۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82763237
T T
۰ نفر

هند بر ضرورت صلح در مرزهاي خود با چين تاكيد كرد

۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82763237
هند بر ضرورت صلح در مرزهاي خود با چين تاكيد كرد

دهلي نو- ايرنا - وزارت امور خارجه هند بر اهميت استقرار و استمرار صلح در مرزها براي تقويت روابط خوب با چين تاكيد و اعلام كرد كه دو كشور بايد به نگراني هاي يكديگر در زمان حل اختلافات توجه كنند.

به گزارش ايرنا به نقل از شماره امروز (پنجشنبه) روزنامه هندوستان تايمز، وزارت امور خارجه چين در بيانيه اي اعلام كرده بود كه وانگ يي وزير امور خارجه اين كشور در ديدار با سوشما سواراج همتاي هندي خود در دهلي نو درباره مساله 'دوكلم' گفت و گو و تاكيد كرده كه اين تنش فشار زيادي بر روابط دوجانبه هند و چين وارد آورده است.
راويش كومار سخنگوي وزارت امور خارجه هند در پاسخ به اين اظهارات كرد كه در اين ديدار دو طرف از حل ديپلماتيك اين چالش ابراز خرسندي كردند.
وي گفت وزير خارجه هند همچنين تاكيد كرد كه حفظ صلح و آرامش در مناطق مرزي پيش شرط ضروري براي توسعه صحيح روابط دوجانبه است.
وانگ يي وزير دوشنبه گذشته براي شركت در نشست وزيران امور خارجه روسيه، هند و چين(RIC) وارد هند شد.
وي قبل از سفر خود به خبرنگاران گفت: هند و چين دو كشور همسايه و دوست هستند و چين هميشه به روابط دوستانه با هند اهميت مي دهد.
وانگ يي افزود: منافع راهبردي هند و چين از اختلافات دو كشور بيشتر است.
وي تلاش دو كشور براي حل اين مناقشه را نشان دهنده اهميت روابط دو كشور و صداقت و مسئوليت هند و چين در حفظ صلح و ثبات منطقه اي دانست.
تنش مرزي بين چين ،هند و بوتان كه از حدود سه ماه پيش و پس از آغاز ساخت جاده مرزي توسط ارتش چين در خاك بوتان و ورود نيروهاي هندي به خاك چين افزايش يافته بود، پس از عقب نشيني نيروهاي دو كشور از منطقه دوكلم پايان يافت.
چين ادعا كرده است كه كارواني از نيروهاي هندي و كاميون ها و تانك هاي اين كشور وارد منطقه مرزي «سكيم» در تبت شده اند و اين اقدامي مخالف با توافقات دو كشور در سال هاي اخير بوده كه باعث تنش شده است.
از سوي ديگر هند بر اين باور است كه عامل اصلي منازعات دو كشور ساخت يك جاده از سوي چين در منطقه دوكلم است كه براي هند عواقب امنيتي زيادي دارد.
دوكلم يا 'دونگ لانگ' يكي ازمناطق مورد اختلاف بين چين، هند و بوتان محسوب مي شود.
چين، بوتان و هند در مناطقي به وسعت 750 كيلومتر مربع دچار اختلاف هستند.
هند بشدت نگران اقدامات نظامي چين در دوكلم است زيرا اين منطقه به دالان بسيار حساس 'سيليگوري' هند متصل است.
دالان سيليگوري يك نوار باريك در هند است كه شمال شرق را به ديگر مناطق اين كشور متصل مي كند.
هند بطور مداوم مواضع دفاعي خود را در اين منطقه با هدف مقابله با چين گسترش داده است.
هند و چين بيش از چهارهزار كيلومتر مرز مشترك در لداخ ،آرناچال پرادش و سكيم دارند.
دهلي نو و پكن از سال 2003 ميلادي تاكنون 19 بار يكديگر درباره اختلافات مرزي گفت و گو كرده اند.
آساق**267**1479
وحيده دينداري**ناشر:حسن سالك رضائي