به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از نخستين كنگره روانشناسي ترافيك، دكتر مظاهري اظهار كرد: امروزه نقش عوامل انساني در جهان مورد توجه قرار گرفته و براي كاهش تصادفات و توسعه ايمني حمل و نقل در سطح جهان برنامه ريزي شده است و در بيشتر كشورهاي توسعه يافته كه در سطح جهاني موفقيت هاي ترافيكي داشته اند از روانشناسي حمل و نقل غافل نبوده اند.
وي افزود: در ايران به موضوع روانشناسي ترافيك و بررسي ابعاد روانشناختي رانندگان به صورت فصلي توجه شده و گاهي هم مورد توجه نبوده است؛ درحالي كه نقش عوامل انساني در بحث كنترل وسيع آن مورد توجه و تاكيد است و روانشناسي به عنوان يكي از حوزه هايي كه مي تواند موثر باشد، وارد اين حوزه شده است.
مظاهري تاكيد كرد: كاهش آستانه تحمل نشانهاي از اختلال روان است و در رفتار رانندگي افراد بسيار تاثيرگذار محسوب ميشود. همچنين افراد مضطرب رانندگي تهاجمي دارند و اين موضوع تصادفات رانندگي را چندين برابر ميكند.
رئيس دانشكده روانشناسي دانشگاه شهيد بهشتي تصريح كرد: اميدواريم بتوانيم با توجه به مشكلات روانشناختي رانندگان و در كنار اين موضوع با ايجاد فرهنگ سازي شاهد كاهش آمار تصادفات رانندگي و تلفات و آسيبهاي ناشي از آن باشيم.
رئيس دانشكده روانشناسي داشگاه شهيد بهشتي ادامه داد: رفتار رانندگي نشان از فرهنگ عمومي جامعه دارد و رانندگي يكي از مواردي است كه شخصيت انسان را در اجتماع آشكار ميسازد. روابط اجتماعي نوعي رفتار اجتماعي را ايجاد ميكند كه در ذات خود بر آموختههاي فرد از اجتماع از زمان كودكي به بعد دلالت دارد و مشكلات و عقدههاي رواني، اجتماعي، اقتصادي، تربيتي و فرهنگي روح مخالفتجويي و ماجراجويي را تقويت مي كند.
مظاهري گفت: رسانهها در توسعه و برجسته كردن يك مفهوم نقش مهمي دارند و توجه به اين مساله در ارتقاي ايمني فرهنگ رانندگي بسيار حايز اهميت است.
علمي**1834**1440
تنظيم: ناهيد شفيعي ** انتشار: گلشن
تهران- ايرنا- رئيس دانشكده روانشناسي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه ايران به عنوان يكي از ركورداران تصادفات جاده اي مطرح است، گفت: جاي خالي توجه به مسايل رواني در ترافيك احساس مي شود و پرداختن به تكليف قانون يا افزايش كنترل و نظارت پليس به تنهايي كافي نيست.