۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۴
کد خبر: 82768578
T T
۰ نفر

بررسي ارتباط بين تغيير اقليم و زلزله

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۴
کد خبر: 82768578
بررسي ارتباط بين تغيير اقليم و زلزله

تهران- ايرنا- استاد پزوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله گفت: در حال بررسي ارتباط ميان تغيبر اقليم و خشكسالي بر وقوع زلزله هستيم.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، مهدي زارع در
چهارمين زنگ آموزش محيط زيست؛با موضوع درس هاي زيست محيطي زلزله ها در اين سازمان افزود: در حال بررسي اثر تغيير شكل لايه هاي سطحي به دليل تغيبر اقليم و خشكسالي بر تحريك زون گسل در جنوب و جنوب غرب تهران و مدلسازي موثر بر وقوع زمين لغزش هستيم.
وي در اين نشست آموزشي به نقش تغييرات اقليم و زلزله در جهان و ايران پرداخته و نمونه هايي از زلزله هاي مهم دنيا و رابطه آن با تغييرات اقليم مطرح كرد.
وي اظهار كرد: به عنوان مثال اكثر زلزله هاي مهم در آمريكا در غرب آمريكا رخ مي دهد و طي بررسي هاي بعمل آمده، زلزله هايي كه در شرق آمريكا رخ مي دهد در اثر عقب نشيني يخ ها و ذوب شدن آن ها است كه به زلزله هاي قرن 19 معروف است .
زارع، يخچال هاي ايران را در غرب البرز(علم كوه)، مركز البرز(دماوند و توچال)، زاگرس، سبلان و چوپار كرمان برشمرد و گفت: در ايران قبلا يخچال طبيعي وجود داشته است اما اكنون يخچال ها در حال حاضر عقب نشيني كرده و ذوب شده اند .
به گفته وي، ايران داراي گسل هاي فعال و احتمال وقوع زلزله زياد است.
وي به گسل هاي مهم اطراف تهران اشاره كرد و گفت: بر اساس اطلاعات دستگاه هاي لرزه نگاري در تهران گسل شمال تهران 117 سال است كه فعال نيست.
اين استاد دانشگاه، نقشه خطر و فرونشست در تهران را ارائه كرد و گفت: نرخ فرونشست زمين در دشت جنوب غرب تهران 36 سانتي متر است و اين نرخ يك ركورد جهاني است .
زارع به لغزش هاي دامنه اي در گلاب دره تهران ،زمين لغزش شهرك مجلس فرحزاد ، زمين لغزش سيلارد (سد لتيان)، زمين لغزش گلوگان، زمين لغزش ديزين، زمين لغزش هاي ناشي از زلزله منجيل، زمين لغزش ناشي از زلزله فيروزآباد كجور، زمين لغزش بزرگ ايوا اشاره كرد و گفت: در البرز مركزي رابطه بين لغزش هاي بزرگ و زلزله هاي تحريك كننده را بررسي كرديم و زمين لغزش هاي بزرگ مي تواند به عنوان شاخص مورفولوژيك براي تعيين توان لرزه زايي است.
اين استاد دانشگاه جزييات زلزله سرپل ذهاب و پس لرزه هاي آن مطرح كرد و گفت: مردم در وسط آوارها و خاك ها و نخاله ها زندگي مي كنند و اين موضوع باعث ناراحتي است و در مناطق آسيب ديده نمي توان مردم را به راحتي به علت ايجاد آسيب هاي بزرگ رواني جابه جا كرد.
زارع بر آلودگي ناشي از بطري هاي پلاستيكي و هدرفت منابع اشاره كرد و گفت: حجم زباله و نخاله هاي ساختماني در منطقه سر پل ذهاب زياد است و نبايد رضايت بدهيم كه محيط زندگي مردم عمدا تخريب شود.
وي بر جانمايي مناسب مكان هاي دپوي پسماند و نخاله در شهرستان‌ها و روستاهاي متأثر در مكان‌هاي اسكان موقت زلزله‌زدگان تاكيد كرد.
به گفته اين استاد دانشگاه، زلزله كرمانشاه ناشي از هارپ و فعاليت هاي هسته اي نبوده است و اگر زلزله اي بر اساس اين عوامل ايجاد شود در سطح زمين رخ مي دهد ولي زلزله كرمانشاه در عمق 23 كيلومتري زمين رخ داده است.
وي خاطرنشان كرد: قرار گرفتن كشور ايران در كمربند زلزله و وقوع زلزله هاي بزرگ و خسارت بار در اقصي نقاط كشور، علاوه بر زيان‌هاي جاني و مادي ابعاد ديگري همچون خسارت‌هاي محيط‌زيستي نيز دارند و آمادگي براي رويارويي با اين مقوله به مديريت و كاهش معضلات آن منجر خواهد شد.
سلسه آموزش هاي عمومي براي كاركنان سازمان حفاظت محيط زيست با عنوان 'زنگ آموزش'، سعي دارد تا به صورت هدفمند به بحران هاي محيط زيستي روز كشور پرداخته و با اين روش به گفتمان سازي و آشنايي هر چه بيشتر پرسنل با چالش هاي پيش رو و راه هاي مقابله با آن، منجر شود.
اين برنامه آموزشي به منظور افزايش سطح آگاهي هاي كاركنان سازمان نسبت به مسايل روز محيط زيست، به صورت هر دو هفته يك بار، اجرايي مي شود.
علمي 9014
تنظيم: كيميا عبدالله پور* انتشار: محتشمي پور
۰ نفر