۱۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82755439
T T
۰ نفر
جشنواره فیلم های ایرانی ورشو؛ از مدیر فارابی تا مهمان ویژه ای به نام  مهمانپرست

تهران - ایرنا - جشنواره فیلم‌های ایرانی ورشو از شامگاه سه شنبه ۱۴ آذر ماه آغاز به كار كرد. این جشنواره كه تا ۱۹ آذر ماه ادامه دارد، با حضور علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی همراه است و رامین مهمانپرست سفیر ایران در لهستان نیز در مراسم افتتاحیه آن حضور داشت

به گزارش ایرنا از اعلام روز پنجشنبه روابط عمومي بنیاد سینمایي فارابي، در آیین افتتاحیه این رویداد و نخستین اكران عمومی فیلم «رخ دیوانه» به كارگردانی ابوالحسن داوودی با استقبال مخاطبان لهستانی روبه‌رو شد.
در این جشنواره، ۱۰ فیلم بلند سینماي ایران در فاصله ۱۴ تا ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۶ به نمایش گذاشته می‌شود كه از این میان ۹ عنوان - شامل فیلم‌هاي «تراژدی» به كارگردانی آزیتا موگویی، «خانه‌ای در خیابان چهل و یكم» به كارگردانی حمیدرضا قربانی، «حكایت عاشقی» به كارگردانی احمد رمضان‌زاده، «پدر آن دیگری» به كارگردانی یدالله صمدی، «خداحافظی طولانی» به كارگردانی فرزاد مؤتمن، «رخ دیوانه» به كارگردانی ابوالحسن داوودی، «كفشهایم كو؟» به كارگردانی كیومرث پوراحمد، «طعم شیرین خیال» به كارگردانی كمال تبریزی و «زیر نور ماه» به كارگردان رضا میركریمی - از سوی بنیاد سینمایی فارابی در این رویداد فرهنگی حضور یافته‌اند. دیگر فیلمی كه در این برنامه به نمایش در می‌آید، فیلم بادیگارد به كارگردانی ابراهیم حاتمی‌كیا است.
تماشاي این فیلم‌ها با خرید بلیط توسط دوستداران سینماي ایران در ورشو، حاكي از استقبال مخاطبان این جشنواره از نخستین شب برگزاري است.
در افتتاحیه این جشنواره در سینما لونای شهر روشو، رامین مهمانپرست سفیر جمهوری اسلامی ایران در لهستان، سیدعلی موجانی رایزن فرهنگی كشورمان در كشور آلمان، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و آرتور زابورسكی مدیر جشنواره سینماهای مستقل لهستان به سخنرانی پرداختند. همچنین اجرای موسیقی ایرانی توسط گروه پرسپولیش تجلی گر روح فرهنگ ایرانی در افتتاحیه این جشنواره بود.
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی در نشست افتتاحیه اذعان داشت كه سینمای ایران نشان دهنده تاریخ پر افتخار سرزمینی است در مشرق زمین كه با تمامی پچیدگی‌هایش، ساختاری پر رمز، جذاب و درهم تنیده دارد. وی با اشاره برگزاری كنفرانس گفتگوهای فرهنگی ایران و لهستان با عنوان در جستجوی خانه دوم (به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود پناهجویان لهستانی به ایران) كه چندي پیش در دانشگاه تهران برگزار شد، تاكید كرد كه شناخت دو ملت تاریخچه‌ای دیرینه دارد و هر دو از یكدیگر به نیكی یاد می‌كنند ولی جریان سینمایی دو كشور، بهترین راه گفتمان فرهنگی میان دو ملت ایران و لهستان است. وی با اشاره به سابقه همكاری‌هاي بنیاد فارابی با برخی مراكز سینمایی لهستان گفت: بنیاد در صدد تكمیل یك پروژه مشترك با طرف لهستانی در خصوص ساخت فیلم در موضوع پناهجویان لهستانی است و از هرگونه اكران فیلمهای ایران در سینماهای لهستان و نمایش فیلم ایراني در شبكه‌هاي تلویزیون این كشور حمایت می‌كند.
تابش افزود: این اقدامات با توجه به استقبال رویدادهای سینمایی بین‌المللی در دو كشور جهت نمایش فیلم‌های طرفین كه به شكلی گسترده و موفق از دهه‌های اخیر تا به امروز ادامه داشته است، می‌تواند امتداد پیدا كند.
این جشنواره با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان و بنیاد سینمایی فارابی و همكاری مدرسه سینمایی لهستان در «سینما لونا» شهر ورشو پایتخت كشور لهستان در حال برگزاری است. برگزاركنندگان جشنواره فیلم‌های ایرانی در ورشو تلاش كرده‌اند تازه‌ترین‌های فعالیت‌های سینمای ایران را در قالب این جشنواره معرفی كنند.
فراهنگ**9246**1418
خبرنگار: علیرضا مرادی ** ناشر: مریم برزآبادی