به گزارش ايرنا، آموزش ها و پژوهش هاي ارائه شده به كودكان و نوجوانان نبايد زمان بر، خسته كننده و بي روح باشد بلكه بايد براي تقويت روحيه پرسش گري در پژوهش هاي كودكان برنامه ريزي مناسبي انجام شود.
رشد و پيشرفت كشورها به توسعه آموزش و پرورش آن بستگي دارد، بنابراين اگر بدنبال توسعه كشور هستيم، بايد به آموزش و پرورش توجه شود و اجراي برنامه هاي پژوهشي بويژه در مدرسه ها را در اولويت برنامه هاي آموزشي قرار دهيم، اين كار دستاوردهاي بسياري دارد كه از جمله مي توان به تحريك حس كنجكاوي و پرسش گري دانش آموزان اشاره كرد.
براي فعاليت هاي پژوهشي بايد پژوهش گر به دنبال دست يابي اطلاعاتي باشد كه در موقعيت هاي علمي از آن استفاده كند و نتيجه يك كار پژوهشي بايد قابل لمس، سنجش و ارزيابي باشد و بازتاب مثبتي در جامعه داشته باشد چرا كه اگر پژوهش به نوآوري ختم نشود نمي توان آن را كار پژوهشي ناميد.
انجام كارهاي پژوهشي بايد مهارت پرسش گري را در كودكان و نوجوانان افزايش دهد و از طرفي براي علاقه مند كردن كودكان به انجام كارهاي پژوهشي بايد آن ها را به سمت كارهاي جمعي و گروهي تشويق كرد.
از آن جايي كه كار پژوهشي با رشد فكري، ذهني و تربيتي كودكان و نوجوانان گره خورده بنابراين بايد كار پژوهشي مربيان پرورشي در حوزه كودك و نوجوان نيز با حساسيت ويژه اي دنبال شود.
مربياني كه با كودكان و نوجوانان سر و كار دارند بايد مهارت هاي لازم را داشته باشند كه شاگردان شان پژوهش را در بطن زندگي خود لمس كنند.
با توجه به اينكه پژوهش و كارهاي تحقيقي به عنوان مقوله اي علمي و خلاقانه با هدف كشف واقعيت هاي نو براي دستيابي به پيشرفت و توسعه شناخته شده اما اين فعاليت هاي پژوهشي در حوزه كودك و نوجوان بسيار اندك است.
چند سالي است كه كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان در كشور و استان ها از جمله هرمزگان با برگزاري كارگاه هاي مختلف و كارهاي گروهي و در اختيار قرار دادن كتاب هاي مفيد براي مربيان در راه رفع اين نقيصه گام هايي برداشته اند.
پژوهش اكنون يكي از مهم ترين و اصلي ترين برنامه هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان هرمزگان به شمار مي رود كه در اين راستا امسال هفت طرح اقدام پژوهي و پنج عنوان پژوهشي كودك از سوي اين كانون به جشنواره هاي پژوهشي ارايه شده كه خود گامي مهم در راستاي تقويت روحيه پرسش گري و تفكر انتقادي به عنوان اهداف اصلي اين پژوهش ها است.
**پژوهش محوري مهم ترين برنامه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هرمزگان است
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هرمزگان با اشاره به اينكه پژوهش با رشد فكري، ذهني و تربيتي كودكان گره خورده است، گفت: تقويت روحيه پرسش گري، تفكر انتقادي و پژوهش محوري به عنوان اصلي ترين هدف كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان در حوزه پژوهش كودك به شمار مي رود اين موضوع در قالب طرح اقدام پژوهي دنبال ميشود.
ناهيد سليماني احمدي با اشاره به اهميت آموزش و پژوهش در حوزه كودك و نوجوان اظهار كرد: آموزش و پژوهش در حوزه كودك و نوجوان و تقويت روحيه پرسش گري و پژوهش محوري در حوزه پژوهش كودك از برنامه هاي مهم و اصلي كانون پرورش كودكان و نوجوانان هرمزگان است.
وي بيان كرد: كارهاي پژوهشي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هرمزگان بايد توسعه يافته و بنيادي باشد و پژوهش هاي مرتبط با بخش هاي مختلف كانون ارزشيابي شود.
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هرمزگان ياد آور شد: طرح اقدام پژوهشي مربيان پرورشي كودك و نوجوان در كشور از سال 90 شروع شده و بعد از سه سال اين طرح به صورت مستقل در ساير استان ها كليد خورد و در استان هرمزگان نيز از سال گذشته هفت اقدام پژوهشي انجام شد و براي سال جاري نيز تعدادي از موضوع هاي پژوهشي تاييد شده كه در مرحله موضوع نويسي هستند.
سليماني ياد آور شد: در سال جاري نيز هفت اقدام پژوهي و پنج پژوهش كودك در عنوان هاي مختلف فيلم، مستند، كتاب و مقاله در جشنواره هفته پژوهش شركت كردند كه نتيجه آن در پايان آذر اعلام مي شود.
وي گفت: مربيان مركز شماره يك و سه بندرعباس از سال پيش به صورت جدي اقدام به كار پژوهشي كرده اند و مورد توجه كانون در تهران قرار گرفته اند و در اين مدت از آنان به عنوان برگزيدگان استاني تجليل شده است.
اين مسئول با اشاره به اينكه كانون پرورش فكري كودك و نوجوان هرمزگان امسال در جشنواره پژوهش كانون پرورش فكري خوش درخشيد، بيان كرد: در اين جشنواره طرح پژوهشي قشم با عنوان «چگونه مي توان از لاك پشت هاي پوزه عقابي حمايت كرد؟» به راهنمايي فرحناز شهنوازي و با همكاري الكا چوبينه، مهسا ابراهيم پور، سنيه سرفراز و آتنا كهندل پور به عنوان برگزيده انتخاب شد.
سليماني گفت: همچنين در اين جشنواره از پژوهش هاي برتر شامل «چگونه ماهيگيران به وسيله ي مشتا ماهي صيد مي كنند؟» به راهنمايي طاهره مسافري توسط آناهيد دهقاني پور از مركز شماره 3 بندرعباس و پژوهش مركز فرهنگي هنري كانون فين با عنوان «بازي هاي مورد علاقه دانش آموزان پسر دبستان فين» به راهنمايي زهرا خرمي فرد و با همكاري همايون جعفرپور، مهدي محمودي و محمدجواد استاد زاده قدرداني شد.
** پژوهش راهكاري براي تقويت تخيل و قدرت خلاقيت در كودكان
كارشناس آموزش و پژوهش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هرمزگان با اشاره به اينكه پژوهش براي گروه سني كودك و نوجوان بايد از موضوع هاي ساده به موضوع هاي عيني و ذهني سوق يابد، گفت: پژوهش راهكاري مناسب براي تقويت تخيل و قدرت خلاقيت در كودكان و نوجوانان است.
طاهره مسافري افزود: افزايش بينش، آگاهي و اشتياق به انجام فعاليت هاي پژوهشي در حوزه كودك و نوجوان، افزايش اعتماد به نفس و تقويت تخيل در آنان و همچنين تقويت روحيه پرسش گري و تفكر انتقادي در بين اعضاي كانون از ديگر ويژگي هاي طرح هاي پژوهشي كودكان و نوجوانان است كه كانون به آن توجه دارد.
وي ياد آورشد: با طرح اقدام پژوهي و با رويكرد روش هاي جذاب و غير مستقيم به دنبال نوآوري پژوهش هاي كودكان هستيم.
** نگاه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان به كار پژوهشي مربيان رقابتي نيست
مسئول آموزش و پژوهش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هرمزگان ياد آورشد: نگاه كانون به كار پژوهشي مربيان رقابتي نيست بلكه به دنبال ايجاد انگيزه بيشتر در مربيان علاقه مند هستيم به همين منظور كارگروه هايي با عنوان اقدام پژوهي و به هدف آشنايي هر چه بهتر و بيشتر آنان با اهميت و روند كار پژوهش در كانون برگزار مي شود.
مسافري ياد آور شد: اگر مربيان ما پژوهش گران خوبي باشند مي توانند امر پژوهش را در ذهن زيباي كودكان جاي دهند.
وي با اشاره به وجود مركز علوم كانون در بخش هاي زيست بوم جانوري و دريايي و آسمان نما اضافه كرد: به منظور اهميت و ضرورت مطالعه مربيان و اعضاي كانون در مراكز شهرستاني نياز به نشريه هاي تخصصي نجوم و زيست محيطي بيش از پيش احساس ميشود.
اين مسئول حوزه پژوهش در هرمزگان با اشاره به اينكه تاكيد فعاليت هاي اعضاي كانون بيشتر از راه حس پنج گانه است، اظهار كرد: سعي داريم موضوع هاي پژوهشي كه براي گروه هاي سني حوزه كودك و نوجوان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان انتخاب مي شود، قابل لمس باشد و قرار نيست اعضاي كانون و نوجوان مثل دانشجويان كار تحقيقي سخت داشته باشد.
مسافري گفت: به عنوان مثال اعضاي كانون شهرستان بستك، عروسكي را با كمك مادران و مادر بزرگ هاي خود ساخته اند كه يك نوع كار تحقيقي قابل لمس براي اعضاي كودك در كانون بوده كه از اين راه با پيشينه و روش ساخت آشنا شدند. كارشناس آموزش و پژوهش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هرمزگان با بيان اينكه تحقيق و پژوهش در كانون يك فعاليت جديد محسوب ميشود، ادامه داد: براي نوجوانان چون سن آنها انتزاعي است مي توانند بر روي تحقيق هاي آكادميك كار كنند و از روش هاي ملموس و كودكانه استفاده نمي شود.
مسافري، هدف از طرح توسعه تحقيق و پژوهش (اقدام پژوهي) در كانون را تغيير نگرش مربيان به شيوه هاي علاقه مندي كودكان و نوجوانان به بحث تحقيق و پژوهش برمبناي شيوه نامه جديد برشمرد و گفت: در اين شيوه نامه 9 گام تعريف شده و اعضا از گام مساله نويسي تا گزارش نويسي مرحله به مرحله پيش مي روند.
وي افزود: در اين روش هر چند هنوز به نتيجه ايده آل دست نيافته ايم اما توانستيم تحقيق هاي خوبي را از سال گذشته جمع آوري و در سال جديد با هفت اقدام پژوهي و پنج پژوهش كودك در جشنواره هفته پژوهش شركت كنيم.
** مستند زادگاه خزنده باستاني لاك پشت پوزه عقابي از توليد موفق پژوهشي در قشم
مسئول كانون پرورش فكري كودكان شهرستان قشم نيز در خصوص فعاليت هاي پژوهشي اين كانون گفت: با توجه به اينكه جزيره قشم زادگاه لاك پشت هاي پوزه عقابي است امسال با كمك اعضا و انجمن محلي كانون مستندي با موضوع زادگاه خزنده باستاني لاك پشت پوژه عقابي از زمان تخم گذاري تا تولد و رهاسازي نوزاد لاك پشت در آب انجام شد كه در جشنواره سپيدار كشوري به عنوان برگزيده انتخاب شد.
فرحناز شهنوازي افزود: «چگونه از لاك پشت هاي پوزه عقابي حمايت كنيم؟» از ديگر فعاليت هاي پژوهشي اعضاي كارگروهي كانون قشم است كه توسط پنج نفر از علاقه مندان به اين كار انجام شد.
وي هدف از اين پژوهش را آشنايي با نوع و شيوه هاي حفاظت از محيط زيست و كمك به بقاي لاك پشت ها و جانوران دريايي ذكر كرد.
اين مربي پرورشي فعال حوزه كودك و نوجوان در قشم گفت: غذاي لاك پشت ها به جاي عروس دريايي و اسفنج ها، زباله است كه باعث مرگ آنها مي شود.
شهنوازي ادامه داد: با همكاري رفتگران شهرداري اقدام به جمع آوري درهاي بطري شد و اعضاي پژوهشگر ضمن آشنايي با انجمن هاي محيط زيست و طبيعت محلي اين درهاي بطري را به مدرسه هاي استثنايي قشم تحويل داده و با اين كار براي افراد معلول ويلچر خريداري مي شود.
وي عنوان كرد: اردوهاي علمي به مدرسه طبيعت، همكاري با مدرسه طبيعت، انعقاد قرارداد كودكان كانون با محيط زيست سازمان منطقه آزاد قشم در روز جهاني لاك پشتها و جشن اقيانوس ها، استفاده بهينه از بطري ها براي ساخت قايق و همكاري با سازمان ميراث فرهنگي و گردشكري و مردم محلي روستاها از جمله لافت را از فعاليت هاي پژوهشي و علمي كانون قشم عنوان كرد كه در سال جاري انجام شده است.
اجراي برنامه هاي پژوهشي بايد بتواند روحيه كنجكاوي و پرسشگري را در كودكان و نوجوانان تقويت كند و نهادهايي چون آموزش و پرورش و كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان بايد با تحقيق در موضوع هاي مختلف علمي، معرفي كتاب ها و آثار پژوهشي اين انگيزه را در كودكان و نوجوانان ايجاد كنند.
پژوهش و تقويت روحيه پرسشگري در كودكان به عنوان حق كودكان اكنون به عنوان مهمترين فعاليت كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوان هرمزگان مطرح است.
اين كانون اكنون داراي 15 كانون ثابت و 2 كتابخانه پستي و 12 هزار عضو است كه توانسته با ارايه خدمات آموزشي و پژوهشي و برگزاري كارگاه هاي فرهنگي، هنري و ادبي در طول سال شرايط بهتري را براي كودكان رقم بزند.
25 تا 30 آذر ماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاري شده است.
7195/6048
گزارش: رقيه غلامي زاده **انتشار دهنده: خليل تنيده
* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com
بندرعباس - ايرنا - پژوهش محوري و پرسش گري روشي موفق در رشد و استعداد يابي كودكان است و بايد متناسب با رشد و پيشرفت فناوري و اطلاعات در دنيا روحيه پژوهشي و پرسش گري نيز در كودكان تقويت شود تا بتوان آسيب هاي ناشي از تكنولوژي را كاهش داد.