۱۳ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82784782
T T
۰ نفر
خارج كردن بازار برنج مازندران از ركود كلید خورد

ساری- ایرنا- دولت دوازدهم به منظور خروج بازار برنج مازندران از ركود ، با اعلام قیمت توافقی ، خرید سه رقم از برنج های پر محصول این استان را از امروز چهارشنبه آغاز كرد.

طرح خرید توافقی برنج ارقام شیرودی ، ندا و نعمت دومین طرح دولت دبیر و امید به منظور ساماندهی بازار برنج و كمك به برنجكاران مازندرانی است كه به اجرا گذاشته می شود.
پیش از این دولت یازدهم با ممنوع كردن ورود برنج خارجی در زمان برداشت برنج داخلی گام نخست را برای كمك به شالیكاران و كوتاه كردن دست دلالان از سال 95 به اجرا گذاشته بود كه نتیجه آن جلوگیری از نوسان قیمت در زمان برداشت شالی و عرضه برنج ارقام محلی به بازار بوده است .
در حالی كه برنجكاران مازندرانی تا پیش از سال 95 به خاطر ورود انبوه برنج های خارجی با كاهش قیمت برنج داخلی در بازار مواجه می شدند ، در دو سال گذشته بازار برنج ثبات نسبی را پشت سر گذاشت و برنده اصلی در این میان كشاورزان شالیكار بودند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران امروز به خبرنگار ایرنا گفت كه برنج پرمحصول رقم شیرودی بر اساس 8 درصد شكستگی از قرار هر كیلو گرم 54 هزار و 500 ریال ،و برنج ارقام ندا و نعمت هر كیلو گرم 48 هزار و 500 ریال از كشاورزان مازندرانی خریداری می شود.
دلاور حیدر پور افزود : برای جلوگیری از ركود بازار و نگرانی كشاورزان از عدم خرید برنج، با پیگیری‌های پی در پی و با دستور وزیر جهاد كشاورزی، خرید توافقی ارقام پرمحصول از امروز در 2 مركز خرید شركت بازرگانی دولتی آغاز شده است .
وی با بیان اینكه بازار انواع برنج در مازندران در نبود طرح خرید توافقی با قیمت مشخص در ماههای اخیر راكد بوده است ، گفت كه به همین خاطر هم قیمت برنج ارقام پر محصول در ماه جاری نسبت به ماه گذشته كاهش چشم گیری داشته است .
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران در عین حال وضعیت قیمت برنج ارقام محلی نظیر طارم را مطلوب و رضایتبخش توصیف كرد و اظهار داشت : هر چند 70 درصد از برنج های موجود در انبارهای استان را طارم صدری و هاشمی تشكیل می دهد و قیمت آن نیز نسبت به یك ماهه گذشته در هر كیلو گرم تا 10 هزار ریال كاهش یافت ، اما این قیمت هم برای كشاورزان راضی كننده است.
وی توضیح داد : سیاست های دولت تدبیر و امید در ممنوعیت واردات برنج خارجی به بازار همزمان با برداشت و منطقی و واقعی كردن مقدار مورد نیاز برنج برای واردات و حمایت ویژه از برنجكاری در 2 استان مازندران و گیلان سبب شد تا شالیكاران استان های شمالی در دو سال گذشته از وضعیت بازار برنج راضی باشند.
حیدر پور تاكید كرد : امسال با احتساب مجموع كشت اول و دوم در شالیزراهای مازندران ، بیش از یك میلیون و 300 هزار تن شلتوك در استان تولید شد كه حدود هشت درصد بیشتر از سال قبل بوده است.
بیشترین رقم های كشت شده برنج در استان مازندران ، رقم های كیفی طارم محلی و طارم هاشمی است كه افزون بر70 درصد محصول برنج استان را شامل می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، هر چند در حال حاضر عمده برنج های آماده فروش در اختیار صاحبان شالیكوبی ها و تاجران است ، اما هم اكنون هر كیلوگرم برنج طارم محلی به قیمت 90 تا 98 هزار ریال بسته به مرغوبیت و درصد شكستگی به صورت عمده عرضه می شود كه این قیمت نسبت به یك ماه پیش حدود هشت تا 10 هزار ریال كمتر است.
كشاورزان مازندران به همراه كشاورزان استان گیلان 80 درصد برنج تولیدی كشور را تامین می كنند كه از این میزان 42 درصد مربوط به مازندران است .
ارقام طارم محلی ، صدری ، هاشمی و دم سیاه به عنوان رقم های كم محصول كیفی زبانزد مردم كشور است و استقبال برای تولید و خرید این ارقام همواره وجود دارد.
روند كشت برنج در مازندران از اواسط اسفند هر سال با خیساندن بذر و خزانه گیری آغاز می شود و با انجام نشاء از اواسط فروردین ، از نیمه دوم تیرماه به مرحله برداشت می رسد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی كروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
۰ نفر