برگزاری سمینار «روابط ایران و روسیه از دریچه كتاب و صنعت چاپ»

تهران - ایرنا - خانه كتاب اولین سمینار «روابط ایران و روسیه از دریچه كتاب و صنعت چاپ» را 10 اردیبهشت سال 1397 برگزار می كنند.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از خانه كتاب، روس ها در تاسیس و گسترش صنعت نشر ایران نقش بسیاری داشته و آن سرزمین در 200 سال گذشته از مهمترین كانون های انتشار متون فارسی بوده و یكی از مهمترین زوایای ایرانشناسی روسی، بازخوانی، تصحیح و نشر گنجینه های ادبی و تاریخی فارسی زبان بوده است.
پرفسور اولیمپیادا شگلوا (1936-2017) نسخه پژوه، كتب شناس و ایرانشناس برجسته روس سهم مهمی در توسعه مناسبات ایران و روسیه از منظر كتاب و صنعت نشر با تاكید بر بررسی تاریخ صنعت چاپ سنگی متون فارسی در ایران و جهان داشته و آثار ارزشمندی به خصوص در زمیننه فهرست نگاری مجموعه های چاپ سنگی از خود به یادگار گذاشته است.
خانه كتاب با همكاری تعدادی از موسسات داخلی و خارجی از جمله انستیتو نسخ خطی شرقی آكادمی علوم روسیه در سنت پترزبورگ و موزه ارمیتاژ روسیه اولین سمینار «روابط ایران و روسیه از دریچه كتاب و صنعت چاپ» را برگزار می كند.
علاقه مندان می توانند برای شركت در این سمینار، چكیده مقاله های خود را در محورهای «كارنامه علمی و فعالیت های ایران شناسی اولیمپیادا پاولونا شگلوا»، «نقش كتاب و صنعت چاپ در روابط تاریخی ایران و روسیه»، «فهرست نگاری اسناد، نسخ خطی و كتابهای چاپ سنگی و سربی ایرانی - اسلامی در روسیه»، «پژوهش های سندشناسی و نسخه شناسی فارسی در روسیه»، «چهره های موثر روسی در تاریخ صنعت نشر ایران»، «ادوار مهم روابط تاریخی دو كشور از منظر كتاب و صنعت چاپ»، «ترجمه های آثار ایرانی به زبان روسی و بالعكس» و «تاریخ چاپ كتاب های فارسی و عربی در روسیه» تا 15 اسفند سال جاری به آدرس الكترونیكی scheglova@ketab.ir ارسال كنند.
همچنین، مهلت ارسال اصل مقالات به اولین سمینار «روابط ایران و روسیه از دریچه كتاب و صنعت چاپ» 15 فروردین سال 1397 است.
برگزاری «نمایشگاهی از آثار اولیمپیادا پاولونا شگلوا»، «رونمایی از ترجمه فارسی چند كتاب اولیمپیادا پاولونا شگلوا»و «رونمایی از مجموعه مقالات همایش» از جمله برنامه های جانبی این سمینار است.

** دیدار مدیر كتابخانه آیت الله مرعشی نجفی با اشرف بروجردی
رییس كتابخانه مرحوم آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی با حضور در سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران با رئیس این سازمان دیدار و گفت وگو كرد.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان اسناد و كتابخانه ملی، آیت الله سید محمود مرعشی نجفی كه برای بررسی چند نسخه قدیمی و خطی به كتابخانه ملی دعوت شده بود، پس از بررسی نسخ با حضور در دفتر اشرف بروجردی با او به گفت وگو نشست.
در این دیدار بروجردی با اشاره به همت و تلاش مثال زدنی مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در جمع آوری نسخ خطی، از زحمات مسئولان كتابخانه آیت الله مرعشی در حفظ و صیانت از این میراث بزرگ اسلامی قدردانی كرد.
همچنین آیت الله سید محمود مرعشی نجفی بر ضرورت اختصاص بودجه دولتی برای حفظ و نگهداری نسخ خطی تاكید كرد.
سید محمود مرعشی نجفی كتابدار و نسخه شناس و رییس كتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، یكی از بزرگترین كتابخانه‌های ایران و جهان است.
آیت الله سید محمود مرعشی در كنار پدر، سهم عمده‌ای در تاسیس و توسعه كتابخانه بزرگ مرعشی نجفی در قم داشته است.
این كتابخانه توسط سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی تاسیس و بر اساس وصیت وی مدیریت آن بر عهده بازماندگانش است.
كوشش‌های وی در زمینه كتابشناسی، فهرست نویسی و جمع‌آوری نسخ خطی و چاپ آنها، لوح تقدیر كتابشناس برجسته كشور را در سال ۱۳۷۴ نصیب وی كرد.

** انتشار یك مجموعه كتاب شعر
مجموعه كتاب شعر «بگذار من به رفتنت عادت نكنم» نوشته محمد علی سبحانی از سوی انتشارات مروارید منتشر شد.
این كتاب 94 صفحه ای در 550 نسخه به قیمت 90 هزار ریال عرضه شده است.
در معرفی كتاب و سراینده آن آمده است: شعر دریچه‌ای به زندگی است و شاعر بیش از این‌كه شعر بگوید، باید شاعرانه زیست كند. همچنان كه فرزند زمانه‌ خویش است، از سرچشمه‌های زبان و ادبیات كهن نوشیده و طبعش را چنان آزموده و پرورده باشد تا به زبان و بیانی شخصی دست یابد. تماشاگر جهان خویش بوده و دغدغه‌های فردی و اجتماعی‌اش را در آئینه‌ی كلمات به تصویر كشد.
صاحب این نگاه در صبحی زمستانی (۱۳۶۲) و در گوشه‌ای از جلگه ی مازندران سر به آستان زندگی نهاده است. اگر چه از 18 سالگی و در شبی پاییزی (۱۳۸۰) میزبان نخستین كلمات بوده، ولیكن اشعار این دفتر از میان دوره‌ای 10 ساله (۱۳۸۶-۱۳۹۶) انتخاب شده‌اند.
سال‌هایی كه درخت شاعر با ریشه‌های شمالی‌اش (بهشهر) در سایه‌سار آفتاب جنوب (بوشهر) بالیدن گرفته و در هوای آلوده تهران برگ داده است. آنچه در این دفتر گرد آمده، محصول كوششی خاضعانه در به ظرف كشیدن جوششی سركشانه است.

** نقد و بررسی دو كتاب در شهر كتاب
نشست نقد و بررسی دو كتاب «ره افسانه زدند» و «منش ملی» در قالب نشست هفتگی شهر كتاب سه شنبه ۱۲ دی در مركز فرهنگی شهر كتاب برگزار می شود.
این دو كتاب به تازگی از مجموعه‌ شخصیت و منش ملی توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ شده اند.
كتاب «ره افسانه زدند» نوشته‌ آرمین امیر به تبارشناسی آثار خلقیات‌نویسان ایرانی در ۵۰ سال اخیر می‌پردازد و كتاب «منش ملی» نوشته‌ الكس اینكلس با ترجمه‌ علی پاپلی‌ یزدی از منظری روانی ـ اجتماعی به این پرسش پاسخ می‌دهد كه نظام اجتماعی فرهنگی تا چه اندازه در ساخت «منش اجتماعی»، «ساختار شخصیت پایه» یا «شخصیت‌نمایی» متناظر با خود نقش دارد.
نشست نقد و بررسی این كتاب ها با حضور مقصود فراستخواه، ابراهیم توفیق، محمدرضا جوادی‌ یگانه و آرمین امیر همراه خواهد بود.
این برنامه روز سه شنبه ۱۲ دی از ساعت ۱۶:۳۰ در مركز فرهنگی شهر كتاب برگزار می شود
فراهنگ ** 1880 ** دریافت: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند