امسال بارندگي ها در كردستان به نصف ميانگين بلند مدت كاهش يافته است

سنندج - ايرنا - مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كردستان گفت: از ابتداي سال آبي تاكنون بطور ميانگين 74 ميليمتر بارندگي در استان ثبت شده كه اين مقدار بارش در مقايسه با ميانگين بلند مدت 50 درصد و در مقايسه با سال قبل 10 درصد كاهش يافته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اقبال شاه ‌نظري روز پنجشنبه در نشست خبري خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي كردستان اظهار كرد: ميزان بارش هاي استان در مناطق غربي و شهرستان هاي بانه و مريوان بيشتر بود و در شهرستان شرقي از جمله قروه و بيجار كمتر از متوسط استان است.
وي با اشاره به اينكه مصرف آب در استان نيازمند صرفه‌ جويي و بهينه‌سازي است، افزود: براي اينكه در تابستان آينده با مشكل كم آبي مواجه نباشيم بايد صرفه‌جويي را سرلوحه قرار دهيم.
شاه نظري تاكيد كرد: با وجود كمبود بارندگي، اما كاهش چنداني در حجم سدها نداشته‌ايم و توانسته اي مديريت خوبي بر روي حجم سدها انجام شده است.
مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كردستان يادآور شد: منابع آب در حال كاهش و منشا نگراني و چالش‌ هايي است كه لازم است بعنوان ثروت ملي از آب درست استفاده شود.
وي با اشاره به تعداد سدهاي استان كردستان گفت: 21 سد اجرايي و در حال بهره‌برداري در استان وجود دارد و حجم ذخيره آب سدهاي استان نيز يك ميليارد و 800 ميليون مترمكعب است.

** اجراي 2 طرح آبرساني در سقز و بانه
مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كردستان اضافه كرد: علاوه بر شبكه هاي آبرساني در رودخانه هاي مرزي استان، 2طرح آبرساني شهرهاي بانه و سقز با اعتبار بيش از 16 ميليارد ريال در حال اجرا است.
شاه ‌نظري گفت: براي آبرساني به شهر بانه از سد احمدآباد بيش از 66 ميليارد ريال اعتبار و براي آبرساني به سقز از سد چراغ ويس نيز 94 ميليارد ريال اعتبار مصوب شده است.
وي يادآور شد: از اين مقدار اعتبار تخصيص يافته، تاكنون 39 ميليارد ريال براي اجراي طرح آبرساني به بانه و 35 ميليارد ريال نيز براي آبرساني به سقز محقق شده است.
وي با اشاره به طرح هاي سال 1397 شركت آب منطقه اي كردستان در حوزه آبرساني اظهار كرد: مجوز طرح آبرساني به شهرهاي كامياران، مريوان، قروه و دهگلان و بيجار نيز صادر شده است.
استان كردستان با ميزان بارندگي سالانه 540 ميليمتر (2برابر ميانگين كشوري) و 4.3 ميليارد متر مكعب حجم منابع آب سطحي در سه دشت بزرگ استان شامل دشت هاي قروه، دهگلان و چهاردولي جزء دشت هاي ممنوعه است.
اين استان با مساحت 29 هزار كيلومتر مربع داراي حجم بارشي معادل 13.2 ميليارد متر مكعب در سال (3.1 درصد كل بارندگي كشور) و 17 رودخانه دائمي و 24 رودخانه فصلي با حجم منابع آب سطحي 4.3 ميليارد مترمكعب(6.6 درصد روان آبهاي كشور) بوده و داراي سه حوضه آبريز درجه يك كشور است.
به منظور مهار و توسعه بهره برداري از منابع آب سطحي كردستان، هم اكنون 34 طرح سد مخزني شامل 9 طرح در حال بهره برداري، 11 طرح اجرايي و 14 طرح مطالعاتي است.
خبرنگار: عبدالله رحماني**انتشار: مجيد سليماني
3020/9102