۲ دی ۱۳۹۶، ۲۱:۲۸
کد خبر: 82773222
T T
۰ نفر
تاكيد سران آلمان و فرانسه بر حل مسالمت آميز مناقشه اوكراين

وين - ايرنا - آنگلا مركل صدر اعظم آلمان و امانوئل مكرون رئيس جمهوري فرانسه روز شنبه در بيانيه مشتركي با انتقاد از 'افزايش غيرقابل پذيرش موارد نقض آتش بس' در شرق اوكراين ، تاكيد كردند كه جايگزيني براي حل و فصل مسالمت آميز مناقشه اوكراين وجود ندارد.

به گزارش ايرنا، در حالي كه افزايش اخير درگيري هاي نظامي بين ارتش اوكراين و شبه نظاميان شرق اين كشور موجب تلفاتي از دو طرف شده، رهبران آلمان و فرانسه در اين بيانيه از همه طرف هاي درگير در مناقشه اوكراين خواستند كه به مسئوليت خود پايبند باشند.
مركل و مكرون تاكيد كردند: اجراي توافق هاي گذشته و عقب كشيدن تسليحات سنگين از جمله تانك ها و توپخانه تا خطوط مورد توافق ضروري است.
در اين بيانيه از همه طرف ها خواسته شده تا تصميمات و توافق هاي قبلي را در اسرع وقت اجرا كنند.
توافق آتش بس بين دو طرف در فوريه 2015 در شهر مينسك به دست آمد اما شروط آن محقق نشده است و آتش بس شكننده بارها نقض شده است.
يونيسف (صندوق كودكان سازمان ملل متحد) در ماه جاري هشدار داد كه صدها هزار كودك در مناطق شرق اوكراين با خطر مواجه با مين و ساير سلاح هاي انفجاري رو به رو هستند.
در همين حال، وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرده كه اين كشور كمك هاي نظامي به اوكراين ارسال خواهد كرد و اين تصميم را بخشي از تلاش دولت اين كشور براي كمك به كي يف در راستاي دفاع از تماميت ارضي خود توصيف كرد.
از سوي ديگر، روسيه تحويل سلاح به اوكراين از سوي آمريكا را خطرناك خواند و واشنگتن را از اين اقدام برحذر داشت. 'گريگوري كاراسين' قائم مقام وزارت امور خارجه روسيه روز شنبه به خبرگزاري اسپوتنيك گفت: تصميم آمريكا براي تحويل تسليحات به اوكراين اقدامي خطرناك است. اين مقام روسيه خاطرنشان كرد: نوع و ميزان سلاح تحويلي به اوكراين مساله اصلي نيست بلكه تشويق نيروهاي جنگ طلب در كي يف به اجراي سناريوي نظامي نگران كننده است.
اروپام**1078*شبس*1488 * خبرنگار: بابك جعفري* انتشار دهنده: بهمن بامداد**
۰ نفر