۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82753351
T T
۰ نفر
اختصاص 563 هكتار از اراضی ملی استان مركزی به ایجاد نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر

اراك - ایرنا - مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی گفت: 563 هكتار از اراضی ملی این استان به ایجاد نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر اختصاص یافت.

حسن میرزاخانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این میزان 534 هكتار برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی و 29 هكتار با موافقت اداره كل منابع طبیعی استان مركزی برای ایجاد نیروگاه بادی اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: این اراضی به 24 متقاضی ایجاد نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر شامل 22 متقاضی ایجاد نیروگاه خورشیدی و 2 سرمایه گذار ایجاد نیروگاه بادی در شهرستان های محلات، دلیجان، خمین، زرندیه، خنداب، اراك، فراهان، تفرش و ساوه اختصاص یافته است.
مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی خاطر نشان كرد: با توجه به میانگین تولید هر مگاوات برق خورشیدی از یك و هفت دهم هكتار زمین، پیش بینی می شود از 534 هكتار زمین اختصاص یافته برای ایجاد این نیروگاه ها، 314 مگاوات برق خورشیدی در استان تولید شود.
میرزاخانی ادامه داد: با توجه به سرمایه گذاری 20 میلیارد ریالی برای تولید هر مگاوات برق خورشیدی، ایجاد این نیروگاه ها هشت هزار میلیارد ریال معادل 200 میلیون دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای استان مركزی به همراه دارد.
وی افزود: با احتساب نیروگاه های بادی و تقاضاهای آتی نیروگاه های خورشیدی و زمین گرمایی زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیشتری در استان مركزی وجود داشته كه این مهم نیازمند همكاری و تسهیل در ارائه خدمت به سرمایه گذاران دارد.
مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی با یادآوری برخی تنگناها بر سر راه جذب سرمایه گذاری در این استان گفت: شفاف نبودن فرآیند ارایه خدمات به متقاضیان نیروگاه های انرژی تجدید پذیر در استان، فقدان مرجع استانی صاحب اختیار در این زمینه، فقدان اطلاعات جامع و متمركز از اراضی ملی قابل واگذاری استان برای ارایه به متقاضیان، تعدد تشریفات اداری، قانونی و كندی در فرآیند واگذاری زمین به متقاضیان و مبتنی بودن ارایه خدمات در دستگاه های ارایه دهنده مجوز و خدمات به اشخاص از جمله مشكلات پیش روی سرمایه گذاران محسوب می شود.
استان مركزی به سبب دمای هوای معتدل، درجه رطوبت هوای مناسب و وجود 300 روز آفتابی در طول سال، یكی از مستعدترین استان های كشور برای توسعه نیروگاه های انرژی تجدید پذیر است.
در زمینه انرژی بادی نیز با آزمایش های انجام شده در برخی شهرستان های استان مركزی، شهرستان های آشتیان و فراهان از ظرفیت لازم برای توسعه نیروگاه های بادی برخوردار هستند.
شهرستان های محلات و دلیجان تا كنون به عنوان 2 نقطه مستعد برای توسعه نیروگاه های زمین گرمایی تشخیص داده شده اند.
نخستین نیروگاه انرژی خورشیدی با توان تولید یك مگاواتی كشور توسط پژوهشكده نیرو وابسته به وزارت نیرو در مجاورت شهر اراك در سال 1394 به بهره برداری رسیده است.
1955/3075خبرنگار:مهدی عظیمی *** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
۰ نفر