۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82762117
T T
۰ نفر

دست برتر گروه مردمی انصارالله در تحولات یمن

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82762117
دست برتر گروه مردمی انصارالله در تحولات یمن

تهران- ایرنا- ایستادگی و مقاومت مردمی در برابر ائتلاف در سه سال گذشته و مدیریت هوشمندانه این نبرد توسط رهبران گروه مردمی انصارالله، تمام برنامه های عربستان و ائتلاف را ناكام گذاشته است، اكنون نیز با شكست آخرین ماجراجویی های دشمنان یمن، انصار الله در همه عرصه ها دست برتر را دارد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نیروهای ائتلاف عربی حمله یمن به سركردگی عربستان سعودی با آغاز عملیات«طوفان قاطعیت» علیه یمن در فروردین سال 94، این گونه تصور می كرد كه در مدت زمان كوتاهی می تواند مردم یمن را تسلیم و گروه مردمی انصارالله را از پای در آورد. اما اكنون با سپری شدن بیش از 33 ماه از جنگ، این ائتلاف در میدان های نبرد هیچ دستاوری نداشته است.
عربستان نه تنها نتوانست در سرزمین‌های یمن پیشروی كند، بلكه این نیروهای یمنی بودند كه در خاك عربستان پیشروی كرده و شهرهای مرزی و پایگاه‌های نظامی آن را در نجران و جیزان به كنترل خود درآورده و با موشك های بالستیك خود عمق عربستان و امارات را هدف قرار دادند.
پس از این ناكامی ها بود كه عربستان و امارات با تحریك «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری سابق یمن برای كودتا در یمن دست به ماجراجویی بزرگی زدند تا شاید با ایجاد اختلاف بین گروه‌های یمنی و ایجاد جنگ داخلی بتوانند امور را به سود خود پیش برند، اما این فتنه نیز كارساز نشد و گروه مردمی انصارالله با هوشیاری خود دسیسه دشمنان را خنثی و ضربه دیگری به ائتلاف عربستان وارد كرد.
با كشته شدن علی عبدالله صالح آخرین قمار دشمنان برای موفقیت در میدان یمن نیز با شكست روبه‌رو شد. این مساله نشان داد انصارالله همچنان در میدان های نبرد دست برتر را دارد.
رسانه های جهان عرب طی روزهای گذشته از تحولات یمن غافل نمانده و تحلیل هایی در این زمینه منتشر كردند.

** اوضاع ناگوار ائتلاف حمله به یمن
تارنمای «البدیل» مصر، صفحه عربی شبكه خبری «رویترز» و روزنامه های «الشرق» قطر و «رای الیوم» چاپ لندن با اشاره به اوضاع ناگوار ائتلاف حمله به یمن، نقش آفرینی گروه مردمی انصارالله در عرصه های مختلف یمن را در كانون توجه قرار دادند.
به نوشته تارنمای البدیل، تحولات میدان های نبرد و عرصه سیاست و پیامدهای خارجی آن فراتر از آن است كه رسانه ها بتوانند آن را سانسور كنند. اقدام علی عبدالله صالح در جدا شدن از گروه مردمی انصارالله كه با هدف به كنترل در آوردن صنعاء صورت گرفت نه تنها با شكست روبرو شد، بلكه این موضوع كشته شدن وی را نیز به دنبال داشت.
آنچه اوضاع را برای ائتلاف حمله به یمن ناگوار تر كرده این است كه رویكرد سیاسی مختلف كشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در این ائتلاف در پایان سبب از بین رفتن ائتلاف شده است.
به عنوان مثال تركیه و قطر از ژوئن گذشته (خرداد ماه امسال ) به دشمن عربستان تبدیل شده اند. پاكستان هم با بحران های داخلی روبرو است كه این بحران ها سبب شده نتواند در ائتلاف حضور داشته باشد. حتی سودان كه از آغاز سال جاری میلادی پس از شكست ریاض و ابوظبی در افزایش دامنه نفوذ خود در شمال یمن تصمیم داشت هزاران سرباز به جنوب این كشور ارسال كند، پس از كشته شدن صدها تن از نیروهایی كه «عمرالبشیر» رئیس جمهوری سودان با هدف دریافت دلارهای نفتی عربستان به جنگ یمن ارسال كرده بود با شكست روبرو شده است.
اكنون ائتلافی كه از چندین كشور تشكیل شده بود در پایین ترین سطح خود است و فقط نشست های تشریفاتی برگزار می كنند كه هدف از آن جنگ رسانه ای است.
در این زمینه «سایمون هندرسون» مدیر برنامه های خلیج فارس و سیاست های انرژی در كانون مطالعات واشنگتن گفت: گروه مردمی انصارالله و قبائل هم پیمان آن موفق شدند به نیروهای عربستان در شمال یمن ضربه وارد سازند. همچنین شهرهای جنوب عربستان مانند شهرهای اشباح شده است كه دیگر قابل سكونت نیستند. تنها جنگنده های عربستان است كه با كمك و حمایت آمریكا، حملات علیه یمن را ادامه می دهند كه این حمایت هم به دلیل هدف قرار دادن نظامیان و افزایش انتقادها در محافل حقوقی و بین المللی، ادامه نخواهد داشت.
به نوشته البدیل، هندرسون افزود: ریاض امیدوار است كه یمن بدون هیچ مشكل و دغدغه ای به حیات خلوت ریاض تبدیل شود. این در حالی است كه ابوظبی هدف عملی تری را دنبال می كند. امارات می خواهد شكاف در یمن افزایش یابد تا از این راهبرد بتواند نفوذ خود را گسترش دهد و در دراز مدت به منافع خود در جنوب دریای سرخ برسد. اما مشكلی كه این دو كشور در پیشبرد برنامه های خود در یمن با آن روبرو هستند این است هواداران آنها نمی تواند طرح ها و دیدگاه های آنان را پیش برند.
به گفته هندرسون، دولت «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری ناتوان و بیش از یك سال است كه از واقعیت های یمن فاصله گرفته است و بدون هیچ گونه استقلالی برای تصمیم گیری در عربستان به سر می برد.
به نظر می رسد اوضاع در یمن به سود رقبای ریاض و ابوظبی پیش می رود. حتی اگر هدف مهم پایان دادن ائتلاف میان حزب كنگره مردمی و انصارالله هم با موفقیت تمام شود، باز هم اجرایی شدن این طرح بدون هیچ گونه برنامه سنجیده به قدرت یابی رقبای عربستان و امارات منجر خواهد شد.
هندرسون معتقد است: با در نظر گرفتن اوضاع سیاسی كلی منطقه به ویژه در سطح شورای همكاری خلیج فارس، تلاش برای ایجاد شكاف میان انصارالله و كنگره مردمی ادامه نخواهد داشت و در شرایط عینی رقبای ائتلاف حمله به یمن در میدان های نبرد و سیاست دست برتر را دارد. به ویژه این در شرایطی است كه آنان با موشك های بالستیك خود عربستان و امارات را هدف قرار داده اند.
مدیر برنامه های خلیج فارس و سیاست های انرژی در كانون مطالعات واشنگتن بر این دیدگاه است كه معادلات جدیدی از سوی انصارالله در این نبرد تحمیل شده است - به این معنا كه در صورت ادامه جنگ، نبرد به عمق خاك عربستان و امارات منتقل خواهد شد- این موضوع آثار ناگواری بر برنامه های توسعه و سرمایه گذاری در هر دو كشور به دنبال خواهد داشت.
به نوشته روزنامه رای الیوم، گروه مردمی انصارالله اكنون قدرت بیشتری برای یكسره كردن امور در یمن چه در میدان های نبرد و چه در مذاكرات دارد. زیرا آنها با رهایی از علی عبدالله صالح آزادی بیشتری در مذاكرات خواهند یافت. در عرصه نظامی هم آنان دست برتر را دارند زیرا در میدان های نبرد، مقاومت و عربستان را فرسوده ساخته اند. آنان دارای موشك های بالستیك از نوع كروز هستند كه می توانند ریاض، جده، خمس مشیط و دیگر شهرها را در ژرفای عربستان هدف قرار دهند.
به نوشته تارنمای شبكه خبری رویترز، ناظران معتقدند كه كشته شدن علی عبدالله صالح به گروه مردمی انصارالله روحیه خواهد بخشید و به ائتلاف حمله به یمن به سردمداری عربستان كه به ائتلاف سازی با او برای رویارویی با انصارالله امیدوار بودند ضربه بزرگی وارد كرده است.
روزنامه الشرق به نقل از روزنامه «اكونومیست» نوشت: كشته شدن علی عبدالله صالح عربستان را در تنگنا قرار داد. این كشور از شكست سیاست خارجی خود رنج می برد.
این روزنامه همچنین به نقل از تارنمای «انترست» نوشت: تغییر موضع علی عبدالله صالح و ورود او به نبرد علیه گروه مردمی انصارالله بخشی از راهبرد ولیعهد عربستان و سردمداران امارات برای تغییر در معادلات یمن بود، اما این رویا با كشته شدن علی عبدالله صالح از بین رفت.

** گفت و گو بهترین راه حل بحران یمن
روزنامه رای الیوم چاپ لندن و شبكه خبری «النباء» عراق با اشاره به شكست های ائتلاف حمله به یمن و نابودی همه برگ برنده های این ائتلاف، تنها راه حل بحران یمن را گفت وگوی فراگیر و احترام به اراده مردم این كشور معرفی كردند.
به نوشته روزنامه رای الیوم، پس از سه سال جنگ خونین، بمباران های پیایی و محاصره و گرسنه نگه داشتن مردم یمن، دیگر نمی توان از نظر نظامی، دسیسه و خرید مواضع جنگ را در یمن یكسره كرد. بلكه باید این جنگ را از طریق سیاسی پایان داد كه مهمترین اصول آن احترام به درخواست مردم، اعتراف به مشروع بودن امنیت، صلح، ثبات و حاكمیت است.
پس از شكست توطئه جذب علی عبدالله صالح و هواداران او به سوی ائتلاف اكنون برای ائتلاف جنگ علیه یمن به سردمداری عربستان تنها یك گزینه كارآمد باقی مانده است و آن هم بازگشت به مذاكرات برای كاهش زیان ها و پایان دادن به خونریزی است. اكنون این سوال مطرح می شود كه آیا رهبران عربستان بر سر عقل می آیند تا برای حل فراگیر و دایمی بحران یمن با گروه مردمی انصارالله وارد مذاكره می شوند؟ امیدواریم كه این اتفاق رخ دهد زیرا می دانیم كه آنان در پایان ناچار به گفت و گو خواهند بود و خودبزرگ بینی سودی نخواهد داشت.
به نوشته تارنمای شبكه النباء، با وجود اینكه درباره كشته شدن علی عبدالله صالح دیدگاه های مختلفی مطرح است، اما همه اتفاق نظر دارد كه كشته شدن علی عبدالله صالح اوضاع سیاسی یمن را در شرایط مبهمی قرار داده و همه برگ برنده های ائتلاف كشورهای عربی به سردمداری عربستان را به هم ریخته است.
به نوشته این تارنما، گروه مردمی انصارالله پس از كشته شدن علی عبدالله صالح به سرعت برای تقویت جایگاه خود در صنعا تلاش خواهد كرد و همه تاسیسات دولتی، مراكز و پایگاه را به كنترل خود در می آورد.
به طور كلی به آینده صحنه سیاسی یمن در شرایطی كه عربستان بر روی ادامه گزینه نظامی پافشاری می كند، بسیار به نظر می آید. این در شرایطی است كه گروه مردمی انصارالله در برابر عربستان مقاومت می كند. از این رو، اندیشه افزایش دامنه نبرد علیه گروه مردمی انصارالله و محاصره غیرنظامیان و سوء استفاده از موضوع كشته شدن علی عبدالله صالح در این زمینه اشتباه است.
به نظر می رسد تلاش برای حل بحران یمن به ویژه در شرایط پیچیده و پراختلاف كنونی بهترین گزینه است. این موضوع به اراده كنشگران یمن بستگی دارد.

پژوهشم**9278** 1601** خبرنگار: اصغر یوسفی ** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.
۰ نفر