۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۴
کد خبر: 82759873
T T
۰ نفر

يمن كانون بحران جديد در خاورميانه

۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۴
کد خبر: 82759873
يمن كانون بحران جديد در خاورميانه

نبود «عبدالله صالح» در صحنه سياسي يمن مي تواند موازنه قوا را در اين كشور بحران زده به هم بزند. بي شك عربستان و امارات از اين فضا خوشحال نيستند و رويكرد خود را با حملات هوايي بيشتر به اين كشور نشان خواهند داد.

در حالي كه درگيري هاي داخلي ميان دو جناح در يمن به پنجمين روز خود مي رسيد، خبر كشته شدن علي عبدالله صالح روند اوضاع يمن را در گام جديدي قرار داد و همگان را در حالتي غيرمنتظره فرو برد.پس از شروع درگيري ها در يمن، گروه انصارالله اعلام كرده بود كه نقاطي كه به دست نيروهاي وابسته به «علي عبدالله صالح» بود را به كنترل خود درآورده است. در اين ميان مطبوعات از چرخش موضع «علي عبدالله صالح» به سمت سعودي خبر مي دادند و ناظران يمن معتقد بودند وضعيت داخلي اين كشور نشان از يك توطئه تازه سعودي است.
بر همين اساس شبكه هاي وابسته به عربستان اوضاع را به نفع خود گزارش كردند و شبكه هاي يمني وابسته به انصارالله اوضاع را آرام جلوه مي دادند.
اما واقعيت را مقامات انصارالله به صراحت بيان كرده و طي بيانيه هاي جداگانه اعلام كردند كه اين فتنه سعودي در نطفه خفه شده است و هريك عربستان را به كارشكني متهم و محكوم كردند. در همين حال وزرات خارجه عربستان به صراحت از اين فتنه حمايت كرده و «منصور هادي» هم اعلام كرده بود كه به همه طيف هايي كه عليه انصارالله مي جنگند كمك خواهد كرد!
تا جايي كه انصارالله پس از بمباران هاي سعودي، با شليك موشك به تاسيسات هسته اي براكه در ابوظبي پاسخ اين اقدامات را داد.
دبيركل انصارالله در واكنش به اتفاقات اخير، علي عبدالله صالح را خيانتكار اعلام كرده و خواستار حل و فصل سريع اوضاع از سوي قبايل شده بود. در همين حال علي عبدالله صالح از ايران و حزب الله درخواست ميانجيگري كرده بود.
علي عبدالله صالح رئيس جمهور مخلوع يمن، كسي كه سي سال بر مسند قدرت يمن بوده و در چند سال گذشته در تب و تاب بحران يمن حضور داشت خارج از صنعا كشته شد.
هنوز جزئيات دقيقي از نحوۀ كشته شدن وي منتشر نشده است اما برخي منابع در جنبش انصارالله مي گويند اين حادثه زماني رخ داده كه قاچاقچيان، در حال انتقال علي عبدالله صالح با سه خودروي زرهي بودند كه او در حمله اي با استفاده از آر پي جي و تفنگ كشته شده است.
'عبدالملك بدرالدين' دبيركل جنبش انصارالله يمن ساعاتي پس از كشته شدن علي عبدالله صالح در سخناني كه به ‌طور زنده از تلويزيون المسيره انصارالله پخش شد، گفت: 'امروز يك روز استثنايي و بزرگ و روز ناكامي توطئه است و امروز را به ملت يمن تبريك مي گوييم.'
عربستان در طول دو و نيم سال گذشته با هزينه هاي گزاف به دنبال يك دستاورد منطقه اي بود و طبق آنچه نبرد نيابتي بين ايران و عربستان ناميده مي شد به دنبال كوتاه كردن نفوذ ايران در اين منطقه بود.
هر چند ايران بارها اعلام كرده بود هيچ نقشي در يمن و مقاومت آنان در مقابل عربستان نداشت اما در فضاي منازعه اي كه بين دو قدرت و رقيب منطقه اي بوجود آمده بود، باخت عربستان در هر نقطه از منطقه خاورميانه به معناي پيروزي ايران و برعكس بود.
چرخش عبدالله صالح به سمت عربستان فرصتي بود تا اين كشور به صورت آبرومندانه از يمن خارج شود و خود را پيروز صحنه يمن بداند. ولي به نظر مي رسد مرگ عبدالله صالح اين برگه را سوزاند.
چيزي كه در اين سال ها و البته در تاريخ يمن به وضوح مشاهده شده اين است كه جنگ در يمن پيروز نظامي ندارد و هيچ كشوري نتوانسته است با پيروزي نظامي از آن خارج شود. در هر صورت عربستان نيز بايد تن به مذاكره و مصالحه مي داد و دليل طولاني شدن جنگ يمن براي عربستان اين بود كه نشستن دور ميز مذاكره با حوثي ها را شكستي ديگر براي خود تلقي مي كرد.
اما به نظر مي رسد اگر حوثي ها بتوانند پس از كشته شدن عبدالله صالح فضاي جديد يمن را تثبيت كنند، سعودي ها چاره اي جز مذاكره و مصالحه نخواهند داشت.
همچنين گروه انصارالله با در دست داشتن اهرم موشك هايي كه هر آن مي تواند ابوظبي و رياض را هدف قرار دهد مي توانند معادله يمن را به نفع خود پيش ببرند.
به نظر مي رسد با كشته شدن رئيس جمهور پيشين يمن، هم از بين بردن وحدت ملي اين كشور نشانه رفته و هم افزايش فشارها براي از ميان برداشتن نيروهاي انصارالله؛ اما بايد گفت كه با مديريت هوشمندانه انصارالله و ايستادگي و مقاومت مردم يمن در طي سه سال گذشته باعث ناكام ماندن تمام برنامه عربستان و امارات در يمن بوده است.
پايان سريع درگيري ها و تنش اخير ميان نيروهاي انصارالله و طرفدارن علي عبدالله صالح در يمن به دليل مديريت هوشمندانه حوثي ها و اتحاد نيروهاي عشايري و امنيتي در اين كشور بود تا توطئه اي كه براي آلوده شدن دامن يمن به جنگ داخلي چيده شده بود ناكام بماند و در نهايت با قدرت نمايي انصارالله اين تهديد خنثي شد؛ طبعا اين تهديد و توطئه از جانب دشمنان يمن صورت گرفته بود و از روز جمعه نيز كليد خورد، اما در نهايت تمام اين تلاش ها به شكست انجاميد.
كشته شدن علي عبدالله صالح را بايد تروي دانست كه در پشت آن ابهامات و سوالات فراواني وجود دارد.گويا كه صالح در يك ايست بارزسي در جنوب صنعا مورد هدف قرار گرفته است، اما اين عاملين و تيراندازان نيروهايي غيراز انصارالله بوده اند و يا وابستگان به اين نيروها و مضافا اين كه اگر عاملين از جانب انصار الله بوده اند، اين اقدام را در هماهنگي با انصارالله انجام داده اند و يا به صورت مستقل و سرخود دست به قتل صالح زده اند، هنوز اطلاع كافي در دست نسيت؛ ولي اين نگراني وجود دارد كه دشمنان يمن از اين اقدام نهايت سوء استفاده خود را ببرند، چرا كه تجربه خاورميانه از گذشته تاكنون نشان داده كه اين دست از ترورها مساله ساده اي نيست و معمولا توسط سيستم هاي امنيتي – اطلاعاتي طرح و برنامه آن ريخته مي شود.
نبود عبدالله صالح در صحنه سياسي يمن مي تواند موازنه قوا را در اين كشور بحران زده به هم بزند. بي شك عربستان و امارات از اين فضا خوشحال نيستند و رويكرد خود را با حملات هوايي بيشتر به اين كشور نشان خواهند داد. چرخش عبدالله صالح به سوي عربستان مي توانست حداقل در فضاي سياسي دستاوردهايي را براي آنان داشته باشد كه اين پيروزي خيلي زود از دست رفت.
**گروه ايرنا مقاله
از: محمدرضا يوسف نژاد خبرنگار خبرگزاري ايرنا مركز سمنان