۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82757138
T T
۰ نفر
دانش آموزان استثنایی باید در كنار افراد عادی درس بخوانند

تهران - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور تاكید كرد: دانش آموزان استثنایی نباید در محیط گلخانه ای آموزش ببینند و این دانش آموزان باید در كنار دانش آموزان عادی درس بخوانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مجید قدمی روز شنبه در سومین همایش بین‌المللی اوتیسم خاطرنشان كرد: رویكرد سازمان آموزش وپرورش استثنایی رویكرد عادی‌سازی است و در صدد هستیم تا حد امكان این دانش‌آموزان در كنار سایر دانش آموزان عادی درس بخوانند زیرا دانش‌آموزان امروز باید بتوانند در آینده و هنگامی كه به جامعه وارد می شوند با دیگران تعامل خوبی داشته باشند اما این تعامل مبتنی بر مهارت است.
وی ادامه داد: این مهارت باید در مدرسه آموزش داده شود، البته این آموزش نباید در یك فضای خاص و گلخانه‌ای انجام شود بلكه باید دانش آموز استثنایی را در فضایی عادی آموزش داد.
قدمی افزود : خط قرمز در این رویكرد آنجایی است كه یك كودك دارای اختلال یا ویژگی‌های خاص نتواند آموزش عادی ببیند و شرایط آموزش عادی را نداشته باشد.
به گفته وی ، آموزش پرورش 137 هزار دانش آموز استثنایی دارد كه 2 هزار تن از این شمار ، مبتلا به اختلال اوتیسم هستند.
وی اظهار كرد: از نظر اعتباری برای دانش‌آموزان دارای ویژگی‌های خاص ، چهار برابر دانش‌آموزان عادی هزینه می‌شود.
قدمی خاطرنشان كرد: در حال حاضر 62 هزار دانش‌آموز دارای ویژگی‌های خاص در راستای طرح تلفیق در مدارس عادی درس می‌خوانند و حدود 75 هزار تن از دانش‌آموزان استثنایی نیز در مدارس استثنایی تحت آموزش قرار دارند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:خوشبختانه طی چهار سال گذشته در حوزه آموزش و پرورش استثنایی طبق استانداردها به خوبی پیش رفته‌ایم به طوری كه امسال 350 دانش آموز آموزش و پرورش استثنایی بدون سهمیه در كنكور قبول شده‌اند.


**شناسایی 200تا 250 مبتلا به اوتیسم در سال
وی با اشاره به برخی مشكلات در حوزه اختلال اوتیسم یا اختلالات چند معلولیتی در كشور گفت: در حوزه‌هایی مانند اوتیسم یا اختلالات چند معلولیتی بضاعت علمی در كشور كافی نیست.
قدمی با بیان اینكه سالانه در كشور بین 200 تا 250 نفر از مبتلایان به اختلال اوتیسم شناسایی می شوند، گفت: باید اهمیت آموزش پس از مدرسه را به والدین این دانش آموزان گوشزد كرد.
قدمی اضافه كرد: باید به اولیای این كودكان آموزش دهیم تا ادامه برنامه‌های مدرسه را در خانه برای این كودكان انجام دهند و در این صورت است كه اثرگذاری مطلوب را در كودكان اوتیسم خواهیم دید.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور همچنین گفت: در عین حال باید بپذیریم در حوزه‌هایی مانند اوتیسم و اختلالات چند معلولیتی باید ارتباط خود را با كشورهای موفق در این حوزه افزایش دهیم.
اوتیسم یك اختلال پیچیده نوروبیولوژیك است كه معمولا تا پایان عمر یك فرد طول می كشد.اوتیسم در تمام گروه های گروه های نژادی ، قومی و اجتماعی رخ می دهد و احتمال ابتلای پسران چهار برابر بیشتر از دختران است.
توانایی مبتلایان به این بیماری در برقراری ارتباط با دیگران ضعیف است .همچنین این مبتلایان رفتارهای تكراری نیز زیاد انجام می دهند.
سومین همایش بین المللی اتیسم 18 و 19 آذر ماه به همت بنیاد بیماری های خاص، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی ، سازمان نظام مشاوره و روانشناسی ، سازمان بهزیستی كشور در باشگاه متعلق به نهاد ریاست جمهوری واقع در خیابان فیاضی حال برگزاری است.
اجتمام**3377 ** 1776
خبرنگار: سمانه زین العابدین** انتشار: لیلا خطیب زاده
۰ نفر