۶ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82777246
T T
۰ نفر

راه ناگزير توانمندسازي - سليمان پاك‌سرشت*

۶ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82777246
راه ناگزير توانمندسازي - سليمان پاك‌سرشت*

تهران- ايرنا- دولت لايحه بودجه سال 1397 را به مجلس ارائه كرده است. در همين روزهاي پر خبر رئيس‌جمهوري، قانون نظام جامع آموزش و تربيت فني، حرفه‌اي و مهارتي را ابلاغ كرد تا مهارت‌آموزي را به مركز مباحث اشتغال كشور بكشاند.

دولت دوازدهم روزهاي حساسي را سپري مي‌كند. رويكردهاي لايحه بودجه در نخستين سال برنامه ششم با ملاحظاتي تدوين شده كه شايد براي بسياري از كارشناسان و صاحب‌نظران و مردم حاوي نكات مهمي باشد. رسانه‌ها به مدد شفافيت دولت در ارائه لايحه بودجه، اطلاعات ذي‌قيمتي از اين لايحه را منتشر كرده‌اند و رسانه‌هاي اجتماعي هم بستر تبادل اين اطلاعات بوده‌اند.
بيكاري و لزوم توجه به حل آن به اولويت اصلي كشور تبديل شده و قطعا از مهم‌‌ترين مباحث نمايندگان مجلس هم خواهد بود. ابلاغ هم‌زمان نظام جامع آموزش و تربيت فني، حرفه‌اي و مهارتي مسلماً بخشي از راه‌حل دولت براي رهايي از اين كلاف سردرگم است.
1- از منظر آمار حدود پنج ميليون دانشجو و هزاران جوان و فارغ‌التحصيل دانش‌آموخته نيز جوياي كار هستند. نهادهاي رسمي كشور و بسياري از كارآفرينان، مشكل اصلي اين خيل عظيم را نداشتن مهارت عنوان مي‌كنند. آموزش‌هاي مهارتي مهم‌ترين آورده و شاه‌كليد آنها براي ورود به بازار كسب‌وكار است.
2- دولت اعلام كرده است سه ميليون و 300 هزار نفر بي‌كار در كشور وجود دارد و در لايحه سال 1397 پيش‌بيني كرده كه بايد بيش از 900 هزار شغل ايجاد كند. با توجه به محدودشدن استخدام‌هاي دولتي، توجه كارجويان به آموزش‌هاي مهارتي و فني‌وحرفه‌اي در ايجاد جذابيت لازم براي كارفرمايانِ بنگاه‌هاي بخش خصوصي، يك اولويت است.
3- رواج پديده كميت‌گرايي و مدرك‌گرايي در سطوح دانشگاهي در دهه گذشته اقبال عمومي به‌ويژه در بين مردان براي ورود به دانشگاه را كاهش داده و در نقطه مقابل علاقه‌مندان به آموزش‌هاي غيررسمي (آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي و مهارتي منجر به شغل) افزايش يافته است. ارتقاي كيفي، تنوع‌بخشي، به‌روز‌رساني، توسعه و تقويت آموزش‌هاي فني و مهارتي مطالبه ملي جمعيتِ كارجو است.
4- اكنون در كشورهاي پيشرفته دنيا بيش از هر زماني به آموزش‌هاي مهارتي (اغلب در كنار كارگاه‌هاي توليدي، صنوف و صنايع) و تربيت تكنيسين به جاي دانش‌آموخته دانشگاهي... توجه مي‌كنند و سهم آموزش‌هاي مهارتي در اين كشورها ازجمله آلمان و استراليا و ... گاه تا 70 درصد كل آموزش‌ها مي‌رسد.
اين در حاليست كه سهم آموزش‌هاي مهارتي در كشورمان پايين و كمتر از 20 درصد است و براي رسيدن به حداقل سهم 30درصدي از آموزش‌هاي مهارتي، بايد همه سازمان‌ها به‌ويژه سازمان آموزش فني‌وحرفه‌اي كشور رويكرد مهارت‌محوري را در آموزش‌هاي غيررسمي داشته باشند.
5- سازمان آموزش فني ‌و حرفه‌اي كشور چندسالي است به دليل تامين نشدن اعتبار، تجهيز مراكز فني ‌و حرفه‌اي كه اغلب از تكنولوژي و تجهيزات روز عقب مانده را به آينده موكول كرده و از قافله عقب مانده است.
اين سازمان براي هدف‌گذاري و اجراي آموزش‌هاي متناسب با اقتضائات منطقه‌اي نيازمند توجه به تجهيزات آموزشي است.
اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي سازمان در هفت سال گذشته بيش از 30 درصد كاهش يافته و سازمان عملا امكان به‌ روز‌ رساني تجهيزات خود را از دست داده است. اين كاهش بودجه با ماهيت آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي كه آموزش عملي است و در آن مهارت‌آموز با تمرين و تكرار، كار با مواد، ابزار و تجهيزات، تسلط و مهارت لازم را كسب مي‌كند؛ در تضاد است و ادامه اين روند مي‌تواند فرصت ارزشمند آموزش كارجويان جوان را از كشور سلب كند.
6- بودجه سازمان فني‌وحرفه‌اي گرچه براساس آمار، رشد بيش از 12درصدي را نشان مي‌دهد، ولي نبايد فراموش كرد كه سهم نظام آموزش و تربيت فني‌وحرفه‌اي و مهارتي كه مي‌تواند زيرساخت‌هاي لازم براي اشتغال را فراهم و مشكل اساسي و دغدغه‌هاي مسئولان نظام و مردم را حل كند، اندك است.
7- وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مباحثي همچون توسعه مشاغل خانگي، الگوي اشتغال فراگير و كارورزي را در سطوح مختلف از فارغ‌التحصيلان و دانش‌آموختگان گرفته تا زنان سرپرست خانوار دنبال مي‌كند. اين برنامه‌ها بدون مهارت ‌آموزي و بدون توجه به آموزش‌هاي با كيفيت مهارتي و فني‌وحرفه‌اي راه به جايي نخواهد برد. به نظر مي‌رسد موفقيت‌هاي دولت در حيطه اشتغال در گرو توجه بيش ‌از پيش به آموزش‌هاي غيررسمي مهارتي است.
8- سازمان آموزش فني‌وحرفه‌اي كشور، با توجه به سابقه طولاني در حوزه مهارت‌آموزي، امكانات زيربنايي و توجه ويژه‌اش به تدوين و اجراي استانداردهاي مهارت‌آموزي در قريب به 14 هزار رشته مختلف، مي‌تواند در اجراي دستور صريح رياست محترم جمهوري مبني بر استانداردشدن آموزش مشاغل، نقش محوري ايفا كند و به عنوان دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي مهارت‌آموزي، انسجام بيشتري بين دستگاه‌هاي مختلف فراهم آورد.
..................................
*رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور