۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۱۶
کد خبر: 82769246
T T
۰ نفر
معاون وزیر اقتصاد:بهبود كسب و كار بدون ایجاد دولت الكترونیك ممكن نیست

تبریز - ایرنا - معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در آیین آغاز به كار سامانه دریافت، انعكاس، پیگیری و رسیدگی به شكایات متقاضیان صدور مجوزهای كسب و كار (دادور) در تبریز گفت: بهبود وضعیت كسب و كار بدون ایجاد دولت الكترونیك ممكن نیست و دولت تدبیرو امید بر این موضوع تاكید دارد.

حسین میرشجاعیان با بیان اینكه این امكان در راستای تسهیل در ارائه خدمات به فعالان اقتصادی راه اندازی شد گفت: آذربایجان شرقی همیشه پیشگام در امور توسعه به خصوص امور اقتصادی در كشور است.
وی افزود: در آغاز كار دولت یازدهم شرایط كشور برای توسعه محیط كسب و كار مناسب نبود و قبل از دولت تدبیرو امید تحریم های بین المللی صادرات را تحت تاثیر قرار داده بود و تورم تا حدود 40 درصد و ركود نیز به منهای 7.7 درصد رسیده بود.
میرشجاعیان اظهار كرد: مجموعه شرایط ركود تورمی شدید در كشور حاكم بود و دولت یازدهم میراث دار این شرایط بود و تغییر روند متغیرهای اقتصادی در این شرایط سخت بود.
وی افزود: یكی از سیاست های دولت تدبیرو امید بهبود محیط كسب و كار و كاهش هزینه های تولید بود كه در دستور كار قرار گرفت.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نظام مجوز دهی كه یكی از حوزه های محیط كسب و كار است در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفت و برخی مصوبات قانونی از طریق مجلس شورای اسلامی اصلاح شد.
میر شجاعیان با بیان اینكه قبل از روی كار آمدن دولت یازدهم اطلاعات مربوط به بدهی های دولت مبهم و در واقع اطلاعاتی در دسترس نبود افزود: با اقداماتی كه انجام گرفت اكنون اطلاعات در مورد بدهی های دولت در دست است و برنامه ریزی و پیش بینی در خصوص وضعیت بدهی ها انجام گرفته است.
وی اظهار كرد: در شروع دولت یازدهم هیچ اطلاعاتی در مورد مجوزها وجود نداشت كه با ایجاد سامانه ایران مجوز، تمامی مجوزهای صادره توسط دستگاه ها در آن ثبت شد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: 2 هزار و 100 مجوز در كل كشور صادر شده بود كه در بررسی های انجام گرفته 500 مجوز حذف شد.
وی همچنین با اشاره به فعالیت مركز ملی پایش محیط كسب و كار، گفت: تسهیل، تسریع و شفاف سازی در انجام فرآیند های منتهی به اخذ مجوزهای كسب و كار، ضمن ایجاد فضای اعتماد بین حاكمیت و صاحبان سرمایه، موجب تحقق اهداف دولت كارآفرین و افزایش سرمایه های در گردش و خروج از ركودهای اقتصادی می شود.
میرشجاعیان از جمله اهداف راه اندازی سامانه دادور را پیاده سازی سیستمی یكپارچه به منظور دریافت، پیگیری و پاسخگویی به شكایات از صادر كنندگان مجوز، آسیب شناسی گلوگاه های نارضایتی ارباب رجوع در فرآیند صدور مجوز، استقرار سیستم پشتیبان تصمیم گیری به منظور اصلاح كارشناسی فرآیند های صدور مجوز و شناسایی مجوزهای دارای امضای طلایی و متخلفان برشمرد.

**صدور 9500 مجوز سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی
مدیركل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به این مهم و اهمیت توسعه بخش مالی، گفت: بخش مالی كارآمد نقش اساسی در تجهیز منابع برای سرمایه گذاری، تشویق برای ورود و تجهیز سرمایه خارجی و همچنین بهینه سازی ساز و كار تخصیص منابع ایفا می كند.
رضا حسینی با بیان اینكه رقابت پیش شرط اساسی برای اثربخشی در اقتصاد جهانی است، افزود: فضای كسب و كار و رقابت به سیاست‌های دولت، مشوق‌های مالی، شیوه تامین مالی بنگاه‌ها، بهداشت، آموزش، بهره‌وری، رفتار و عملكرد مدیران و كارگزاران منطقه به بنگاه‌های اقتصادی بستگی دارد.
وی اظهار كرد: دولت نقش مستقیمی در كاهش ریسك و نحوه تامین مالی بنگاه‌ها ایفا می كند، همچنین توسعه مناطق بستگی به رفتار مدیران در راستای جذب سرمایه‌گذاران دارد.
حسینی با اشاره به اینكه میانگین مدت ارائه خدمات سرمایه‌گذاری در كشور حدود 150 روز می باشد، گفت: در برخی كشورها ارائه این خدمات به روز كاهش یافته و باید این عقب افتادگی را جبران و روند موجود را اصلاح كنیم.
وی یادآور شد: در آذربایجان شرقی با راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری توانسته ایم برخی از موانع را برداشته و روند موجود را تسهیل كنیم.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی با تاكید بر اینكه باید چالش‌ها و موانع موجود به حداقل برسد، اضافه كرد: برخی مدیران متقاعد نشده‌اند كه در سیستم الكترونیكی كار كنند و موجب طولانی شدن روند صدور مجوز می‌شوند.
حسینی اظهار كرد: با راه اندازی سامانه دادور در استان بخشی از این موانع برطرف می شود و مدیران از این پس موظف به استفاده از این سامانه برای استعلام و صدور مجوز جهت بهبود و پایش محیط كسب و كار در استان هستند.

** آذربایجان شرقی از پیشگامان راه اندازی سامانه دادور
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: پایش فضای كسب و كار از موضوعات بسیار مهم در ارتباط با سرمایه گذاری است.
علی نواداد افزود: متاسفانه فضای كسب و كار كشور جایگاه مطلوبی كه در شان و شایسته جمهوری اسلامی باشد را در دنیا ندارد.
وی ادامه داد: به تبع همین موضوع جایگاه آذربایجان شرقی در فضای كسب و كار كشور شایسته این استان نیست.
نواداد اظهار كرد: مدیریت ارشد استان به موضوع بهبود فضای كسب و كار بسیار تاكید دارد و از این رو یكی از پیشگامان راه اندازی سامانه دادور در كشور هستیم.
وی با اشاره به راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی گفت: این سامانه با ساختار یكپارچه، سیستماتیك، هوشمند و قابل نظارت یكی از ملزومات بهبود فضای كسب و كار می باشد كه آذربایجان شرقی پیشگام در راه اندازی آن می باشد.
وی یادآوری كرد: با راه اندازی این سامانه بهینه سازی فرآیند صدور مجوزها در ارائه خدمت به متقاضیان، احصا و شناسایی گلوگاه های صدور مجوزها با رصد لحظه ای و برخط، افزایش سلامت اداری و شفاف سازی و توزیع عادلانه منابع از طریق نظارت بی واسطه حاكمیت امكان پذیر می شود.
همچنین ایجاد بانك اطلاعاتی جامع از اطلاعات مجوزها، استعلام ها، دریافت كنندگان حقیقی و حقوقی و دستگاه های صادر كننده مجوز، نظارت و پایش مستمر مراحل صدور مجوز، كاهش هزینه های سربار دستگاه های اجرایی در ارائه خدمات مرتبط با مجوزها و تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به متقاضیان از دیگر كاركردهای این سامانه می باشد.
آذربایجان شرقی دومین استان كشور بعد از استان سمنان است كه به سامانه دادور مجهز شده است.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشار: رستگار
6120/6183