۴ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82775073
T T
۰ نفر
ارسال محموله ترانزیتی نارنگی پاكستان از زاهدان به قزاقستان و روسیه

زاهدان - ایرنا - نخستین محموله ترانزیتی 350 تنی نارنگی پاكستان از طریق راه آهن جنوب شرق كشور (زاهدان) روز دوشنبه با حضور معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی به كشورهای قزاقستان و روسیه ارسال شد.

به گزارش ایرنا معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم ارسال این محموله ترانزیتی در ایستگاه راه آهن زاهدان گفت: این نهاد در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید مبنی بر توسعه حمل ونقل ریلی كشور برنامه های متعددی در دستور كار دارد.
سید میرحسن موسوی اظهار داشت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای كمی و كیفی در بخش جابه جایی مسافر از طریق ناوگان حمل ونقل ریلی برنامه های مختلف تدارك دیده است.
وی همچنین افزود: 350 واگن كه عمر بالای 45 سال در كشور داشتند پارسال از رده خارج شدند.
موسوی ادامه داد: با خارج شدن این تعداد واگن فرسوده سن ناوگان كشور جوان تر شده است.
وی تصریح كرد: جایگزینی تدریجی واگن های جدید به جای واگن های از رده خارج شده در حال برنامه ریزی و اجراست.
معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی گفت: 18 میلیون و 500 هزار نفر از ابتدای امسال تا كنون از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی در كشور جابه جا شده اند كه نسبت به پارسال پنج درصد رشد داشته است.
موسوی اظهار داشت: برنامه های خوبی در زمینه محوطه سازی، ساخت نماز خانه و سكوهای مسافری برای ارتقای كمی و كیفی خدمات به مسافران در ایستگاههای راه آهن كشور انجام شده است.
وی بیان كرد: همچنین برای ارتقای خدمات بخش مسافری در ایستگاه راه آهن زاهدان سردر ورودی كاركنان، پاركینگ عمومی و سكوی مسافری با اعتبار 14 میلیارد ریال امروز افتتاح شد.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: وجود ریل و راه آهن علاوه بر امنیت ساز بودن در بخش ترانزیت نیز درآمد زاست.
علی اصغر میرشكاری اظهار داشت: ترانزیت كالا یك كار پر درآمدی است كه علاوه بر درآمد ارزی روابط كشورها را بهبود می بخشد.
وی بیان كرد: از طریق راه آهن زاهدان - كویته می توانیم بسیاری از كالاهای ایران اسلامی را به كشور همسایه صادر و یا وارد كنیم.
وی ادامه داد: همچنین می توانیم از طریق راه آهن جمهوری اسلامی كالاهای پاكستان را به سایر نقاط دنیا ترانزیت كنیم.
وی تصریح كرد: هم اینك 500 میلیون دلار كالا به كشور پاكستان صادر می كنیم كه این روند رو به افزایش است.
وی خاطر نشان كرد: توافقی میان ایران و پاكستان انجام شده تا این میزان صادرات تا پنج میلیارد دلار در سال افزایش یابد.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بر این اساس توسعه راه آهن از مهمترین برنامه های دولت در این استان است.
میرشكاری با اشاره به ساخت راه آهن چابهار- مشهد اظهار داشت: تكمیل خط ریلی چابهار- زاهدان - میلك - سرخس می تواند شرق كشور را متحول كند.
وی ادامه داد: دولت توجه خاصی به توسعه راه آهن در سیستان و بلوچستان دارد.
به گزارش ایرنا راه‌آهن زاهدان - كویته پاكستان در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی به‌منظور حمل‌ و نقل ادوات جنگی و نظامی توسط روس‌ها ساخته شده كه قرار بود تا سرخس استان خراسان رضوی ادامه پیدا كند اما با پایان جنگ جهانی دوم ادامه ساخت آن متوقف شد.
فاصله ریلی راه‌آهن زاهدان - میرجاوه ۹۴ كیلومتر و تا كویته پاكستان ۶۵۰ كیلومتر است.
نخستین حركت قطار باری سازمان اكو در مرداد سال ۱۳۸۸ (۱۴ اگوست ۲۰۰۹) در آیینی باحضور «یوسف رضا گیلانی» نخست ‌وزیر وقت پاكستان و «غلام احمد بلور» وزیر اسبق راه‌آهن این كشور از ایستگاه «مارگالا» شهر اسلام آباد به مقصد تهران و از آنجا به طرف استانبول انجام شد.
راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب كرد كه در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 كیلومتر از كویته به سمت زاهدان در مدت كمتر از 2 سال ساخته شد.
اكنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به كشور پاكستان و قرار گرفتن در مسیر كریدور بین المللی شرق به غرب كه سبب اتصال كشورهای پاكستان و شبه قاره هند به تركیه، اروپا و آسیای مركزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای كه مورد تایید سازمان اكو و اسكاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده كه از سالیان دور كالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور كنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - كرمان و در آینده نزدیك مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد كریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال كشورهای آسیای مركزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و كشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق كشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر كریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شكوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 كیلومتر را آغاز كرده است.
سردر ورودی كاركنان اداره كل راه آهن جنوب شرق كشور(مستقر در زاهدان) با اعتبار 2 میلیارد ریال، پاركینگ عمومی راه آهن زاهدان با اعتبار 2 میلیارد ریال و سایبان سكوی مسافربری با اعتبار 11 میلیارد ریال امروز/دوشنبه/ با حضور معاون راه آهن جمهوری اسلامی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان افتتاح شد.
3213 **6081 خبرنگار: اكبر نوری **انتشاردهنده: حیدر سرایانی