توليد هيدروژن خالص و گاز سنتز با تكيه بر توليد سوخت هاي پاك

تهران- ايرنا- محققان دانشگاه صنعتي اميركبير موفق شدند از طريق يك فرايند شيميايي، هيدروژن خالص و تكيه بر سوخت هاي پاك را به توليد برسانند؛ از اين هيدروژن مي توان در صنايع مختلف از جمله فولاد استفاده كرد.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از دانشگاه صنعتي اميركبير، هادي ابراهيمي، فارغ التحصيل دانشگاه صنعتي اميركبير و مجري طرح «مدلسازي و مطالعات تجربي توليد گاز سنتز با استفاده از حامل‌‌هاي اكسيژن پروسكايتي در يك ميكرو راكتور به كمك فرآيند چرخه شيميايي» اظهار كرد: هدف از انجام اين پروژه توليد هيدروژن خالص و تكيه بر سوخت هاي پاك است.
وي با اشاره به اهداف ديگر اين پروژه خاطرنشان كرد: از آنجا كه كاهش انتشار و ذخيره سازي CO2 در تبديلات گازي ضروري است اين پروژه را اجرايي كرديم.
وي با بيان اين كه كاربرد ميكرو راكتور بستر ثابت در اين پروژه براي غلبه بر معايب راكتور هاي بستر متحرك از جمله ساييدگي ذرات مدنظر بوده است، گفت: در اين طرح توليد هيدروژن و گاز سنتز در ميكرو راكتور جهت كاهش آلودگي محيط زيست، كاهش مصرف انرژي در مقايسه با روش هاي موجود توسط شيوه مدلسازي رياضي بررسي شد و از سوي ديگر روش نوين چرخه شيميايي جهت اين كار تحقيقاتي مورد استفاده قرار گرفت.
وي با اشاره به روش كار خود در اين طرح گفت: با استفاده از روش مدلسازي رياضي و با بررسي كارهاي گذشته پروژه را شروع و با اعتبارسنجي و استفاده در ايده هاي مطرح شده پروژه را به نتيجه رسانديم.
ابراهيمي با اشاره به كاربرد طرح گفت: از نتيجه اين پروژه مي توان در صنعت نفت، پالايشگاه، پتروشيمي و صنايع فولاد بهره برد.
وي با اشاره به ويژگي هاي طرح گفت: توليد هيدروژن خالص و تكيه بر سوخت هاي پاك، كاهش انتشار و ذخيره سازي CO2 ، كاربرد ميكرو راكتور بستر ثابت براي غلبه بر معايب راكتور هاي بستر متحرك از جمله ساييدگي ذرات، ساخت راكتور با ابعاد كوچك (از جمله قابل حمل بودن و كاهش مقاومت هاي انتقال حرارت و جرم) و ارائه مدلي براي درك بيشتر از پديده هاي موجود در فرآيند از جمله ويژگي هاي اين طرح به شمار مي رود.
وي با تاكيد بر اينكه اين طرح هيچگونه نمونه داخلي و خارجي ندارد، عنوان كرد: طرح هاي ارائه شده توسط داوران بين المللي بررسي و به چاپ رسيده اند.
وي تاكيد داشت: كاهش الودگي محيط زيست- كاهش مصرف انرژي- استفاده بهينه از حجم راكتور از جمله مزيت هاي رقابتي اين پروژه به شمار مي رود.
وي گفت: توليد هيدروژن و گاز سنتز به عنوان خوراك واحد هاي توليد متانول، آمونيك، سوخت مايع (مثل بنزين) از گاز طبيعي، احياي سنگ آهن در صنعت فولادمورد استفاده قرار مي گيرد.
اين مطالعه در مجله Journal of Cleaner Production منتشر شده است.
علمي**2038**
دريافت كننده: درنا محمديان*انتشار: محتشمي پور
۰ نفر