۱۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82754453
T T
۰ نفر
بخشدار دشتیاری: قطعی برق در بازارچه مرزی ریمدان سبب مختل شدن صادرات شد

چابهار- ایرنا - بخشدار دشتیاری از توابع چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: قطعی 35 روزه برق در بازارچه مرزی ریمدان علاوه بر مختل كردن صادرات مشكلاتی را برای تجار و بازرگانان این منطقه به وجود آورده است.

ابابكر بلوچ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برق بازارچه مرزی ریمدان به دلیل بدهی 60 میلیون ریالی به اداره برق قطع شده كه تا كنون پیگیری های زیادی برای وصل مجدد برق انجام شده كه متاسفانه نتیجه بخش نبوده است.
وی ادامه داد: مسئولان بازارچه مرزی ریمدان اذعان دارند كه توان پرداخت بدهی این بازارچه را به اداره برق ندارند.
وی گفت: با گذشت 16 ماه از رسمی شدن بازارچه مرزی ریمدان هنوز زیرساخت های آن تكمیل نشده است.
وی نبود اینترنت، فیبر نوری، امكانات رفاهی و نبود زیرساخت ها برای تردد قانونی مسافر و جابجایی كالا را از جمله مهمترین مشكلات بازارچه مرزی ریمدان ذكر كرد.
رئیس بازارچه مرز ریمدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید تعطیلی این بازارچه به دلیل نبود برق اظهار داشت: برق این بازارچه از ابتدای امسال تا كنون پول واریز نشده و پیگیری های شفاهی و كتبی با مسئولان بی نتیجه بوده است.
مسعود خاكسفیدی اظهار داشت: بازارچه مرزی ریمدان 60 میلیون ریال به اداره برق بدهی دارد و تا كنون هیچ گونه پرداختی انجام نشده است.
وی ادامه داد: پس از قطعی برق در حدود یك ماه گذشته با هماهنگی و مساعدت صادركنندگان كالا یك موتور برق خریداری شد تا باسكول بازارچه ریمدان روشن باشد تا صادرات در این بازارچه انجام شود.
وی بیان كرد: تكمیل نشدن زیرساخت های بازارچه مرزی ریمدان مهمترین مشكل این بازارچه در زمینه جابجایی مسافر، صادرات و واردات كالاست.
وی افزود: مسئولان استانی و كشوری باید چاره اساسی برای حل مشكلات زیرساختی مرز ریمدان بیندیشند.
رئیس بازارچه مرزی ریمدان چابهار گفت: این بازارچه در سال 1387 افتتاح شد و بعد از گذشت بیش از 9سال هنوز فاقد اینترنت و حتی دكل تلفن همراه و یا ایرانسل برای انجام كارهای اینترنتی است.
خاكسفیدی افزود: به دلیل نبود اینترنت هم اینك یك نفر برای مشاهده كالاهای صادراتی مرز ریمدان از اداره گمرك چابهار روزانه مسیر 240 كیلومتری رفت و برگشت را می پیماید و برای ثبت كالا به مركز شهرستان چابهار عزیمت و سپس دستور خروج كالا را صادر می كند.
وی افزود: استقرار پایانه های مسافری و بار در مرز ریمدان كه اكنون به عنوان مرز رسمی شناخته می شود ضروری است تا جابجایی مسافر، صادرات و واردات كالا تسهیل شود.
وی با بیان اینكه هم اینك اقدامات برای فیبر نوری انجام شده است ولی هیچگونه تجهیزات و ساخت اتاقك برای اینترنت انجام نشده است، خاطرنشان كرد: در گمرك ریمدان باید اینترنت راه اندازی و تجهیزات لازم برای صادرات و واردات كالا نصب شود تا بسیاری از مشكلات صادر كنندگان مرتفع شود.
مدیر بازارچه مرزی ریمدان چابهار گفت: نمایندگی ادارات گمرك، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزی و دامپزشكی باید در این مرز مستقر شوند تا كارهای صادرات و واردات به خوبی انجام شود.
خاكسفیدی اظهار داشت: هم اینك آب مورد نیاز بازارچه مرزی ریمدان با تانكر سیار تامین می شود و برای رسیدن آب شبانه روزی نیازمند اعتبار و اجرای خط انتقال آب بطول 23 كیلومتر است.
وی ادامه داد: بازارچه مرزی ریمدان امكانات لازم رفاهی برای استراحت و پذیرایی رانندگان و سرمایه گذاران ندارد و فقط یك اتاق برای چند نفر با امكانات محدود آماده شده است.
وی بیان كرد: واردات دام از مرز ریمدان در سالهای گذشته انجام می شد ولی به دلایل مشكلات اداری امسال تنها 16 راس دام سنگین(گاو) در فروردین ماه وارد شده است.
مدیر بازارچه مرزی ریمدان گفت: در سال 1388 برنج و در سال 1389سیر و بعدها فقط دام سبك و سنگین از این بازارچه وارد شده است ولی بعد از آن اجازه ورود هیچ كالایی در مرز ریمدان داده نشده است.
خاكسفیدی اظهار داشت: مرز ریمدان فرصت مناسبی برای صادرات انواع مصالح ساختمانی، كاشی، سرامیك، میلگرد، سیمان، كلینكر(مواد اولیه سیمان)، مواد غذایی نظیر آب معدنی، نوشابه، نایلون دسته دار و سایر تولیدات داخلی است.
وی بیان كرد: بازارچه مرزی ریمدان فاقد پایانه مسافری و بار است و به دلیل نبود اینترنت و فیبر نوری تقریبا فعالیت مناسبی ندارد.
وی افزود: برای اعلام بار صادراتی به پاكستان نماینده گمرك چابهار یك بار به مرز ریمدان می رود و دوباره برای اعلام وصول باید به چابهار برگردد كه این كار واقعا برازنده این منطقه كه مردم انتظار دارند هزاران شغل ایجاد كند، نیست.
نماینده مردم چابهار، نیكشهر، كنارك و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشكلات مرز ریمدان با نگاه منفی برخی افراد قابل برطرف شدن نیست و درد و رنج مردم هر روز بیشتر از گذشته می شود.
عبدالغفور ایران نژاد افزود: وقتی بازارچه مرزی ریمدان توان پرداخت 60 میلیون ریال هزینه برق را نداشته باشد تكلیف برای ایجاد بقیه زیرساخت ها كه هزینه بیشتری نیاز دارد خود به خود مشخص است.
وی با بیان اینكه مردم شهرستان چابهار انتظار داشتند با رسمی شدن مرز ریمدان هزاران نفر مشغول بكار شوند، خاطر نشان كرد: هم اینك این امیدها با قطعی برق بیش از یك ماهه و ناتوانی مسئولان برای پرداخت آن به نا امیدی تبدیل شده است.
وی تصریح كرد: بصورت كتبی و تلفنی با مسئولان استانی برای رفع مشكلات مرز ریمدان بارها پیگیری كرده ام كه امیدواریم در مرحله نخست برق این بازارچه وصل شود.
وی بیان كرد: اراضی محدوده مرز ریمدان با مصوبه مجلس شورای اسلامی متعلق به منطقه حفاظت شده گاندو است و این امر مشكلات زیادی را برای ایجاد زیرساخت و تحویل زمین به بازارچه مرزی ایجاد كرده است.
مدیركل بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از طریق اداره برق پیگیری كرده ام تا فعلا بصورت روابطی برق بازارچه مرزی ریمدان وصل شود.
كورش محمدی اظهار داشت: بدهی بازارچه مرزی ریمدان را از طریق اداره مالی استانداری سیستان و بلوچستان دریافت و به اداره برق واریز خواهیم كرد.
رئیس اداره برق دشتیاری چابهار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه های برق تجاری، خانگی، اداری كشاورزی و صنعتی در زمان مقرر باید پرداخت شود.
وحید غلامیان اظهار داشت: فرصت چند ماهه به مسئولان بازارچه مرزی ریمدان برای پرداخت بدهی برق داده شده اما تا كنون پرداخت نكرده اند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان دارای هفت بازارچه مرزی شامل بازارچه های مرزی گمشاد و میلك در شهرستان هیرمند، بازارچه مرزی میرجاوه، بازارچه مرزی كوهك و جالق شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان شهرستان چابهار است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
سیستان و بلوچستان افزون بر 1100 كیلومتر مرز زمینی با 2 كشور افغانستان و پاكستان دارد كه بیش از 900 كیلومتر آن با ایالت بلوچستان پاكستان هم مرز است.
3043**3213 خبرنگار: رستم كریمی **انتشاردهنده: اكبر نوری