خط و نشان سازمان بورس براي تاخير در انتشار اطلاعات شركت ها/ خاطيان جريمه مي شوند

تهران- ايرنا- معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با بيان اينكه دستورالعمل جديد توقف و بازگشايي نمادها در بورس در مرحله اجرايي است، گفت: در رويه جديد، هرگونه تاخير يا عدم ارائه اطلاعات از سوي ناشر مشمول برخوردهاي انضباطي شديدتر خواهد بود.

به گزارش ايرنا به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، حسن اميري روز دوشنبه با تشريح جزئيات دستورالعمل جديد توقف و بازگشايي نمادها، بيان داشت: طول دوره توقف‌ها كوتاه و تعداد آن افزايش پيدا كرده و از سوي ديگر تاخير يا ارايه نكردن اطلاعات از سوي ناشر مستلزم برخوردهاي انضباطي شديدتر از گذشته شده است كه اقدامات انجام شده به اطلاع سرمايه‌گذاران مي‌رسد.
عضو هيات مديره سازمان بورس ادامه داد: به اين ترتيب، توجه به صورت‌هاي مالي و گزارش هاي ميان دوره‌اي و آمارهاي توليد و فروش ماهانه و گزارش تجزيه و تحليل مديريت ضرورت يافته و سرمايه‌گذاران بالفعل و بالقوه بايد درجه تحليل و توجه به اطلاعات را افزايش دهند.

**اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس اصلاحات انجام شده در دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات، ناشران مجاز به افشاي پيش بيني عملكرد آتي خود نيستند، ولي با توجه به اينكه در اكنون پيش‌بيني عملكرد ناشران روي سامانه كدال قرار دارد، ضروري است ناشران هرگونه تغيير با اهميت در پيش بيني خود را از طريق افشاي اطلاعات با اهميت منتشر كنند.
اميري خاطر نشان كرد: در دستورالعمل جديد تاكيد شده است كه ناشران براي سال مالي بعد خود اطلاعات پيش بيني عملكرد را منتشر نكنند.
وي با بيان اين كه از ديگر تغييرات با اهميت در دستورالعمل جديد، الزام ناشران به افشاي گزارش تفسيري مديريت به همراه صورت‌هاي مالي ميان دوره‌اي و سالانه است، افزود: ضوابط تهيه و راهنماي بكارگيري گزارش تفسيري مديريت در روزهاي آتي در ابلاغيه‌اي به اطلاع ناشران، حسابرسان و ساير استفاده كنندگان خواهد رسيد.
عضو هيات مديره سازمان بورس اظهار داشت: با توجه به اينكه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن دستورالعمل‌ها، نماد معاملاتي ناشران به محض افشاي اطلاعات با اهميت متوقف مي شود، ضروري است ناشران هرگونه اطلاعات با اهميت را صرفا از طريق اطلاعيه «افشاي اطلاعات با اهميت» افشا كنند.

**اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل پذيرش اوراق بهادار
اميري درخصوص اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل پذيرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ايران هم گفت: اصلاحات صورت گرفته در اين دستورالعمل، موجب افزايش وظايف نظارتي بورس‌ها شده است.
معاون سازمان بورس تصريح كرد: مطابق اصلاحات اعمال شده چنانچه ناشر، الزامات دستورالعمل پذيرش را رعايت نكند، يا در زمان هاي تعيين شده در دستورالعمل افشا اقدام به افشاي اطلاعات مدنظر نكند يا اينكه عملكرد شركت در 2 سال منجر به زيان شده باشد، بورس و فرابورس موظفند ضمن اطلاع به عموم، نماد معاملاتي ناشر را وارد فرآيند تعليق كنند.
اميري توضيح داد: فرايند تعليق به تعبير ساده يعني نماد معاملاتي ناشر با درج علامت تحت احتياط كنار آن در سامانه بورس مورد معامله قرار مي گيرد و چنانچه ناشر در مهلت ارايه شده توسط بورس يا فرابورس اقدامات اصلاحي را انجام دهد، از شمول آن خارج مي شود؛ در غير اين صورت نماد معاملاتي ناشر تعليق و وارد فرايند لغو پذيرش مي‌شود.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، گفت: از مجموع شركت‌هاي بورسي حدود 32 شركت و از مجموع شركت‌هاي فرابورسي حدود پنج شركت مشمول فرآيند تعليق مي‌ شوند.

**اصلاح دستورالعمل نحوه انجام معاملات
عضو هيات مديره سازمان بورس به اصلاحات انجام شده در دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس اشاره كرد و گفت: هدف از اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل‌ها افزايش شفافيت اطلاعات ناشران و در عين حال بهبود نقدشوندگي اوراق بهادار است.
اميري افزود: بر اساس اين ديدگاه، چنانچه قيمت سهام شركت در پنج روز كاري بيش از 20 درصد نوسان كند (مثبت يا منفي)، نماد متوقف و ناشر بايد اطلاعيه شفاف‌سازي منتشر كند؛ نماد متوقف شده در روز معاملاتي بعد با محدوديت دامنه نوسان بازگشايي مي شود. البته معيار فوق براي شركت‌هاي مندرج در بازار پايه معادل 40 خواهد بود.
معاون سازمان بورس ادامه داد: چنانچه قيمت سهام شركت در 15 روز كاري بيش از 50 درصد نوسان كند، نماد متوقف و ناشر بايد كنفرانس اطلاع‌رساني برگزار كند؛ آنگاه نماد معاملاتي حداكثر 2 روز كاري بعد با محدوديت دامنه نوسان بازگشايي مورد بازگشايي قرار مي‌گيرد.
اميري درخصوص تعيين تكليف نمادهاي متوقف شده فعلي نيز عنوان كرد: اين نمادها به سه گروه تقسيم مي‌شوند و گروه اول شامل نمادهايي است كه در روزهاي آتي باز مي‌شوند.
وي گفت: گروه دوم نمادهايي هستند كه بخشي از اطلاعات مورد نظر در دستورالعمل افشا را منتشر نكرده اند و با توجه به اينكه از تاريخ الاجرا شدن دستورالعمل‌ها ناشران مجاز به افشاي اطلاعات پيش‌بيني عملكرد خود نيستند، نماد معاملاتي اين دسته از ناشران پس از انتشار اطلاعيه شفاف‌سازي مورد بازگشايي قرار مي‌گيرند.
اميري اضافه كرد: گروه سوم شامل شركت‌هايي است كه به علت ابهام در شفافيت اطلاعاتي آنها متوقف باقي مي‌مانند و پس از رفع ابهام بازگشايي مي‌ شوند.
به گزارش ايرنا، سازمان بورس اواخر هفته گذشته با ابلاغ دستور العملي، شركت هاي بورسي را از ارايه پيش بيني سود سالانه در گزارش هاي خود منع كرد كه اين دستورالعمل از 9 دي ماه جاري اجرايي مي شود.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام 2022*2025
گزارش: ميثم طاهري* ناشر: ليلا جودي
۰ نفر