۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82762150
T T
۰ نفر

تلاش تاكسي اينترنتي براي جذب مسافربرهاي شخصي

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82762150
تلاش تاكسي اينترنتي براي جذب مسافربرهاي شخصي

سنندج - ايرنا - فعاليت شاخه اي از تاكسي هاي اينترنتي امروز در سنندجي به بار نشست كه مملو از راننده شخصي مسافربر و تاكسي است و در همان ابتدا نشان داده كه به دنبال جذب مسافربران شخصي است.

تاكسي اينترنتي نوعي از تاكسي است كه با بهره گيري از اپليكيشن يا نرم افزار نصب شده بر روي تلفن همراه به مشتركان خود خدمات ارائه مي كند.
مشتري يا مسافر مي تواند از طريق اين نرم افزار در هر مكان و زماني (حوزه شهري) درخواست تاكسي كند و هزينه را از طريق همان نرم افزار يا به صورت نقدي به راننده پرداخت كند.
اين نوع از حمل و نقل بويژه در تهران و بعدها در برخي از كلان شهرها رواج پيدا كرد و امروز بعد از مدتي در شهرهاي ديگر از جمله سنندج هم راه اندازي شده است.
بسياري از عدم امكان رونق و فعاليت اين نوع از وسيله حمل و نقل در شهري همچون سنندج مي گويند و دليل خود را وجود تعداد بالاي تاكسي در اين شهر و شرايط جغرافيايي محدود آن مي دانند.
آنها ابراز نگراني مي كنند كه فعاليت اين نوع از تاكسي ها موجب كاهش درآمد رانندگان بخش حمل و نقل درون شهري مي شود و حتي ممكن است منجر به بيكاري برخي ها شود.
اما با فعاليت آزمايشي آي تاكسي در سنندج به نظر مي رسد تا اينجاي كار مشكلي ايجاد نكرده است.
مدير دفتر پشتيباني اين شركت در سنندج هم نظري خلاف آن نگراني ها دارد و مي گويد قرار نيست به ناوگان كنوني حمل و نقل شهر باري اضافه كنيم بلكه تلاش مي كنيم خودروهايي كه خارج از ضوابط در حال حمل مسافر هستند را ساماندهي و آنها را جذب كنيم.
سحر كرباسي افزود: سعي كرده ايم به اين رانندگان هويتي بدهيم و امنيت حمل و نقل را در شهر افزايش دهيم.
او دقيقا دست بر روي موضوعي مي گذارد كه پاشنه آشيل همين نوع از حمل و نقل بوده چراكه بسياري به پشتوانه اينكه بر روي تاكسي هاي شهر نظارت وجود دارد از آن استفاده مي كنند اما بسياري تلاش كرده اند كه بگويند تاكسي هاي اينترنتي بدليل اينكه همچون تاكسي هاي عادي شهر و تاكسي تلفني ها تحت نظر دستگاه هاي نظارتي همچون شهرداري نيست مي تواند از امنيت پايين تري برخوردار باشد.
اما كرباسي تلاش مي كند از همين موضوع امنيت بهره بگيرد و اين اطمينان خاطر را به مسافران بدهد كه به دليل اينكه رانندگان متفرقه و شخصي را ساماندهي مي كنند و زيرپوشش مي گيرند ميزان امنيت مسافرت با اين نوع از تاكسي افزايش مي يابد.
وي به راهكارهاي ديگر افزايش اين امنيت براي مسافران اشاره مي كند و مي گويد: از همه رانندگان پيش از بكار گرفتن، درخواست گواهينامه عدم سوء پيشينه و اعتياد مي شود و براي احراز هويت مدارك شان برابر با اصل مي شود.
كرباسي به كنترل هاي حين سفر توسط اپراتور هم اشاره مي كند و مي افزايد: هر گونه تغيير مسير سفر تعيين شده از سوي اپراتور و از طريق نرم افزار مسيرياب پيگيري شده و بلافاصله با مسافر تماس گرفته مي شود تا مشخص شود آيا تغيير مسير به خواست مسافر بوده يا خود راننده مسير را تغيير داده است.
وي از امكان ديگري براي راحتي و امنيت مسافران سخن مي گويد و ادامه مي دهد، تماس هاي مسافر با راننده و بالعكس از طريق يك سيستم سويچينگ انجام مي شود و 2 طرف از شماره تلفن يكديگر مطلع نخواهند شد.
به گزارش ايرنا، نخستين تاكسي اينترنتي و هوشمند در سنندج زير شاخه اي از يك شركت ملي است كه بعد از فعاليت در 11 شهر ديگر اين بار در اين شهر فعال شده و مجوزهايي به صورت سراسري از صنعت، معدن و تجارت، اتحاديه هاي كسب و كار مجازي و اصناف مرتبط دريافت كرده است.
مشكل نداشتن بيمه رانندگان يكي ديگر از موضوعاتي است كه در مورد اين نوع از تاكسي ها مطرح است كه مدير دفتر پشتيباني شركت آي تاكسي در سنندج نيز ضمن تاييد آن مي گويد اين موضوع را چالشي مي دانيم كه در ابتدا نمي توانيم آن را حل كنيم اما سعي كرده ايم با بستن قراردادهايي با شركت هاي مرتبط با خودرو، هزينه هاي رانندگان را كاهش دهيم.
مديرعامل تاكسيراني شهرداري سنندج پيشتر گفته بود حمل و نقل درون شهري بر عهده شهرداري است و نظارت بر رانندگان نياز به گزينش دارد.
به گفته عرفان فتحي، شيوه سنتي استفاده از تاكسي مدام تغيير مي كند و بايد از تكنولوژي هاي نو هم بهره گرفت كه ما هم استقبال مي كنيم اما اين امكان بايد طبق شيوه نامه اي باشد كه هنوز در اختيار نداريم.
مدير دفتر پشتيباني شركت آي تاكسي در سنندج اما مي گويد مذاكراتي را با تاكسيراني آغاز كرده ايم تا با آنها قرار داد همكاري منعقد كنيم.
به گفته كرباسي، با اتحاديه هاي تاكسيراني و آژانس تاكسي تلفني هم مذاكراتي انجام داده ايم تا رضايت آنها نيز جلب شود.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا نگران افزايش تعداد تاكسي هاي اينترنتي نيستند، گفت: اين موضوع كاملا پيرو عرضه و تقاضا در بازار است و به ميزان استقبال مردم افزايش مي يابد.
كرباسي ضريب نفوذ تكنولوژي در سنندج را بالا دانست و ادامه داد: سنندج در استفاده از اينترنت و گوشي هاي همراه هوشمند در ميان پنج شهر برتر كشور قرار دارد.
وي افزود: سنندج در طرح تكاپو شهر يكي از شهرهاي پايلوت و اجراي آزمايشي شهر الكترونيك در كشور تعيين شده است.
تكاپو، طرحي است كه از سوي دولت با اهدف توسعه اشتغال پايدار، رونق اقتصادي در جامعه هدف ارتقاي درآمد و معيشت واحدها در كوتاه ترين مدت تدوين شده است.
وي حمل و نقل اينترنتي را نيز يكي از پايه هاي اجراي شهر الكترونيك دانست و تاكيد كرد: اين نوع از اقتصاد ظرفيت بالايي دارد.
چندي پيش يك شركت سنندجي نيز در زمينه حمل و نقل اينترنتي مسافر در شهر فعاليت هايي را آغاز كرد و حتي اعلاميه هاي درخواست راننده آنها در سطح شهر هم ديده شد اما با وجود اينكه تاريخي را براي آغاز فعاليت خود مشخص كرده بودند اما هنوز اين شركت فعاليت خود را آغاز نكرده است.
به نظر مي رسد برخي مشكلات آغاز فعاليت يك شركت از صفر و ابتدا گريبان گير اين شركت بومي را گرفته است در شرايطي كه رقيبان غيربومي آن بدليل اينكه شركت مادر اين مشكلات را زودتر پشت سر گذاشته اكنون در شهر سنندج فعال شده اند.
استارت آپ عنوان يك شركت نوپا است كه راه حلي را براي ارائه خدمات و يا رفع مشكلي ارائه مي دهد كه مي تواند بعد از اجرا درآمدزا و اشتغال آفرين باشد.
راه حلي كه دولت بدليل ظرفيت بالاي آن براي اشتغالزايي بسيار بر روي آن تاكيد مي كند، شركت هاي تاكسي اينترنتي نيز از همين استارت آپ ها آغاز كرده اند و امروز مي رود كه به شركت هاي بزرگي تبديل شوند.
خبرنگار: اميد بهمني ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
6108/9102