دینانی: اگر ایرانی ها نبودند تاریخ اسلام لبریز از داعشی ها می شد

تهران- ایرنا- غلامحسین ابراهیمی دینانی فیلسوف متاله معاصر در آیین گرامی داشت او كه از سوی انجمن مفاخر فرهنگی برگزار شد گفت: اگر ایرانی ها نبودند معلوم نبود چه بر سر اسلام می آمد شاید تاریخ اسلام مملو از داعشی ها می شد.

این فیلسوف و دین پژوه كه به واسطه مطالعات ژرف در حكمت اشراق و تحلیل آثار سرسلسله آن شهاب الدین سهروردی مشهور است شامگاه امروز، به بهانه زاد روز اش و نیز نیم قرن تلاش در واكاوی علم فلسفه و اعتلای فرهنگ از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در محل این انجمن مورد تقدیر قرار گرفت.
رحمانی فضلی وزیر كشور نیز لحظاتی در این مراسم حضور یافت و با اهدای یك هدیه از دینانی قدردانی كرد.
دینانی در این آیین اظهار داشت: به آسانی می توان گفت كه تمام فیلسوفان اسلامی یا ایرانی بوده اند یا ریشه ایرانی داشته اند حتی در علم حدیث كه اعراب مدعی آن هستند بازهم صاحب هر 6 كتاب «صحیح» ایرانی بوده اند این غیر از شیخ كلینی شیعه صاحب كتاب الكافی است.
صحاح ستّه یا كتابهای صحیح شش‌گانه، معتبرترین كتب حدیث نزد اهل سنت است. این كتاب‌ها پس از قرآن كریم مهمترین منابع دینی است كه در دسترس اهل سنت است و توسط علمای اهل سنت مطالعه و استفاده می‌شود. عبارت اند از:
صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابوداود، سنن ترمذی، سنن نسائی ، سنن ابن ماجه.
این فیلسوف كه سه بار برنده جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران بوده است افزود: من از دیدگاه قوم پرستی و ناسیونالیسم صحبت نمی كنم بلكه از دیدگاه فرهنگی صحبت می كنم، همه می دانیم در تاریخ چه كسانی كتابها و آثار فرهنگی ایرانی را به آتش كشیدند و همانها دشمنان امروز ایران هم هستند.
صاحب كتب دفترعقل و آیت عشق، درخشش ابن رشد در حكمت مشاء و فلسفه و ساحت سخن، تصریح كرد:
ایران مهد تمدن بشر بوده است، زمانیكه اروپا در توحش بسر می برد ایران در اوج تمدن سازی و گسترش فرهنگ بود.
استاد بازنشسته رشته فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: در اروپا تنها یونان به واسطه فیلسوفان بزرگ اش شناخته می شد اما سایر كشورها در جهل و توحش بودند.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم در سخنرانی خود به مدح زبان فارسی نیز پرداخت و گفت: ما فیلسوفان اسلامی معاصر ایران نه اینكه عربی نمی دانیم بلكه به عمد آثار خود را به فارسی می نگاریم تا تكریم ، تداوم و بروز توانمندی زبان فارسی باشد.
در این گرامی داشت كه در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد حسن بلخاری رییس این انجمن ، غلامرضا اعوانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم ، نجفقلی حبیبی عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، منوچهر صدوقی سها عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، احمد رضا خضری عضو گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی در بیان شخصیت علمی ابراهیمی دینانی سخنرانی كردند.
غلامحسین ابراهیمی دینانی متولد 5 دی ۱۳۱۳ در روستای دینان، از توابع درچه، اصفهان فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حكمت اشراق و احیای اندیشه های شیخ شهاب الدین سهروردی است.
از او تالیفات بسیاری در دو حوزه فلسفه و دین پژوهی منتشر شده است.
او علاوه بر سالها تدریس فلسفه در دانشگاه تهران اكنون كلاس های آزاد فلسفه در مراكز علمی را دایر دارد و سالها سلسله ای از مباحث فلسفی را با عنوان معرفت در شبكه چهار تلویزیون ایران برگزار می كند.
وی دانش اندوخته حوزه های علمیه در اصفهان و قم و نیز دكترای فلسفه از دانشگاه تهران است.
دینانی از شاگردان علامه محمد حسین طباطبایی فیلسوف نامی قرن بوده است.
فراهنگ** 9246**1823 خبرنگار: علیرضا مرادی** انتشار: طاهره نبی اللهی