۶ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۴۷
کد خبر: 82777861
T T
۰ نفر
جاده هاي درون شهري به مثابه كمربندي درمازندران

ساري – ايرنا – مسير بيشتر راههاي مواصلاتي و ترانزيتي مازندران از درون شهرهاي استان عبور مي كند و درواقع جاده هاي درون شهري به مثابه كمربندي عمل مي كنند كه اين مساله به مشكلي براي مردم محلي و گردشگران در استان تبديل شده است .

مازندران در مسير استان هاي شمالي از جمله گلستان و گيلان و با پايتخت از طريق سه راه ارتباطي مهم كندوان، هراز و فيروزكوه ارتباط دارد و داشتن موقعيت طبيعي و گردشگري باعث شده تا اين استان در همه فصول سال حتي زمستان پذيراي گردشگران باشد.
معضل ترافيك ، افزايش مصرف سوخت ، برهم خوردن ارامش مردم حاشيه خيابانهاي درون شهري به خاطر نبود كمربندي در برخي شهرهاي مازندران مشكل زا شده است و به گفته كارشناسان اگر با اجرا سريعتر و تكميل پروژه هاي در دست اقدام چاره انديشي نشود اين معضل به بحراني در آينده تبديل خواهد شد .
مازندران 10 هزار و 700 كيلومتر جاده دارد كه بنا بر اعلام اداره كل راه و شهرسازي استان بيشتر از 60 درصد از اين مسيرها در درون شهرها است .
*** ارامش مردم فداي نبود كمربندي
رئيس اداره نظارت اداره كل راه و شهرسازي مازندران به خبرنگار ايرنا گفت : بيشتر از 60 درصد راههاي مازندران از درون شهرهاي استان عبور مي كند كه اين مساله تبعاتي را با خود همراه دارد .
امير عنايتي بالا رفتن حجم تردد خودروها را اصلي ترين اثر عبور جاده در داخل شهرهاي مازندران ذكر كرد و افزود : نيمي از ترافيك درون شهرها بخصوص شهرهاي غرب استان ناشي از همين مساله است .
وي ادامه داد : علاوه بر بروز ترافيك ، مخاطرات جاده اي همواره شهروندان مازندران را تهديد مي كند و سايه اي از ناامني بر سر آنها است .
به گفته رئيس اداره نظارت راه مازندران زماني اين بحران بيشتر رخ نمايي مي كند كه شهروندان شهرهاي استان به دليل سكونت در جاشيه جاده هاي درون شهري محكوم به تحمل اين وضعيت هستند .
وي ساخت و تكميل كمربندي ها در مازندران را درماني براي حل اين معضل اعلام كرد .
** تصادفات رانندگي 33 درصد ماموريت هاي اورژانس مازندران
مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي در آمار 6 ماهه نخست امسال اعلام كرد كه يك سوم ماموريت هاي اين مركز را رسيدگي به تصادفات جاده اي تشكيل مي دهد.
سخنگوي مركز اورژانس مازندران گفت كه در اين مدت 55 هزار و 886 ماموريت اورژانس استان انجام شد كه از اين تعداد 18 هزار و 260 مورد ماموريت مربوط به تصادفات بود .
ذكريا اشكپور افزود : اكثر حوادث رانندگي كه در جاده هاي مازندران رخ داده مصدوم ، مصدومان و فوتي هاي آنها از شهروندان و عابران بودند كه حكايتگر تبعات عبور جاده از درون شهرها است .
*** كمبود اعتبار پاي لنگ تكميل كمربندي هاي استان
نماينده شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در مازندران با تاكيد بر اينكه ساخت كمربندي ها براي خروج شهرهاي استان از بار ترافيك خودروي مسافران ضرورت دارد ، گفت كه ساخت كمربندي ها براي دور زدن شهر و جلوگيري از ورود خودروها ، راه حلي براي خروج از مشكل ترافيك است .
غلامعباس رستمي افزود : با توجه به گردشگرپذير بودن مازندران و ورود سالانه مسافران زيادي به اين استان ، ساخت و اجراي پروژه هاي كمربندي در شهرهاي استان استارت خورده است .
وي ادامه داد : ساخت كمربندي در مازندران به عنوان پروژه ملي از رديف اعتباري كشوري برخوردار است .
نماينده شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در مازندران ساخت كمربندي هاي بابل ، آمل ، سرخرود و ساري را به عنوان بخشي از اجراي پروژه هاي اينچنيني براي خروج شهرهاي مازندران از بحران ترافيك خودروي مسافران اعلام كرد .
وي همچنين از دستور كار قرار داشتن ساخت كمربندي هاي جديد در مازندران خبرداد و گفت كه اجراي كمربندي محمودآباد ، نور- رويان و تكميل 2كمربندي ساري با اعتبار 500 ميليارد ريال اعتبار آغاز شد .
رستمي اضافه كرد : با تكميل اين پروژه ها ، بيش از 20 كيلومتر كمربندي به طول راههاي مازندران اضافه مي شود .
وي كه شهرهاي غرب مازندران را بيشترين مناطق درگير با مشكل ورود خودروي مسافران در داخل شهرها اعلام كرد و افزود : حضور حجم بالايي از مسافران به اين مناطق موجب تشديد اين مشكل در اين منطقه شده است .
رستمي در دستور كار قرار نداشتن طرح كمربندي جديد در اين مناطق را محدوديت زمين به دليل واقع شدن شهرهاي اين مناطق در ميان جنگل و دريا ذكر كرد .
مازندران سالانه ميزبان بيش از 30 ميليون نفر مسافر است كه در برخي مواقع بخصوص ايام تعطيلات ورود اين حجم مسافر موجب قفل شدن ترافيك در شهرها مي شود كه تبعات آن را علاوه بر مهمانان ، شهروندان يا همان ميزبانان نيز به دوش بكشند .
خبرنگار : فاطمه قنبري قاديكلايي ** انتشاردهنده : محسن حسن نيا
2096/1899