداني و سياسي حزب رئيس جمهور سابق يعني «المؤتمر» را تحمل كرد و علي عبدالله صالح را كه روزي متحد عربستان بود، در كنار خود پذيرفت تا تجاوز نظامي عربستان را دفع كند. اما طرفداران انصارالله اكنون مي‌گويند علي عبدالله صالح با اين اشتباهات در حال هدايت نوعي كودتا عليه يمن است كه نتيجه آن به سود دشمن متجاوز است.

دفتر سياسي انصارالله يمن نيز در واكنش به حوادث اخير صنعاء و اظهارات رئيس جمهور سابق اين كشور، اعلام كرد كه وي مسئول عواقب خواسته‌هايي عربستان و امارات از وي هست. دفتر سياسي انصارالله يمن عصر شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه دشمنان اين كشور بر روي فورپاشي يمن از داخل بعد از آنكه ارتش‌هايشان از خارج كاري نتوانستند كاري كنند، حساب باز كرده‌اند.

ائتلاف سعودي نيز با سوء استفاده از فضاي تنش ايجاد شده بين انصارالله و طرفداران علي عبدالله صالح اعلام كرد كه «ما مطمئن هستيم كه رهبران و طرفداران حزب كنگره مردمي يمن به رياست علي عبدالله صالح خواستار بازگشت به محيط عربي هستند.»

شليك موشك به امارات

در اقدامي ديگر شبكه خبري المسيره ديروز ( يكشنبه) در خبري فوري اعلام كرد كه يگان موشكي ارتش و كميته هاي مردمي يمن، تاسيسات هسته اي ابوظبي را با موشك كروز هدف قرار داده است . شبكه خبري الميادين هم هدف قرار گرفتن تاسيسات هسته اي ابوظبي را مورد تاكيد قرار داد.

موشك كروزشليك شده به تاسيسات هسته اي در ابوظبي، دستاورد يگان هاي موشكي يمن است و ثابت كرد توان ساخت و توليد اينگونه موشكها در يمن وجود دارد. اين اقدام واكنشي به حملات كشورهاي متجاوز به يمن و فتنه انگيزي هاي جديد براي ايجاد تفرقه بود.

در اين راستا اشرف لقمان، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن گفت: در صورت ادامه تجاوزات از سوي امارات وارد مرحله جديدي از تشديد اقدامات عليه آن مي شويم و ديگر اين كشور براي شهروندان آن امن نخواهد بود. لقمان گفت: آنچه در صنعا روي مي دهد نشان دهنده خروج علي عبدالله صالح رئيس جمهوري سابق يمن از معادله و ائتلاف او با دشمنان است.وي تصريح كرد: صالح با آنچه در صنعا روي داد تاريخ خود را خراب كرد و انچه ما بر آن تمركز داريم مواجهه با تجاوزات است.

محمد البخيتي، عضو شوراي سياسي انصارالله نيز در گفت‌وگو با الميادين اعلام كرد شليك موشك به امارات در راستاي «دفاع از خود» بوده است. البخيتي ادامه داد درباره آنچه در صنعا مي‌گذر مبالغه‌هاي بسياري صورت مي‌گيرد،‌ امور به شكلي سريع در حال انجام است و ميان جنگنده‌هاي ائتلاف و برخي اقدامات در داخل (صنعا) هماهنگي وجود دارد.

وي تصريح كرد علي عبدالله صالح رئيس‌جمهور پيشين يمن اطلاعاتي ميداني به ائتلاف عربي به رهبري عربستان داده است؛ صالح ميان مردم فتنه و به آن افتخار مي‌كند. وي سپس گفت برخي از اعضاي حزب كنگره مردمي از اظهارات علي عبدالله صالح ناراضي هستند و اينها بايد به دنبال رهبراني جديد باشند؛ سخنان صالح مانند اعلام جنگ عليه ما بود و آنچه وي انجام داد خيانت بود.

البته ديروز شبكه «الجزيره» به نقل از منابع‌ آگاه اعلام كرد علي عبدالله صالح رئيس‌جمهور پيشين يمن براي حل اختلافات با انصارالله، خواستار ميانجي‌گري ايران و حزب‌الله شده است. حزب علي عبدالله صالح (المؤتمر) گفته از هر تلاشي در راستاي كنار زدن اين اختلافات استقبال مي‌كند و از اظهارات صالح تفسيري اشتباه برداشته شده است.

لازم به ذكر است بمباران هاي مداوم كشور محروم يمن توسط عربستان سعودي تاسيسات آب آشاميدني و بهداشتي را ويران كرده و مردم يمن براثر گسترش بيماري هاي مسري وبا و ديفتري، روزهاي سختي را سپري مي كنند. از شروع جنگ بين انصارلله و نيروهاي منصور هادي، عربستان با بمباران هاي مداوم زيرساخت هاي يمن را نابود كرد وبا برقراري محاصره اقتصادي و بستن بندرهاي تجاري اين كشور، مردم اين كشور را در معرض بدترين نوع گرسنگي قرار داده است.
*منبع: پايگاه خبري الف/13 آذر 96
** اول ** 1337- انتشار دهنده: خداوردي اسدي
۰ نفر