۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۰
کد خبر: 82761305
T T
۰ نفر

باغداران مازندران در حسرت رونق بازار مركبات

۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۰
کد خبر: 82761305
باغداران مازندران در حسرت رونق بازار مركبات

ساری - ایرنا- پرتقال و نارنگی های باغداران مازندران این روزها بی مشتری است به طوریكه دلالانی كه در گذشته محصول باغها را به صورت كلی می خریدند و خود برداشت می كردند اینك حتی هزینه برداشت را نیز بر دوش باغدار تحمیل می كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قیمت پرتقال تامسون كه از اوایل اذرماه باغداران سخت مشغول برداشت و شاهد عرضه فراوان آن در بازارهستیم درهر كیلوگرم سر درخت به صورت یكجا 700تا 800 تومان ، در بازار دست فروش ها 900 تا یكهزار تومان و در فروشگاه ها نیز یكهزار و 500 تا 2 هزار تومان عرضه می شود.
به گفته باغداران همین پرتقال و نارنگی های نارنجی رنگ و خوشمزه كه اینك دلالان برای بزخری حتی به ان نگاه هم نمی كنند در یك گردش چند هفته ای و دست به دست شدن مداوم در اوایل بهمن و اسفندماه به كیلویی تا 4 هزار تومان می رسد اما باغدار در فصل تولید به یك چهارم این قیمت هم راضی است.
براساس آمارهای رسمی، در مازندران افزون بر 110 هزار هكتار باغ مركبات وجود دارد كه به صورت میانگین بسته به شرایط آب و هوایی سالانه حدود 2.5 میلیون تن محصول از آنها برداشت و روانه بازار می شود.
از این میزان حدود یك میلیون و 700هزار تن پرتقال تامسون و مابقی نارنگی و دیگر مركبات است كه 70درصد مناسب برای تازه خوری است و قابلیت اب گیری ندارد.
**دلالان چیدن پرتقال را نیز برعهده باغدار گذشتند
یك باغدار مازندرانی در گفت وگو با ایرنا گفت : در سالهای گذشته دلالان محصول باغ را به صورت كلی می خریدند و خود نیز با اوردن كارگر ان را می چیدند ، اما امسال برخی ازاین دلالان هزینه برداشت مركبات را به دوش باغدار گذشتند.
اكبر جعفری افزود : دلال مركبات درختان باغم را یلویی 800 تومان قیمت گذشته اما می گوید باید خود ان را برداشت بكنید كه با احتساب دستمزد هر كارگر به طور متوسط 60هزار تومان در روز در واقع قیمت پرتقال به كیلویی 700تومان كاهش می یابد .
وی با اشاره به اینكه محصول مركبات امسال بسیار خوب و هوا نیز مناسب بوده است ، گفت : ما كه از قیمت های موجود راضی نیستم ولی ای كاش روشهایی تعبیه می شد تا مركبات با همین قیمت ها و سود معقولی به دست مصرف كننده برسد.
علی دژبان یكی از باغداران از روستای آقاملك بخش لاله آباد بابل كه خود را صاحب نیم هكتار باغ مركبات دانست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هر ساله بازار مركبات به دلیل وجود عرضه فراوان در فصل پاییز و با فعالیت چشم گیر واسطه ها ،دستخوش تغییرات اساسی در قیمت و نحوه عرضه می شود.
وی با بیان اینكه باغداران پس از سه تا چهار سال سرمایه گذاری به مرحله تولید و فروش محصول می رسند، افزود: با توجه به ارزش زمین اگر محصولات مركبات مورد حمایت و بازار آن ساماندهی نشود، ادامه فعالیت به صرفه نیست.
وی با بیان این نكته كه متوسط درآمد امروز هر باغدار با فرض تولید حداكثری میانگین تولید 25تن در هكتار ، با قیمت سرباغ 800تومان درهر كیلو گرم 20میلیون تومان است كه با احتساب هزینه های باغداری اصلا بصرفه نیست.
سلمان حبیبی یكی دیگر از باغداران منطقه بند پی شرقی بابل با بیان اینكه تغییر كشت از باغداری به زراعت از جمله برنج ، كلزا و علوفه بار دیگر مورد توجه كشاورزان این منطقه قرار گرفته است ، گفت: هر چند دغدغه كمبود آب برای كشاورزی برنجكاری جدی است ، اما در شرائط فعلی كه عمده درختان مركبات استان از رقم پرتقال تامسون است كه صد درصد آن خاصیت تازه خوری دارد، مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: اگر كارشناسان ، دست اندركاران تصمیم گیران بخش كشاورزی ارقام های متعددی را برای باغداری معرفی می كردند، امروز با اشباع یك رقم از مركبات روبرو نبودیم.
وی اضافه كرد: آمار صادرات 100 تا 200هزار تن مركبات و خرید تضمینی و ذخیره 35تا 40 هزار تن پرتقال شب عید مركبات در مقایسه با تولید بیش از 2 میلیون تن بسیار ناامید كننده است.
این باغدار گفت : درهمه دنیا با انجام تحقیقات و كشاورزی حرفه ای و مكانیزه در كمترین مساحت زمین های كشاورزی در صدد بهره وری و افزایش تولید هستند ، اما در حالی كه باغداران مازندران در زمین های خرد و كوچك، كشاورزی غیر حرفه ای و سنتی برغم تلاش های فراوان تولید می كنند اما بازار فروش ندارند.
وی افزود : كاهش قیمت مركبات باعث شده تا برخی باغداران در یك نوسان مداوم دوباره به دنبال تبدیل باغ به برنجكاری هستند امری كه در سالهای گذشته سرمایه برخی كشاورزان را به علت این تغییرات مداوم قیمتی از بین برده است .
بر پایه آمار رسمی از جهاد كشاورزی مازندران پارسال حدود سه هزار هكتار از باغات و زمین های بایر استان با تغییر كشت از باغ به زمین شالیزاری تبدیل شده است.
** كارشناسان چه می گویند
كارشناسان كشاورزی در مازندران معتقدند كم تعداد بودن صنایع تبدیلی فراوری مركبات ، مشخص نبودن وضعیت صادرات و فعالیت غیر حرفه ای باغداری و بی توجهی به انتخاب ارقام مناسب برای فرآوری از عمده مشكلات بخش باغداری مازندران است.
به گفته آنان اگر باغداری با انجام فعالیت های حرفه ای شامل هرس ، كودهی ، سم پاشی و مبارزه با آفات صورت بگیرد، به طور یقین با افزایش میانگین تولید مواجه و در نتیجه كاهش قیمت جبران می شود.
بنابر امار رسمی میانگین تولید در هكتار باغ مركبات در مازندران 25تن است اما كشاورزان نمونه در استان با رعایت اصول علمی تا 90 تن در هكتار نیز محصول مركبات برداشت كردند.
این كارشناسان می گویند مشكل دیگر در باغداری مازندران استفاده از یك محصول پرتقال تامسون است كه حدود 70 درصد تولید استان را تشكیل می دهد و این محصول قابلیت ابگیری ندارد و تنها جنبه تازه خوری دارد.
كوچك و خرد بودن باغ ها، پیاده نشدن دانش كشاورزی در مزرعه، نداشتن الگوی كشت، باغداری سنتی ، ساماندهی نشدن بازار فروش و صادرات همگی باعث شده تا محصول تولیدی مركبات مازندران برای كشاورز به صرفه نباشد و یا در واقع به مفهوم دیگر گران تولید شود.
از سوی دیگر در سالهای دهه هفتاد بخشی از زمینهای دشت و جلگه مازندران به خاطر قیمت های خوب مركبات به باغهای مركبات تبدیل شده كه به گفته كارشناسان این اراضی مستعد باغداری نیستند و در نتیجه تولید به صرفه نباشد.
** امید به بازار صادراتی
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران با بیان اینكه به دنبال ایجاد بازار و فرصت های جدید برای توزیع و فروش محصولات كشاورزی مازندران هستیم، گفت:بسته های تشویقی برای صادرات مركبات تعریف شد.
دلاور حیدر پور با تاكید بر پایداری تولید و جلوگیری از ضرر و زیان تولیدكنندگان، خواستار تكمیل و توسعه زنجیره های تولید برای كاهش فاصله تولید تا مصرف مركبات و كیوی شد.
وی خطاب به كشاورزان توصیه كرد به هیچ عنوان باغداری در دشت ها را ایجاد و یا توسعه ندهند و تاكید كارشناسی كشاورزی بر كشت محصولات زراعی در دشت ها است.
وی با تاكید مجدد كه امروزه باغ ها در دشت ها بازده اقتصادی ندارند، گفت: كشاورزان می توانند باغ های درجه سه خود را در دشت ها از حالت باغ خارج كنند و به زراعت كه درآمد خوبی دارد ،برگردانند.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز گفت كه در این استان افزون بر 500 هزار تن تولید مازاد مركبات وجود دارد كه با صادرات می توان بازار نابسامان مركبات را تنظیم كرد و این برنامه نیاز به حمایت مالی تجار با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت دارد.
عبدالله مهاجر افزود : تجار ما برای صادرات با مشكل مالی مواجهند و بازگشت سرمایه نیز به كندی انجام می شود و این روند قدرت ریسك كردن تجار ما را برای صادرات كاهش داده است.
وی ادامه داد : دولت با پرداخت تسهیلات با نرخ سود پائین و بازپرداخت حداقل یك ساله ، می تواند توان مالی تجار را برای صادرات افزایش دهد و این كمك خوبی برای صادركنندگان است تا بتوانند محصول مركبات را صادر كنند.
بر اساس آمار اتاق بازرگانی مازندران ، حدود یكهزار نفر در این استان كارت بازرگانی دارند و پارسال حدود 500 میلیون دلار كالا به خارج از كشور صادر كردند كه میزان صادرات مركبات كمتر از یك میلیون دلار بود.
بر اساس آمارهای رسمی 26 درصد از اشتغال مولد مازندران در اختیار بخش كشاورزی است و 50 درصد از این اشتغال این حوزه نیز مرتبط با باغداری به خصوص مركبات است .
همچنین 10.5 درصد از ارزش افزوده بخش كشاورزی كشور مربوط به مازندران است و سالانه در این استان افزون بر 6 میلیون تن محصولات كشاورزی تولید می شود.
خبرنگار: سید رضا هاشمی كروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
۰ نفر