محسنی اژه ای: جزو طرفداران پخش علنی دادگاه ها هستم/جرمی برای فاضل احراز نشده است

تهران- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه ضمن دفاع از پخش علنی دادگاه ها، گفت: قانون چند سال قبل جلوی انتشارعلنی دادگاه ها را گرفته است.

‎به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در نشست «بررسی كارنامه عملكرد قوه قضاییه» كه امروز دوشنبه در دانشگاه شریف با حضور دانشجویان برگزار شد، این مطلب را اعلام كرد.
‎وی با قدردانی از حضور پرشور و پر احساس و پر درد دانشجویان، ادامه داد: «اجازه بدهید قدری خودمانی حرف بزنیم؛ اگرچه سر و صورتم سفید است اما دلم جوان است. برای دلخوشی شما نمی گویم، بلكه آنچه در دلم است كه ان شاءالله دلم هم مثل ریشم سفید و یك رنگ باشد می گویم كه كلمه دانشجو، جوان دانش پژوه و پر احساس را به ذهن متبادر می كند».
‎وی ادامه داد: دانشجو برای آینده خود، كشور و ملتش و در یك دید بزرگ‌تر برای جهان، اهداف و آرمان هایی را درنظر می گیرد.
‎معاون اول قوه قضاییه در واكنش به این درخواست دانشجویان حاضر درسالن مبنی بر اینكه به حاشیه نروید، اظهاركرد: اگرچنانچه شما وقت و حال داشته باشید، من امروز وقتم را باز گذاشتم؛ وقتی واژه دانشجوی اسلامی ایرانی به گوش می خورد، كسی را در ذهن متبادر می كند كه در دهه های مختلف مبارزه سنگینی با استكبار، افساد و انحصار داشته است.
‎محسنی اژه ای با معرفی خود، گفت كه بنده هم مثل بسیاری از شما، از یك طبقه كشاورزهستم و بخشی در حوزه علمیه و بخشی هم در دانشگاه گذارندم؛ طی سالیان متمادی هم كار قضایی و هم كار اجرایی كرده ام.
‎وی با بیان اینكه از هیچ یك از فعالیت هایم در طول انقلاب، پشیمان نیستم، ادامه داد: بسیار افتخار می كنم كه در قوه قضاییه، دادگاه های انقلاب و وزارت اطلاعات حضور داشتم؛ هم اكنون هم افتخار می كنم كه در قوه قضاییه خدمت می‌كنم.
‎سخنگوی قوه قضاییه در واكنش به شعار دانشجویان مبنی بر 'عدالت عدالت ' گفت: ما هم این شعار را قبول داریم و همه باید تلاش كنیم تا تحقق یابد. بسیاری از افراد امروز در رسانه های مختلف می گویند كه در جمهوری اسلامی خفقان است و آزادی و انتقاد نیست. آیا این چیزهایی كه دوستان ما گفتند، آیا این بی انصافی و بی عدالتی به نظام نیست. اگر عدالت را شما اینطور معنا می كنید كه هر كسی هر چه كه در توانش است، تندترین حرف ها را بزند و بعد بگوییم آزادی نیست، باید برداشتش از عدالت را سئوال كنیم.
‎وی ادامه داد: شما در فرمایش های خود می گویید اگر كسی به قوه قضاییه انتقاد كند، تحت تعقیب قرار می گیرد و آیا همین حرف ها انتقاد نیست؟ زمان دوم خرداد ما را برای سخنرانی در دانشگاه تهران دعوت كردند تا بسم الله الرحمن الرحیم گفتم ، كف و سوت زدند. گفتم شما دعوت كردید و باید تحمل حرف دیگران را داشته باشید. باز دوباره كف و سوت زدند. گفتم اگر بنا باشد كه سوت بزنید، من هم بلد هستم و بلبلی را هم بلدم. این آقا سه انگشت خود را داخل دهانش كرده و سوت می زند. می‌گوییم كه دهانتان گشاد می‌شود و نیازی به استفاده از سه انگشت نیست.( اژه ای بدون انگشت سوت زد).

**قوه قضاییه طبق قانون عمل می كند
‎معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به پرسش دانشجویان كه قوه قضاییه ، ملاحظه و سیاسی‌كاری می كند و نسبت به مفسدان و متهمان تبعیض قائل می‌شود ، گفت: باید آنچه را كه می‌گوییم، مبنایی اعم از قانون، عدالت یا انصاف داشته باشد. تمام تلاش ما این بوده و هست كه مطابق قانون عمل كنیم. اگر قوه قضاییه بخواهد سلیقه‌ای و خلاف قانون عمل كند، شما مطمئن باشید كه به ضرر جامعه است.
‎وی با بیان این كه قانون باید مبنای ما باشد، ادامه داد: برخی می گویند چرا كسانی كه از رحیمی پول گرفتند را رها كردید؟ و من در مقابل می گویم آیا شما واقعا در جریان پرونده رحیمی هستید و این حرف را می زنید؟ و معاون اول دولت دهم بابت این پول‌ها محاكمه و محكوم نشده است.
‎وی با بیان این كه می‌گویید كه چرا شفاف و صریح و علنی نمی گویید، اظهارداشت: من باید بگویم زمانی كه قانون جلوی ما را نگرفته بود دادگاه‌ها علنی برگزار می شد و صدا و سیما مستقیم پخش می كرد من شخصا معتقدم پخش علنی دادگاه ها بسیار موثر است و بازدارندگی بسیاری خواهد داشت.
‎سخنگوی قوه قضاییه با بیان این كه بارها درخصوص دادگاه های علنی به مجلس رفته و اعلام كردم كه غیر ازموارد خاصی كه قانون تعیین می كند، همه دادگاه ها علنی و قابل پخش باشد، ادامه داد: من جزو طرفداران سرسخت پخش علنی دادگاه ها هستم. چند سال پیش قانون جلوی ما را گرفت و اگرهم دادگاه علنی برگزار شود حق انتشار وجود ندارد.

**بازداشت برادر رییس جمهور ربطی به پرونده بقایی ندارد
از آقای اژه ای پرسیده شد، بازداشت حمید بقایی به ناحق چرا انجام گرفته است و قضیه دختر صادق لاریجانی كه نمی گویم جاسوسی است اما ارتباط او با سرویس های بیگانه به چه صورت است كه او پاسخ داد: در سوْال بازهم حكم صادر شده و می گویند او را به ناحق زندانی كرده اند و من می گویم از كجا می دانید؟ و بر چه اساسی می گویید ناحق بود؟ ؛ از نظر شما شاید ناحق باشد.
وی ادامه داد: از بیان جزئیات معذورم همین مقدار بگویم مسایل مالی است دادگاهی تشكیل شده و در شرف صدور حكم است اعلام می كنند منشا این پول ها دولتی بوده است؛ تا زمانی كه حكم صادر و رای قطعی ، از بیان جزئیات معذورم وگرنه خودم مورد شكایت قرار می گیرم.
معاون اول قوه قضاییه درباره برخورد سیاسی داشتن با پرونده معاون اجرایی دولت دهم و ارتباط آن با بازداشت و آزاد شدن برادر رییس جمهور ادامه داد: جزئی تَر از این ،بلد نیستم ( صدای خنده دانشجویان) واقعا بلد نیستم می گویید جواب كلی نیست كه نیست.
بازداشت برادر رییس جمهور و آزادی او ربطی به پرونده بقایی ندارد و آن زمانی كه برادر رییس جمهور احضار شده بود از خیلی وقت قبل تَر پرونده تشكیل شده بود.

**واكنش اژه ای درباره دختر رییس قوه قضاییه: صددرصد دروغ است
سخنگوی قوه قضاییه درباره شایعه موضوع دختر رییس قوه قضاییه گفت: واقعا عرض می كنم اگر این دروغ را كسی به خود شما نسبت دهند چه می كنید( سر و صدای دانشجویان ) این مسئله صد درصد دروغ است؛ با هیچ سرویس ارتباط نداشته و هیچ پرونده ای در این باره نیز وجود نداشته است؛ آقایی به كسی می گوید دختر فلانی بازداشت است او می گوید چنین نیست و طرف می گوید ترا دور زدند و خبر نداری.
وی با بیان این كه دختر رئیس دستگاه قضا تنها یك بار برای زیارت عتبات عالیات از كشور خارج شده است، ادامه داد: ارتباطی با سرویس های بیگانه نداشته و نه تحت تعقیب و بازداشت بوده است.
محسنی اژه ای یادآورد شد: علت اینكه افرادی ابن حرف را می زنند چیست و آیا شما كه آن را نشر می دهید دلیلی دارید جز اینكه بگوید شایعه بود؛ صرف شایعه بودن حجتی بر شما دانشجویان است مگر عدالت عدالت نمی گویید آیا این عدالت است؟ هیچ حجتی وجود ندارد و مطمئن باشید با انگیزه های خاص این مطالب بیان می شود.

**جرمی برای فاضل در آن پرونده احراز نشده است
محسنی اژه ای درباره پرونده فاضل لاریجانی گفت: او تحت تعقیب قرار گرفته و وی ربطی به قوه قضاییه ندارد (دانشجویان: او برادر رییس قوه قضاییه است).
وی ادامه داد:« مرتضوی با یك دسیسه چینی خواست با یك جمعی برای این بدبخت یا خوشبخت پرونده بسازد اون آقا بدون تردید سهل انگاری كرد كه بحثی نیست اما جرمی به انجام نرسیده و احراز نشده است و اگر هم جرمی بوده آقای مرتضوی مجرم است».
معاون اول قوه قضاییه با بیان این كه او یك تصویربرداری انجام داده بود و سه تا چهار بار این مسایل را این طرف آن طرف كردند سی دی ها را مخفی كردند، اظهارداشت: اگر از او شكایت شود مرتضوی نیز تحت تعقیب قرار می گیرد.
در این نشست دانشجویی معاون اول قوه قضاییه درپاسخ به این سوْال كه با توجه به موافقت بقایی چرا دستخط رضایت او را منتشر نمی كنید؟ افزود: دستخط را نشان دادم و الان هم وجود دارد ؛ اگر رضایت دهد منتشر می شود و البته می تواند ادعای جعل كرد (دانشجویان حاضر در سالن: او اعلام رضایت كرد) و اگر اعلام رضایت كرد منتشر می شود.
در ادامه این نشست (مجری برنامه اعلان كرد: پس قول می دهند بعد از این جلسه منتشر شود؛ محسنی اژه ای: من این قول را نمی دهم و صدای حضار و دانشجویان: قول بده قول بده) .
محسنی اژه ای ادامه داد: به قاضی می گویم اگر ایشان راضی هست می توانید آن را منتشر كنید.

** ممنوع التصویری خاتمی مصوبه شورای عالی امنیت ملی است
معاون اول قوه قضاییه درباره ممنوع التصویری رییس دولت اصلاحات با بیان این كه شورای عالی امنیت ملی دو نوع مصوبه دارد اظهار داشت: یك مصوبه را خود شورا مصوب می كند، كه این اقدام شود یا نشود و دیگر این كه كمیسیون های تعیین می شود و مصادیق را این كمیسیون معین می كند و در قضیه توقیف روزنامه كیهان نیزهمین بود و تعیین مصادیق خلاف امنیت ملی بر عهده این كمیسیون گذاشته شده است.

** من احمدی نژاد را لات خطاب نكردم
دانشجویی سوْال خود را از معاون اول اینگونه مطرح كرد كه به ربیس جمهوری كه یك سری مطالب مطرح كرد گفتید لات، گنده گو و دروغگو اما این كه تشخیص دهد چه كسی لات است با مردم است و سوْال این است چرا چنین آدم لاتی درمجمع تشخیص است؟ هر كسی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت می كنند و چرا مصادیق علیه امنیت ملی مشخص نیست ؟ اصلا از كجا بدانیم حرفی كه الان می زنم اقدام علیه امنیت ملی نیست؟
محسنی اژه ای در پاسخ به این سوالات اظهاركرد:« گفتم در صحبت ٣٨ دقیقه ای احمدی نژاد، بیشتر موارد دروغ است و یكی یكی را هم توضیح دادم و گفتم یك سری مسایل بی اساس است نگفتم دروغ است ؛ مانند قضیه سازمان زندان ها و سازمان ثبت ؛ سازمان زندانها وصل به قوه قضاییه نیست».
وی ادامه داد: من نگفتم او لات است وقتی سوْال كردند گفتم یاد داستان اون لات افتادم ( دانشجویان: عجب) ؛ شما می گویید این حرف من منتسب به احمدی نژاد می شود كه چنین نیست؛ شما می گویید از گفته من اینگونه برداشت می كنید و می خواهم بگویم وقتی احمدی نژاد نسبت هایی به دیگری می دهد چطور نسبت به حرف او حرفی ندارید آیا شما سیاسی برخورد نمی كنید؟ اتهامات فراوان به مجلس، شورای نگهبان و قوه قضاییه می دهد چرا عدالتخواه نیستید اگر عدالتخواه هستید باید هر دو طرف را بگیرید وگرنه به شما برچسب سیاسی بودن می زنند نه عدالتخواه.
وی درباره امنیتی بودن اتهامات اظهار داشت: در قانون این موارد آمده و توضیح داده شده؛ مانند فساد اقتصادی كه مصادیق مختلف دارد در جرایم جایی كه عنوان مجرمانه است، آمده و مصادیق آن نیزذكر شده است مثلا، اگر كسی علیه جمعی قمه بكشد، خلاف امنیت است اگر سلاح بكشد، محارب است.
وی اضافه كرد: مصادیق إخلال در اقتصاد كشور نیزمشخص است، اگر مواردی از اقدام علیه امنیت، ابهامی وجود داشت از شورای عالی امنیت ملی سوْال می كنند تعدادی از عناوین مجرمانه در قانون مشخص است و اگر مشخص نیست از متخصص آن بپرسید.
سخنگوی قوه قضاییه درباره اینكه چرا یك لات در تشخیص مصلحت نظام است، گفت: این مربوط به من نیست كه پاسخ دهم ؛ مواردی كه حیطه مسئولیت من است بپرسید.

** برای برخورد با كسی از برادرش اجازه نمی گیریم
دانشجویی خطاب به معاون اول قوه قضاییه سخنان خود را اینگونه آغاز كرد:«سلام عرض می كنم خدمت آقای اژه ای(محسنی اژه ای: وعلیك سلام) و محافظان محترم شان (صدای دست و خنده حضار) كه جای جای سالن را اشغال كردند،؛ این دانشجوی جوان ادامه داد: برای پیگیری جرمی گفته بودید كه به شما گفتند اعلام جنگ می كنند و نمی دانم این موضوع یادتان می آید یا نه و اژه ای جواب داد كه حافظه بدی ندارم».
دانشجو ادامه داد: آیا برای اعلام جرم كسی، از برادرش اجازه می گیرید زمانی سیدمهدی هاشمی داماد مرحوم آقای منتظری به آن مقام عالی،اعدام شد اما امروز قوه قضاییه پیگیری پرونده برادر كسی بدین دلیل كه اعلان جنگ كرده ، وقفه می اندازد كه خیلی بیخود می كند اعلان جنگ می كند؛ قوه قضاییه وظیفه دارد با عالی ترین مسئول متخلف برخورد كند و سوْال دیگری این است كه سازوكار قوه قضائیه چیست و این روند كه سازوكاری نیست موجب می شود قوه قضاییه هر روز یاغی تَر شود.
سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: ما نرفتیم اجازه بگیریم و این تعبیر شما اشتباه است؛ دوم اینكه نه نسبت به هر رییس جمهوری دربسیاری از موارد؛ حتی در مورد بعضی از اعضای خانواده ها وقتی می خواهیم اقدامی كنیم می گوییم این اتهامات برای این فرد الان مطرح است تا اگر اقدامی لازم است درباره آن فرد، انجام شود.
«درموارد رییس جمهور و معاون رییس جمهور، مطلع كردن مجلس إلزامی است؛ متهمی عمویی دارد متدین و اگر او درجریان گذاشته شود كمك می كند و این بمعنای اجازه گرفتن نیست.»
وی افزود: به ما گفتند در آستانه انتخابات است اگر چنین شود تفسیر می شود با این وجود احضار شد؛ پرونده نه مختومه شد نه متوقف؛ بلكه در جریان است. شما دانشجو از باب دوستانه می گویم اگر چنین چیزهایی را بگویید منصفانه نیست.
معاون اول قوه قضاییه گفت: ساز و كار دستگاه قضایی این این كه دادسرا قضات، دادگاه عالی انتظامی قضات و دادگاه تشخیص صلاحیت قاضی و موارد مربوط به قضات در این دادسراها و دادگاه ها رسیدگی می شود؛ نظارت بر دستگاه قضایی را تشدید كردیم و اگر از مجلس به عملكرد قوه قضاییه انتقاد داشته باشد به كمیسیون اصل ٩٠ ارجاع داده می شود در بیت رهبری هم نظارت هایی وجود دارد، دیوان عالی كشور درهمه احكام صادره و دادستان كل كشور بر همه دادسراها نظارت دارد.
مجری در این حین گفت: أنصاف را اگر رعایت كنیم در این ٥ سال دانشجویی مسئولی به این عالی رتبه ای ندیدیم كه در دانشگاه حضور داشته باشد و این كار محسنی اژه ای واقعا قابل تقدیر است كه با تشویق حضار مواجه شد.

** تعقیب كننده فساد تحت تعقیب قرار نمی گیرد
سخنگوی قوه قضاییه خطاب به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اظهارداشت: صحبت‌های شما این بود افرادی كه فساد را دنبال و افشا كردند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند و من بارها گفتم ما كسی را به‌عنوان تعقیب یك مفسد و منتقد به یك جایی، تحت تعقیب قرار نمی‌دهیم.
وی افزود:« اما اگر كسی آمد حرفی زد و طرف شاكی شد و گفت ' این حرف‌ها دروغ و تهمت است'، نمی‌شود به او گفت ' بیخود كردی و نمی‌توانی شكایت كنی'، بلكه باید به شكایتش توجه كرد. می‌گویند 'چرا صاحب رسانه را تعقیب می‌كنید' و باورش با خودتان است. چون ما هیچ اهل رسانه را تعقیب نمی‌ كنیم».
محسنی اژه ای با ذكر موردی اضافه كرد: در ماه گذشته كسی آمد و گفت كه شخصی خود را وابسته به محسنی‌اژه‌ای معرفی كرده و گفته است حتی عكس دارد و آن فرد به فلان بانك گفته بود كه اطلاعاتی دارد و اگر دومیلیارد ندهند آن اطلاعات را افشا می‌ كند و یا موردی بوده كه فردی 50 میلیون داد تا درنشست خبری سخنگو، سؤالی پرسیده شود.
معاون اول قوه قضاییه تصریح كرد: اگر با كسی كه گفته ' اگر دو میلیارد ندهید فلان خبر را می‌زنم ' ، برخورد با اهل رسانه است؟ با بسیاری از كسانی كه روزهای یكشنبه به نشست می‌آیند، رفیق هستم و با آنها گرم می‌گیریم و به هم پیامك می‌دهیم. البته من بیشتر در ایام و مناسبت‌ها و آن هم بیشتر به آقایان پیامك می‌دهم. اگر كسی از اینها سوءاستفاده كند و برخورد شود، برخورد با رسانه نیست.

**اطلاع رسانی در قوه قضاییه ١٠٠ درصد ضعیف است
محسنی اژه ای درباره این ادعا كه قوه قضاییه بین مفسدان تبعیض قائل می‌شود، گفت: من ١٠٠ درصد قبول دارم كه اطلاع‌رسانی قوه قضاییه ضعیف است و نتوانسته‌ایم به‌ درستی در این حوزه وارد شویم.
« قبلا هم گفته‌ام كه برخی مفسدین واقعاً پیچیده هستند و برخی هم این‌طور نیستند و راحت دستگیر می‌شوند؛ بارها هم گفته‌ام كه در اینجا اگر چنانچه اشكالی به ما وارد باشد، درست است. وی ادامه داد: باید ترتیبی داده شود تا از ضعفا كه توانایی گرفتن وكیل ندارند، هم حمایت شود. ازآنجا كه همه پول وكیل گرفتن ندارند، لذا دادخواست ارائه شده اش، اشكال دارد و دادخواست بازمی ‌گردد».
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این مطلب كه ضعف‌های این قوه ربطی به بودجه ندارد، گفت: در برنامه ششم تصویب شد كه 2.9 درصد ازكل بودجه كشور به قوه قضاییه اختصاص یابد. البته تقاضای ما بیشتر بود چون كفاف نمی‌داد، خب، سال 96 عمل نشد اما برای سال ٩٧ همه تلاشی كه كردیم و وضع دولت را در نظر گرفتیم، به این نتیجه رسیدیم كه به 23 هزار میلیارد تومان نیاز داریم و اگر بخواهند 2.9 آن را بدهند، چقدر می‌شود. طبق یك محاسبه سرانگشتی، مجموع بودجه سیستم قضایی و سازمان‌های وابسته كه اگر تخصیص بدهند، 2.6 درصد می‌شود.
وی با بیان این كه برای دستگاه قضایی، جبران خسارت پیش‌بینی شده است، ادامه داد: جبران خسارت مادی را بدون توجه به بودجه چگونه می‌شود انجام داد؟ شما كه شعارتان عدالت عدالت است، به این بخش‌ها هم توجه كنید.

**در موسسه كاسپین واقعا تعلل شد
‎محسنی‌اژه‌ای در ادامه جلسه با دانشجویان در دانشگاه شریف درباره معضل موسسات مالی اظهار كرد: در موسسه كاسپین واقعا تعلل وجود داشت. هشت تعاونی منحل شد تا ‌موسسه ای به‌ نام كاسپین مجوز بگیرد و تمام سپرده‌ ها و سهام‌ ها به این مؤسسه منتقل شود و قبل از اینكه بدانند سپرده مردم چقدر است، به كاسپین مجوز دادند و بعدها كاسپین متوجه می‌شود كه فرشتگان فلان مقدار بدهی دارد و نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
‎وی افزود: افرادی از مسئولان قسمت‌های مختلف در این ارتباط تحت تعقیب هستند وهم اكنون با كمك دولت، مجلس و بانك مركزی، اینها در حال پیگیری و اصل پول مردم درحال پرداخت است؛ مردم بدانند امكان یك فعالیت صحیح اقتصادی با سود 35 یا 40 درصدی وجود ندارد و مانده‌اند كه قوه قضاییه چه‌ باید بكند.
‎به گفته محسنی اژه ای قوه قضاییه افرادی كه باید را، بازداشت كرده و در حال شناسایی اموال اینها در داخل و خارج كشور است؛ همچنین سعی كرده از تبعیض در پرداخت سپرده‌ ها جلوگیری شود، مثلا یك نفر 18 میلیارد سپرده داشت و می‌خواست با رانت بگیرد و برود اما قوه قضاییه جلوی آن را گرفت و حتی سران سه قوه از رهبر انقلاب اجازه گرفتند چون مشكل قانونی داشتیم.

‎**وقت رییس قوه را من تنظیم نمی كنم
‎معاون اول قوه در پاسخ به این پرسش كه چرا رییس قوه قضاییه در نشست با دانشجویان حضور نمی‌یابد، گفت: ایشان چند بار در نشست ها حضور پیدا كردند، ضمن اینكه وقت ایشان را من تنظیم نمی‌ كنم؛ البته در سفرهای استانی هم با دانشجویان و نخبگان جلسه داشتند.
‎سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره محبوس بودن ٢٧ روزه محمد غلباش و نگهداشتن برخی در انفرادی قبل از تفهیم اتهام گفت: انفرادی بدون تفهیم اتهام مطلقا غلط است؛ چنانچه فردی دستگیر شود، نیروی انتظامی در جرایم مشهود 24 ساعت مهلت دارد به مرجع قضایی معرفی كند و در این مدت ممكن است در تحت‌ نظرگاه‌ های نیروی انتظامی باشد. وقتی متهمی وارد می شود نخستین كار ، تفهیم اتهام است. گاهی اوقات متهم اتهام را قبول نمی‌ كند و می‌ گوید تفهیم اتهام نشده است.

‎**افرادی در قضیه ستار بهشتی بازداشت شده اند
‎محسنی اژه ای درپاسخ به پرسش دانشجویی درباره پرونده ستار بهشتی اظهار داشت: كه این پرونده پیگیری شده است؛ آقایی گفت دعوا كرده كه دروغ است. در این قضیه افرادی بازداشت و در جریان كهریزك هم افرادی محكوم به قصاص شدند.
‎وی شكنجه كردن متهمان را شرعا، قانونا و اخلاقا ممنوع دانست و افزود: اگر كسی چنین ادعایی داشته باشد، حتماً به‌ فوریت رسیدگی و با اشد وجه برخورد می‌شود؛ آن فردی كه در پرونده ستار بهشتی تخلف كرده بود، محاكمه و محكوم شد. در كهریزك، افراد مباشر تا مرحله قصاص و حكم قصاص پیش رفتند البته بعدها صاحبان دم رضایت دادند و قصاص اجرا نشد.
‎محسنی اژه ای اضافه كرد: آقای مرتضوی هم تحت تعقیب قرار گرفت و به 5 سال حبس محكوم شد. در تجدیدنظر این حكم، به‌ خاطرعذرخواهی، به دو سال كاهش یافت. برخی از این افراد كه الآن می‌خندند، خیلی از مرتضوی دفاع می‌كردند و خیلی آقای مرتضوی را به كار گرفتند و به او امتیاز دادند.

‎**اظهارات نظری و پاسخ محسنی اژه ای
‎محسنی اژه ای درباره اظهارات فردی به نام «منصور نظری» مبنی بر اینكه فساد یك قاضی را به وی منعكس كرده اما در نهایت خودش (نظری) به حبس محكوم شده است، گفت: من آقای نظری را می‌شناسم و خیلی از شماها شاید او را نمی شناسید؛ وی قبل از اینكه این مسئله برایش پیش بیایید با هم ارتباط داشتیم و برخی مطالب را گاهی وقت ها با واسطه یا بی واسطه برای ما می فرستاد. زمانی كه این اتفاق برایش افتاد، واقعا تلاش كردم و از دادسرای انتظامی و مركز حفاظت خواستارتحقیق شدم.
‎وی ادامه داد: رییس قوه قضاییه یك هیات ویژه فرستاد كه آیا مسایل ادعایی درست یا نه وهیات مخصوص از تهران رفت و كنكاش كرد؛ درباره برخی چیزهایی كه ایشان ادعا كرده بود، افرادی آمدند و شكایت كردند. بنابراین این ادعاها و شكایت‌ ها هم مورد بررسی قرار گرفت.
‎بعد از این اظهارات محسنی اژه ای دانشجویان از نظری كه در این جلسه حاضر بود، خواستند صحبت كند و او پشت تریبون رفت.
‎نظری در سخنانی مدعی شد قضات، وكلا و كارشناسان فاسد و رشوه بگیر هستند و همچنین مدعی شد قضات شماره را از پرونده ها می گیرند و به وكلامی دهند ؛ همه این موارد اطلاع داده شد و باند اصفهان منحل شد اما با قاضی كه ١٥ سال رشوه می گرفت برخوردار نشد.
وی همچنین اعلام كرد كه خانه اس را برای اثبات فساد قضات فروخت به زندان رفت و با زندانیان مواد مخدر در زندان رفیق شد تا ببیند هر زندانی با چند قاضی در ارتباط است.
نظری با انتقاد از عملكرد قوه قضاییه، این عملكرد را موجب ناراضی نگهداشتن مردم از انقلاب دانست كه محسنی اژه ای در پاسخ به اظهارات و ادعاهایش گفت: راه شما حق است اما این كافی نیست روش شما هم باید برحق و از مجرای صحیح باشد؛گاهی همین حرف حق را به همین شكل ناصحیح می گویید به نتیجه نمی رسید.
سخنگوی قوه قضاییه خطاب به نظری ادامه داد: اینكه قضات ، كارشناسان و وكلا فاسد هستند بی انصافی است ممكن است بین آنها افراد فاسد باشند اما همه فاسد نیستند ؛٦٠ هزار وكیل و ٢٠ هزار كارشناس داریم آیا همه فاسدند؟
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: می گویید قضات مستقل نیست و این هم درست نیست؛مهم این است چنین چیزی اثبات می شود یا نه ؛ خودتان می گویید زندان هم رفتم تا اثبات كنم و این یعنی اثبات هر مسئله ای ساده نیست واگر همه كیفرخواست ها ثابت می شد دیگر به دادگاه نیازی نبود.
وی با طرح این پرسش كه طریقه اثبات چگونه است، اضافه كرد: اثبات یا باید بینه باشد، یا شاهد باشد، یا اینكه قاضی باید علم پیدا كند؛ پس انصاف كن و آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند ؛ همه آنانی كه علیه شان گزارش داده اید ببینید آیا حق بوده است یا نه .
‎سخنگوی قوه قضاییه در پایان این پرسش و پاسخ سه ساعت و نیمه با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف درباره جریان انحرافی یا دمل چركین خواندن احمدی‌ نژاد و اطرافیانش گفت: تلاش قوه قضاییه، عمل كردن براساس حق و عدالت و رسیدگی سریع تر و دقیق تر پرونده هاست.
‎وی با طرح این پرسش كه آیا در قوه قضاییه ایراد نیست، ادامه داد: قطعا هست و من نمی‌ گویم نیست و اگر چنین نبود كه قاضی و وكیل و كارشناس بازداشت یا انفصال خدمت نمی شدند؛ اگر واقعا عدالتخواه هستید، تضعیف و تخریب قوه قضاییه به نفع نظام نیست چون بسیاری از مسایلی كه مطرح می شود اصلا انتقاد و نقد نیست.
اجتمام*1724*٧٣٢٩
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد * انتشار: حسین فتح الهی
۰ نفر