۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۸:۵۷
کد خبر: 82760469
T T
۰ نفر

«نه» بزرگ اروپا به نتانياهو

۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۸:۵۷
کد خبر: 82760469
«نه» بزرگ اروپا به نتانياهو

تهران- ايرنا- روزنامه شهروند در گزارشي سفر ناگهاني بنيامين نتانياهو به اروپا را بررسي كرد و نوشت: درحالي‌ كه هنوز اعتراض‌ ها به تصميم آمريكا در مورد به‌رسميت شناختن بيت ‌المقدس به‌ عنوان پايتخت اسراييل ادامه دارد، بنيامين نتانياهو، نخست ‌وزير رژيم صهيونيستي براي بازديد از مقر اتحاديه اروپا به شهر بروكسل سفر كرده است.

در ادامه اين گزارش مي خوانيم: نتانياهو با تحسين اقدام ترامپ، از مقامات اروپايي خواسته است كه سياست آمريكا را در مورد بيت‌المقدس دنبال كنند. وزراي خارجه اتحاديه اروپا اما بشدت با اين درخواست مخالفت كرده‌اند.حتي جمهوري چك كه يكي از نزديك ‌ترين متحدان اسراييل به شمار مي‌رود، هشدار داده است كه تصميم رئيس ‌جمهوري آمريكا، بشدت به تلاش ‌هاي صلح ضربه وارد كرده؛ اين درحالي است كه فرانسه گفته است كه توافق بر سر اورشليم، تنها به مذاكره ميان اسراييلي ‌ها و فلسطيني ‌ها بستگي دارد. نتانياهو از كشورهاي اروپايي خواسته است كه از طرح اوليه صلح آمريكا حمايت كنند؛ درحالي‌كه ترامپ هنوز هيچ جزيياتي از اين طرح اعلام نكرده است.

با اين‌حال، «ژان لودريان» وزير امور خارجه فرانسه با بيان اين‌كه اروپا براي طرح ترامپ كه هنوز هيچ‌ كس آن را نديده، چك سفيد، امضا نمي‌كند، از واشنگتن خواسته آنچه را كه توسط «جيسون گرين‌بلات» نماينده ترامپ در خاورميانه و جارد كوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ تهيه شده، منتشر كند.

لودريان هشدار داده است: «ما چندين ماه است كه منتظر ابتكار آمريكا هستيم و اگر آنها در آينده كار نكنند، اتحاديه اروپا ناچار است كه خود پيشقدم شود.» بنيامين نتانياهو در آستانه نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا در شهر بروكسل گفت: «اقدام ترامپ كه از جانب فلسطيني‌ها و دولت‌ هاي اروپايي محكوم شده به نفع صلح در خاورميانه خواهد بود.» او از فلسطيني‌ها خواست تا اسراييل را به‌عنوان يك كشور يهودي با پايتختي شهر قدس به‌رسميت بشناسند.

نتانياهو در جلسه ديدار وزراي خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل ادعا كرده است كه اقدام ترامپ باعث ايجاد صلح در خاورميانه خواهد شد، «چراكه شناخت واقعيت، پايه و اساس صلح است». او همچنين گفت كه همه يا اكثر كشورهاي اروپايي، سفارتخانه‌هاي خود را به اورشليم انتقال خواهند داد و اين شهر را به‌عنوان پايتخت اسراييل به رسميت خواهند شناخت. اين درحالي است كه هيچ شواهدي مبني بر اين‌كه كشورهاي اروپايي درحال آماده شدن براي اين كار هستند، وجود ندارد.

«فدريكا موگريني»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، با تأكيد بر اين‌كه اين اتحاديه بر راه حل دو كشوري متعهد است، به نتانياهو گفت كه «توافق بين‌المللي» را در اورشليم به‌رسميت مي‌شناسيم. موگريني اضافه كرد: «اتحاديه اروپا معتقد است كه آنچه به نفع اسراييل است و تنها راه حل درگيري در منطقه محسوب مي‌شود يك راه حل دو كشوري بوده و شهر قدس بايد هم به‌عنوان يك پايتخت اسراييلي و هم يك پايتخت فلسطيني مطرح شود.»

وزارت خارجه اسراييل نيز اين واكنش موگريني را «تعجب‌آور» توصيف و تأكيد كرد كه هرگونه انكار اين حقيقت ساده (حاكميت اسراييل بر قدس) موجب از دسترس دور شدن صلح خواهد شد اما ترامپ با يك اقدام درست و شجاعانه شانس صلح را با گفتن حقيقت افزايش داد.
موگريني گفته است كه اتحاديه اروپا تلاش‌هاي خود را براي صلح افزايش خواهد داد و در اين رابطه، ماه آينده با محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، مذاكرات را برقرار خواهد كرد.

مقامات فلسطيني از كشورهاي اروپايي خواسته‌اند تا پس از اقدام ترامپ كه باعث ايجاد موج ناآرامي، خصوصا در خاورميانه شده و جايگاه آمريكا را به‌عنوان يك واسطه بي‌طرف از بين برده، نقش موثرتري را در روند صلح ايفا كنند. سفر نتانياهو به اروپا به دنبال سفر محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين براي ديدار با رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوري تركيه و عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهوري مصر و پيشبرد نشست اضطراري سازمان همكاري اسلامي در تركيه، به قاهره و استانبول بوده است.

فلسطيني‌ ها از ٥٧ كشور عضو سازمان همكاري خليج‌فارس – كه روز چهارشنبه دور هم جمع خواهند شد- درخواست كرده‌اند تا اورشليم را به ‌عنوان پايتخت فلسطين به‌رسميت بشناسند. كشورهاي عربي هفته گذشته تصميم ترامپ در مورد به‌رسميت شناختن اورشليم به عناون پايتخت اسراييل را محكوم كردند و بدون اعلام برنامه خاصي قول دادند كه به سازمان‌هاي بين‌المللي براي اقدام عليه اين تصميم فشار بياورند.
روز جمعه در آلمان، تظاهركنندگان ضد اسراييلي در برلين گرد هم آمدند و با شعار «مرگ بر اسراييل»، پرچم اين كشور را آتش زدند.

با اين حال، «هايكو ماس» وزير دادگستري آلمان گفته است: «هر شكل يهودي‌ستيزي، حمله به ماست» و «اجازه نمي‌دهيم كه اعتراض‌هاي ضد اسراييلي از ساير كشورها به آلمان برسد». با اين‌حال، روز يكشنبه، در بخش جنوب شرقي برلين حدود ٢٥٠٠ معترض در حمايت از مردم فلسطين جلوي شهرداري تجمع كردند و پرچم اسراييل را به آتش كشيدند. در دوسلدورف نيز صدها نفر روبه‌روي سفارت آمريكا جمع شدند و شعارهايي عليه اسراييل دادند.

در عين ‌حال، ديپلمات‌ هاي آمريكايي همچنان سعي دارند تا آسيب‌هاي ناشي از تصميم ترامپ را كنترل كنند. «ديويد ساترفيلد»، معاون دفتر خاور نزديك در مصاحبه‌اي كوتاه و تلفني در پاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است تصميم ترامپ در مورد اورشليم تغيير كند، گفته است نه!
با اين ‌حال، او تأكيد كرد كه تحولات هفته گذشته، مسأله مرزهاي نهايي را پيش‌بيني نكرده است.

ساترفيلد گفت: «تصميم رئيس‌جمهوري ثابت است. همان‌طور كه گفتم، رئيس‌جمهوري معتقد است كه در وضع كنوني، كار درست را انجام داده. با اين‌حال، او همچنين گفته است كه تصميمش به هيچ‌وجه به نتيجه مذاكرات نهايي در مورد وضع مذاكره ميان اسراييل و فلسطين ضربه‌اي نخواهد زد».

*منبع: روزنامه شهروند؛1396،9،21
**گروه اطلاع رساني**9117**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصي
۰ نفر