به گزارش روز چهارشنبه ايرنا ، اين بانك كه سال 2015 ميلادي رسما كار خود را آغاز كرد تا كنون تسهيلاتي براي اجراي طرح هاي زيربنايي در اختيار برخي كشورهاي عضو قرار داده است.
اين بانك با يك سرمايه گذاري 100 ميليارد دلاري كه 30 درصد آن را چين تامين كرده شروع به كار نموده و در دو سال گذشته پس از تاسيس، شمار اعضاي آن از 57 عضو به 84 رسيده است.
از جمله اعضاي جديد ديگري كه توانسته اند در اين مدت به بانك ملحق شوند مي توان به افغانستان ، هنگ كنگ ، اتيوپي ، مجارستان ، ايرلند و سودان اشاره كرد.
'جين ليچون' رييس بانك در مصاحبه اي گفت كه مقبوليت بانك در جهان در حال افزايش است و از هر قاره اي چند كشور عضو آن شده اند.
وي خاطر نشان كرد در پايان سال جاري ميلادي هيات مديره بار ديگر تشكيل جلسه داد تا تقاضاي كشورهاي ديگر نيز مورد بررسي قرار گيرد.
اعضاي جديد بايد تشريفات عضويت رسمي خود را در كشورهايشان انجام دهند و همزمان در مورد سهميه و سپرده آنان در بانك تصميم گيري خواهد شد.
رييس بانك و ديگر موسسان آن ابراز اميدواري كرده اند با عضو گيري هاي بيشتر و گسترش بانك، قدرت و اقتدار مالي آن در آسيا و جهان افزايش يابد.
اين بانك در واقع يك بانك توسعه چند منظوره است كه از عمده ترين برنامه هاي آن سرمايه گذاري در اجراي طرح هاي زيربنايي است و بتازگي وامي به ارزش 250 ميليون دلار هم در اختيار چين، موسس خود قرار داد.
اين بانك در سال 2017 ميلادي وامي به مبلغ 335 ميليون دلار براي اجراي طرح مترو برقي به بنگلادش و هند اختصاص داد.
جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از اعضاي هيات موسس اين بانك، هجدهم فروردين ماه سال 94 به عنوان سي و چهارمين عضو آن پذيرفته شد و هم اكنون با در اختيار داشتن 1.61 درصد سهام آن، در رتبه يازدهم قرار دارد.
ژاپن و آمريكا تاكنون تمايل خود را براي عضويت در اين بانك اعلام نكرده اند و به دليل تسلط اين دو كشور بر بانك توسعه آسيا (ADB) و بانك جهاني، به نوعي رقيب بانك AIIB (زير ساخت آسيا) محسوب ميشوند.
يكي ديگر از اهداف بانك سرمايه گذاري زير ساخت آسيا، اجراي طرحهاي زيربنايي مرتبط با جاده ابريشم نوين است.
آساق**231**1904**
پكن- ايرنا- با پيوستن كشورهاي اكوادور، جزاير كوك، بلاروس و وانواتوا شمار اعضاي بانك زيرساخت سرمايه گذاري چين به 84 كشور و منطقه رسيد.