۱۳ دی ۱۳۹۶، ۸:۴۲
کد خبر: 82784139
T T
۰ نفر
تأملي بر رسانه گريزي برخي مسئولان - عيسي پاشاپور**

برخي مسئولان به محض حضور يك مقام ارشد يا شكل گيري جلسه و نشستي مهم، به جز خبرنگاران همه را در جريان آن قرار مي دهند؛ غافل از اينكه كساني كه بايد رويدادها را پوشش داده و به سمع و نظر مردم برسانند، خبرنگاران هستند.

حتما در نگاه به شبكه هاي اجتماعي حادثه يا جلسه خاصي را مشاهده كرده ايد كه نقد و نظر متفاوت مخاطبان، گوياي نداشتن اطلاعات دقيق از جزئيات آن است و اغلب اينگونه ابهام ها، به دليل دعوت نشدن يا حضور نداشتن خبرنگار روي مي دهد.
خبر، حرفه يا دانشي است كه خبرنگاران با اشرافيت بر آن، وقايع خبري را آنچنان پوشش مي دهند كه عطش مخاطبان به آن فروكش كند و سئوالي در ذهن ها بي پاسخ نماند و امكان شايعه سازي نسبت به آن از فرصت طلبان سلب شود.
اگر مسئولان به علت تشكيك در ضرورت خبررساني از يك رويداد، از دعوت خبرنگار براي پوشش خبري آن صرف نظر مي كنند، بهتر است براي تشخيص و تميز موضوع با كارشناس روابط عمومي يا يك خبرنگار مشاوره كنند و فرصت استفاده مفيد از رسانه ها را از دست ندهند؛ مسئولاني كه خبرنگاران را در دعوت هاي خود هرگز فراموش نمي كنند، با بهره مندي از ابزار رسانه علاوه بر تبيين عملكرد و خدمات حوزه مديريتي خود، اعتماد افكار عمومي را به جايگاه حقيقي و حقوقي خويش جلب مي كنند.
مديراني كه به هر دليلي بر محرمانه بودن جلسه ها و نشست ها اصرار مي ورزند، عنايت داشته باشند كه هيچ رويدادي در عصر فناوري و اطلاعات از سمع و نظر مردم مخفي نمي ماند و هرچه بر اختفاي موضوع پافشاري شود، بعد از مدتي درز خواهد كرد و متاسفانه در بسياري از مواقع هزينه هاي رفع شائبه و شايعه، بيشتر از ريسك رسانه اي كردن آن است.
البته حتي دموكراتيك ترين كشورها كه مدعي گردش آزاد اطلاعات هستند، اخبار و اطلاعات طبقه بندي شده دارند و مخفي كردن برخي وقايع، گاه براي تامين امنيت مردم ضروري است اما حتي در چنين موقعيت هايي نيز مي توان با استفاده از نقش ظريف و حرفه اي خبرنگاران با انتشار خبري صحيح، افكار عمومي را اقناع و از لجن پراني و شايعه سازي معاندان جلوگيري كرد.
در بسياري از ديدارهاي مقامات مختلف كشورهاي جهان با يكديگر، با انتشار خبري در خصوص ديدار و گفت و گوي آنها، به حساسيت و عطش افكار عمومي پاسخ داده مي شود و بحث هايي كه به هر دليل موجه نبايد رسانه اي شود، در پس همان ديدارها مطرح مي شود؛ با وجود اينكه پرداختن به جزئيات اين قبيل ديدارها شايد در رسانه نگنجد، اما همان اطلاع رساني جزئي به مردم و نويد نتايج مثبت آن، از حاشيه سازي ها و حرف و حديث هاي ناخواسته جلوگيري مي كند.
به نظر مي رسد اگر در دوره هاي آموزشي دستگاه هاي اجرايي كه به طور معمول براي كاركنان برگزار مي شود، اندكي دانش خبر و فوايد رسانه نيز گنجانده شود، تعامل مديران و مسئولان با خبرنگاران بهتر و بيشتر خواهد شد.
** مسئول دفتر ايرنا در آستارا
7124