۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۲
کد خبر: 82759899
T T
۰ نفر

زلزله؛ چالشی كه جدی نمی گیریم!

۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۲
کد خبر: 82759899
زلزله؛ چالشی كه جدی نمی گیریم!

سرمقاله روزنامه زعفران روز دوشنبه 20 آذر را ابوالفضل زاهدی پور مدیرمسئول این روزنامه با عنوان 'زلزله؛ چالشی كه جدی نمی گیریم!' نوشت.

زلزله چه بخواهیم چه نخواهیم در كره خاكی رخ می دهد. خواه ژاپن باشد و خواه ایران و در كرمانشاه باشد یا در خراسان جنوبی. خراسان جنوبی در طول تاریخ شاهد زلزله های كوچك و بزرگی بوده كه همواره موجب خسارات كم و زیادی در شهرها و روستاهایش شده است. این پدیده كه به ظاهر روی سخت و تلخ طبیعت را نشان می دهد تاكنون نه قابل پیش بینی بوده است و نه قابل كنترل. تنها یك شانس در برابر آن وجود دارد و آن هم مقاوم سازی و آموزش و طریقه مواجهه صحیح با آن در جهت به حداقل رساندن خسارات و مصیبت های وارده. خراسان جنوبی از جمله مناطق زلزله خیزی است كه با داشتن چند خط گسلی شمالی - جنوبی و شرقی - غربی احتمال بروز زلزله های كوچك و بزرگ در آن پررنگ است. از آنجا كه وجود چنین پدیده ای در استان مستلزم پیشگیری و رعایت اصول و قواعد سازه ای و كیفیت ابنیه، رعایت اصول مهندسی در بنا و مقاوم سازی ساختمان های شهری و روستایی است و از سویی وجود بافت فرسوده و مقاوم سازی آنها از دیگر موارد قابل اعتنا در راه پیشگیری و مقاوم سازی در برابر زلزله است و همچنین ایجاد فرهنگ و اجرای آموزش های همگانی و تربیت مردم در نوع مواجهه با زلزله بسیار مهم در كاهش آسیب ها و خسارات جانی و مالی است لذا بر آن شدیم تا این مبحث را در استان بیشتر مورد كاوش و آسیب شناسی قرار دهیم.
به این جهت در ابتدا به سراغ دكتر هاشمی گازار؛ رییس مركز لرزه نگاری استان رفتیم تا با طرح سوالات و بیان دیدگاه های فنی و علمی به واقعیت های موجود در این مبحث و فراز و فرودهای مربوط به آن بیشتر آشنا شویم.
گرچه تمایلی نداریم تا با طرح این موضوع موجبات نگرانی مردم عزیز را فراهم كنیم اما واقعیت آن است كه وجود چنین پدیده ای در استان آنقدر مهم و جدی است كه دانستن واقعیت ها و تلاش در رفع پیگیری آنها بهتر از آن است كه سكوت كنیم و در برابر واقعیت ها چشم خود را ببندیم و بگوییم كه انشاءا... حادثه ای رخ نمی دهد.
هر چند دعای شب و روز ما هم در استان همین است كه انشاءا... چنین حادثه ای در استان رخ ندهد چرا كه عمق فاجعه و معضلات و مشكلات موجود در استان (در اثر بی احتیاطی در ساخت و سازها در بخش هایی از استان و مركز آن از جمله مهر شهر، ساختمان های مسكن مهر در بلوار شهید ناصری و وجود بافت فرسوده مركز شهر كه همگی بر روی خط گسل هستند و عدم رعایت حریم های قانونی در زمان ساخت و سازها - حداقل 600 تا 700 متر فاصله از روی خط گسل- و نیز ساخت غیر استاندارد مسكن مهر و سایر سازه ها حتی سازه های شخصی در این مناطق و سایر نقاط شهرهای استان) به حدی است كه زلزله ای به بزرگی بالاتر از 5 ریشتر موجبات مصیبت های بزرگی را در این منطقه رقم می زند.
در ادامه با طرح مباحث مربوط به ساخت و سازها و وضعیت مسكن مهر در مهرشهر و نقاط روی خط گسل و سایر سازه ها و چگونگی ساخت و سازها و میزان مقاومت آنها در برابر زلزله و نیز میزان و نحوه چگونگی واگذاری چنین زمین هایی و موافقت جهت ساخت و ساز و میزان نظارت بر این ساخت و سازها در شماره های آتی روزنامه زعفران به تناوب مورد بررسی و آسیب شناسی قرار خواهد گرفت. در این شماره با مبحث زلزله و خطوط گسلی در استان و حساسیت موجود نسبت به اینگونه خطوط گسلی و رعایت یا عدم رعایت ساخت و سازها در این مناطق به بحث می نشینیم.
پست الكترونیكی به نشانی birjand@irna.ir آماده دریافت مطالب رسانه های استان برای بازنشر در ستون 'دیگر رسانه ها' است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
كانال تلگرام: irnabirjand@
دریافت و انتشار: رسول محمدحسنی
3028