۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۵
کد خبر: 82762290
T T
۰ نفر
مدیر نظارت بر بورس:فناوری های جدید بورس، امكان توسعه بازار و افزایش نظارت را فراهم می كند

تهران- ایرنا- مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این كه یك تخلف در بورس آمریكا پس از چهار سال كشف شد، گفت: ورود فناوری ها و ابزارهای جدید به بورس، علاوه بر توسعه بازار می تواند به مدیریت ریسك و انجام نظارت نظام مند منجر شود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن خدابخش در همایش «باید‌ها و نبایدهای معاملات الگوریتم در بورس» كه در دانشكده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، بیان داشت: حدود 12 سال از قانون بازار سرمایه می گذرد كه در این مدت، نیازهای بازار سرمایه تغییر كرده است.
مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این كه ابزارهای نوینی در بازار سرمایه شكل گرفته است، افزود: این ابزارهای جدید، روند معاملات را توسعه می دهند.
خدابخش خاطر نشان كرد: باید به یاد داشته باشیم كه بازار سرمایه ایران، جدا از بازارهای جهانی نیست و شاخص ها و عوامل اصلی و كلان بازار ایران نیز از بازارهای بین المللی مانند قیمت برابری ارز و قیمت جهانی مواد معدنی و كامودیتی ها تاثیر می پذیرد.
وی ادامه داد: با توجه به رشد فناوری، اكنون ابزارهای مختلفی در بازار سرمایه ابداع شده است كه این ابزارها امكان استفاده از فرصت های مختلف در بورس را فراهم می كنند.
مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار نقش دانش و داشتن اطلاعات در معاملات بورس را خاطر نشان كرد و اگفت: باید از طریق ورود ابزارهای جدید، بازار سرمایه توسعه یابد كه البته تحقق آن بدون داشتن استراتژِی و تعریف درست از معاملات الگاریتمی امكان ندارد.
خدابخش به پیچیدگی های استفاده از فناوری در معاملات بورس اشاره كرد و بیان داشت: به عنوان مثال در سال 2010 در بورس آمریكا به دلیل ورود حجم گسترده سفارشات، برای چند دقیقه قفل شد كه در نهایت سبب افت 10 درصدی بازار شد.
وی خاطر نشان كرد: علت این رخداد در بورس آمریكا پس از چهار سال (سال 2014) كشف شد؛ در واقع افت 10 درصدی بازار بورس آمریكا به سفارش هایی بود كه بدون پشتوانه بودند.
مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در واقع، این سفارشات، ساختگی و غیرواقعی بودند تا فرصتی فراهم شد كه برخی از شركت ها بتوانند سفارش های خود را به اجرا بگذارند.
خدابخش تاكید كرد: بر این اساس، همزمان با ورود ابزارهای جدید به بازار سرمایه، باید نظارت بر بازار به شكل نظام مند نیز وجود داشته باشد.
مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار مزایای معاملات الگاریتمی را خاطر نشان كرد و افزود: از ابزارهای جدید نه تنها برای توسعه بازار بلكه برای مدیریت ریسك نیز می توان استفاده كرد.
به گزارش ایرنا، معاملات الگوریتمی در بورس و بازارهای مالی الكترونیكی كاربرد دارد كه به معنای استفاده از برنامه‌های كامپیوتری برای ورود سفارش‌های معاملاتی است.
بر این اساس، در بسیاری از معاملات، ورود و انجام سفارش‌ها بدون دخالت انسان انجام می ‌شود. این شیوه معاملاتی، استفاده گسترده‌ای در بانك‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترك دارد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام 2022** 6075
خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر