۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۰
کد خبر: 82762609
T T
۰ نفر
صنعت و دانشگاه چگونه آشتي مي كنند؟

تهران- ايرنا- مديران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در اولين نشست سالانه به چالش ها و معضلات ارتباط بين اين دو نهاد پرداختند.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، اولين روز از هيجدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش، فناوري و فن بازار ميزبان اولين نشست مديران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها بود.
اين نشست با حضور معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدت و تجارت و معاون مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت و شماري از مديران ارتباط با صنعت دانشگاه ها برگزار شد.

*ارتباط صنعت با دانشگاه زنجيره چندمولفه اي است
مدير كل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين نشست به چالش هاي مختلف اين حوزه اشاره كرد و گفت: تمركز دانشگاه ها بر آموزش، ناهمخواني برنامه ها و متون درسي دانشگاه ها با مقتضيات صنعت و بازار كار، زمان بر بودن تحقيقات دانشگاهي و نبود مهارت از جمله مشكلات اين زمينه است.
محمدسعيد سيف راهكارها را اين گونه برشمرد و افزود: بهبود ساختار پژوهشي، افزايش توان علمي و رويكرد به فناوري هاي نانو از جمله راهكارها براي بهبود رابطه صنعت و دانشگاه است.
سيف در ادامه زنجيره ارتباط اين دو نهاد را زنجيره اي چندمولفه اي دانست و اضافه كرد: قسمت هاي مختلف بايد درست اقدام كنند تا ارتباط به خوبي برقرار شود.
وي همچنين ساماندهي اكوسيستم ارتباط دانشگاه با صنعت را مهم دانست و يادآور شد: استفاده از ظرفيت هايي مانند كارآموزي و كارورزي، پايان نامه ها تغيير نظام پذيرش دانشجو، آيين نامه استخدام و ارتقا مي تواند به بهبود زيست بوم كمك كند.
سيف با درخواست براي تشكيل كارگروه هاي تخصصي در دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها ادامه داد: اين كارگروه ها مي توانند با صنايع و دستگاه هاي اجرايي ارتباط برقرار كنند.

*فاصله در درك مشترك از نيازهاي دو طرف
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين نشست به اختلافات موجود در درك نيازهاي صنعت و دانشگاه پرداخت و گفت: صنعت، دانشگاه را غيرحرفه اي مي داند و معتقد است مستندات را به خوبي ارائه نمي دهند و دانشگاه، صنعت را رقابت پذير نمي داند و زود جواب مي خواهد در حاليكه پروژه هاي دانشگاهي زمان بر هستند.
مسعود برومند يادآور شد: عمده اقتصاد ما دولتي است و به همين دليل نگاه دانشگاه در طرح هاي تحقيق و توسعه اي به بخش هاي دولتي است.
وي با اشاره به خالي بودن جاي صنعتگران بخش خصوصي در نشست گفت: سال آينده اينطور نخواهد بود و هنر در ارائه خدمات تحقيق و توسعه به بخش خصوصي و ارتباط با صنعت در اين بخش است.

*** مفهوم ارتباط صنعت با دانشگاه به سمت مدل هاي عملي برود
معاون مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت نيز با ارائه گزارشي از همكاري اين وزارتخانه با دانشگاه ها گفت: 9 قرارداد همكاري با دانشگاه هاي معتبر كشور با هدف افزايش ضريب برداشت از مخازن نفت و گاز امضا و همين امر به تاسيس 12 انستيتوي تخصصي پايين دستي منجر شده است.
حبيب الله بيطرف با اشاره به مدت 5 و 10 ساله اين قراردادها در صنايع پايين دستي و بالادستي ادامه داد: اين كار دشواري است زيرا براي اولين بار انجام مي شود ‌و دو طرف بايد مشكلات زيادي را از پيش رو بردارند.
وي تاكيد كرد: از سال 92 تاكنون در مجموع 370 فقره قرارداد با 66 دانشگاه منعقد شده است و براي مديريت و راهبري بحث تحقيق و توسعه نظام نامه پژوهش و فناوري وزارتخانه را بازنگري مي كنيم.
بيطرف با اشاره به حمايت از سه هزار پايان نامه مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري ادامه داد: اساتيد مي توانند دانشجويان را به انتخاب و انجام پايان نامه هايي ترغيب كنند كه جزء نيازهاي پژوهشي وزارتخانه باشد.
معاون مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت اضافه كرد: مفهوم ارتباط صنعت با دانشگاه بايد به سمت مدل هاي عملي برود؛ روش هايي كه اين ارتباط را به محصول و ثروت تبديل كند.
وي گفت: دانشگاه بايد پارادايم جديد را بپذيرند و صنايع نيز ظرفيت هاي دانشگاهي را باور و استفاده كنند.

*بايد براي انقلاب صنعتي چهارم آماده شويم
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در اظهارات خود بر عوامل موثر بر ايجاد رابطه دو طرف اشاره كرد و گفت: توجه به باز بودن سيستم دانشگاهي به روي تحقيقات پايه و صنعتي، حمايت مالي از پژوهش هاي دانشگاهي، نياز دانشگاه ها به استفاده از منابع جديد براي تامين بودجه، اعطاي مدرك معتبر در مقابل كار تحقيقاتي دانشجويان در صنعت مي توانند در بهبود اين رابطه كمك كنند.
برات قباديان افزود: انقلاب صنعتي دنياي ديگري است كه مولفه هاي مختلف از جمله اينترنت اشيا، خانه هاي هوشمند، شهر هوشمند، داروهاي نسل چهارم و...را دارد.
وي اضافه كرد: دانشگاه نسل سوم و انقلاي صنعتي چهارم محصولات جديد و متنوع را پديد مي آورند، رقابت پذيري و زمان‌ عرضه محصولات را كاهش داده و ايجاد مدل كسب و كار جديد و افزايش بهره وري را ممكن مي كنند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت گفت: با وجود اهميت پژوهش در توسعه صنعت و نوآوري هر زمان بودجه اي كم مي شود، پژوهش را حذف مي كنند.
وي با گله گذاري از استقبال نكردن دانشگاهيان از طرح فرصت مطالعاتي در صنعت گفت: در اين طرح صنعت 130 مورد پيشنهاد داده است اما تنها 30 مورد توسط دانشگاهيان استقبال شده و 2 مورد به عقد قرارداد رسيده است.
قباديان همچنين به طرح وزارت صنعت براي بهبود رابطه صنعت و دانشگاه اشاره كرد و ادامه داد: طرح توانمندسازي توليد و توسعه اشتغال پايدار (تاپ) طرح تحولي در راستاي انقلاب چهارم صنعتي و دانشگاه نسل سوم است.
وي گفت: يكي‌ از مهم ترين مولفه هاي اين طرح منابع انساني است و به عنوان يكي از بندها دانشجويان كارشناسي ارش و دكتري بعد از تحصيل بايد دوره هايي را در صنايع بگذرانند.
قباديان از مديران ارتباط با صنعت دانشگاه ها خواست دانشجويان و اعضاي هيات علمي را براي مشاركت در اين طرح ترغيب كنند.
اين نشست در دو جلسه شامل جلسه اول سخنراني هاي مزبور و در جلسه دوم پنل تخصصي و پرسش و پاسخ حضار از مديران و معاونان صنعت همچنين محمدمهدي زاهدي نماينده مجلس شوراي اسلامي و رييس كميسيون آموزش و تحقيقات برگزار شد‌.
هيجدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي، فناوري و فن بازار ( 22 تا 26) آذر همزمان با هفته پژوهش (21 تا 27 آذر) در محل نمايشگاه بين المللي برپاست.
روزهاي اين هفته با عناوين روز پژوهش، فناوري، دانش آموز و مدرسه، پژوهش، فناوري و صنعت، پژوهش فناوري ايده و خلاقيت، پژوهش، فناوري اقتصاد مقاومتي، پژوهش، فناوري و سرمايه ملي، پژوهش فناوري، مهارت و كارآفريني و پژوهش فناوري، حوزه و دانشگاه نامگذاري شده اند.
جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر روز 27 آذر با حضور رييس جمهوري از ديگر برنامه هاي اين هفته است.
علمي**9157
خبرنگار: منصوره شوشتري* انتشار: محتشمي پور
۰ نفر