رصد تبلیغ مواد روانگردان در فضای مجازی/نگران كیك توهم زا نباشید

تهران - ایرنا - سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از ایجاد كارگروه مدیریت فضای مجازی در این ستاد خبر داد و گفت: این ستاد با كمك سازمان های مردم نهاد ضمن رصد فضای مجازی، تبلیغ كنندگان مواد محرك و مخدر را در این فضا به پلیس فتا معرفی می كند.

پرویز افشار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فضای مجازی یك تیغ دو لبه است و می تواند در جهت مثبت و هم برای مقاصد منفی مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: قاچاقچیان مواد مخدر ، سوداگران و تبلیغ كنندگان مواد متاسفانه گاهی از فضای مجازی برای تبلیغ برخی از مواد توهم زا و روانگردان استفاده می كنند.
وی تصریح كرد: تعدادی سایت در فضای مجازی مبادرت به تبلیغ بذر شادانه، حشیش ، ماری جوانا و تركیبات آن می كردند و می گفتند كه این مواد موجب بهبود سبك زندگی می شود و اعتیاد هم ندارد كه این یك دروغ بسیار بزرگ است .
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ذیل كمیته فرهنگی و پیشگیری این ستاد، كارگروهی به نام كارگروه مدیریت فضای مجازی ایجاد كرده ایم كه وظیفه این كارگروه ، سیاستگذاری در این زمینه است.

**هشدار درباره تبلیغ مواد جدید در سایت های مجازی
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: این كارگروه با كمك سازمان های مردم نهاد و گروه های مردمی فعال، فضای مجازی را رصد می كند و چنانچه سایت ، كانال و گروه هایی، تبلیغ مواد كنند آنها را به پلیس فتا معرفی می كنیم.
افشار یادآور شد: سال گذشته 24 سایت را رصد و آنها را به پلیس فتا اعلام كردیم كه عمده این سایت ها توسط یك فرد هدایت می شدند. آن فرد دستگیر و در پی آن ، حضور قاچاقچیان در فضای مجازی كمرنگ شد اما این مساله به هیچوجه به این معنا نیست كه خطر برطرف شده است.
وی تاكید كرد: مطمئنا در فضای مجازی در آینده شاهد بروز و نمود برخی مواد جدید مانند ان.پی. اس ها NPS خواهیم بود .

**نگران كیك توهم زا نباشید
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: درصورت تبلیغ یك مواد مخدر یا مواد روانگردان از جمله كیك توهم زا در فضای مجازی به هیچ وجه نباید آن را به عنوان یك مستند وارد فضای رسانه های جمعی مانند صدا و سیما كنیم. چون موجب تشویش اذهان مردم می شود.
افشار افزود: تماس های متعددی از افراد داشتیم كه می گفتند ما نگران هستیم برویم قنادی، كیك بخریم درحالیكه خطر كیك توهم زا به این صورت نیست. برخی افراد ممكن است در پارتی ها و نشست های خود ، برخی مواد را به كیك اضافه و آن را استفاده كنند یا اسانس ها و برخی مواد محرك یا روانگردان را تبلیغ كنند اما این عمومیت ندارد.
وی اظهار داشت: اگر مردم هرچیزی را از مبادی رسمی دنبال و تهیه كنند دچار مشكل نخواهند شد.
وی اضافه كرد: زنان اگر به كلوپ های ورزشی و آرایشگاه های زنانه می روند ، آنجا محل ورزش و آرایش است و به هیچوجه نباید تحت تاثیر برخی از تبلیغات قرار گیرند كه اگر بطورمثال این قرص یا ماده را استفاده كنید، می توانید لاغر شوید یا در كانون توجه قرار بگیرید و تناسب اندام پیدا كنید ، اینها همه دام هایی است كه باید مراقب آن باشیم.
وی خاطرنشان كرد: علاوه بر رصد فضای مجازی، در حال پیگیری تولید محتواهای كپسولی و مختصر در قالب پیام های پیشگیرانه در فضای مجازی با همكاری سازمان های مردم نهاد هستیم.
اجتمام**9185**9136**1569
مصاحبه كننده : سادات حسینی خواه ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
irnaej@
https://t.me/irnaej