۱۶ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82787144
T T
۰ نفر
میزبانی نمایشگاه كتاب دهلی نو از نشر ایران

تهران - ایرنا - موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، 470 عنوان از كتاب‌های ایرانی را در بیست و ششمین نمایشگاه كتاب دهلی‌نو معرفی می‌كند.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، بیست وششمین دوره نمایشگاه كتاب دهلی‌نو از 16 تا 24 دی ماه برگزار می‌شود، سال گذشته 756 ناشر از 19 كشور در این نمایشگاه حضور داشتند.
میهمان ویژه بیست وششمین نمایشگاه كتاب دهلی‌ نو اتحادیه اروپا است كه تمركز فعالیت آن بر كتاب‌های اروپایی است.
نمایشگاه در بخش‌های مختلفی از قبیل ناشران عمومی، بازرگانی، تكنولوژی، علوم اجتماعی، كتاب‌های الكترونیك، كودك و نوجوان، ناشران هندی زبان و بین‌الملل برگزار و بخش بین الملل نمایشگاه در سالن 7 میزبان كشورهای شركت كننده است.
وزارت توسعه منابع انسانی هند مجری برگزاری نمایشگاه است. بخش بین الملل نمایشگاه در سالن 7 دایر است.
متراژ غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این نمایشگاه 18 مترمربع است كه در آن 470 عنوان كتاب در زمینه‌های هنر، ایران‌شناسی، خط و خوشنویسی، ادبیات كلاسیك و كودك و نوجوان به نمایش گذاشته می‌شود.
در اولین روز از برگزاری نمایشگاه سفیر اتحادیه اروپا در هند در غرفه ایران حاضر و از فعالیت های غرفه ایران در این دوره نمایشگاه با خبر شد.
معرفی نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران در قالب بروشور و كاتالوگ، دعوت از ناشران شركت‌كننده در نمایشگاه برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، معرفی نشر ایران در قالب نمایش كتاب، معرفی نویسندگان كودك و نوجوان در قالب كاتالوگ، معرفی كتاب‌های كودك و نوجوان آماده واگذاری حق رایت در قالب كاتالوگ، معرفی كتاب‌های كودك و نوجوان آماده واگذاری حق رایت در قالب كاتالوگ از جمله فعالیت‌های غرفه ایران است.
برای معرفی بهتر صنعت نشر ایران و مركز مرتبط بروشور «نگاهی اجمالی به صنعت نشر در ایران» به زبان انگلیسی مشتمل بر معرفی مراكز اطلاع‌رسانی كتاب در عرصه بین‌المللی، معرفی اتحادیه‌ها و تشكل‌های نشر و آژانس‌های ادبی نیز در غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به مخاطبان عرضه می شود.
انتشارات سوره مهر و آژانس ادبی ‌كیا نیز در غرفه ایران حضور دارند كه به معرفی كتاب و رایزنی جهت تبادل كپی رایت می پردازند.

** یك مادربزرگ و یك پدربزرگ برگزیده‌ جشنواره قصه‌گویی شدند
با اعلام دبیرخانه‌ بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، دو اثر برگزیده و دو اثر تقدیری حاصل رقابت امسال پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در این جشنواره است.
به گزارش روز شنبه ایرنا از كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، هیات داوران این بخش، «سلطان‌علی دریادل» از آذربایجان غربی و «مریم علی‌محمدی» از كردستان را دو برگزیده‌ جشنواره امسال معرفی كردند این دو برگزیده به ترتیب قصه‌های «فیل مغرور و گنجشك پرزور» و «خوشمزه‌ترین نان» را روایت كرده بودند.
همچنین هیات داوران «علی نساج‌شهركی» با داستان «دو دزد» از سیستان و بلوچستان و «زهرا پوربابلان» با داستان «پدر خاركن» از استان البرز را شایسته تقدیر دانستند.
هیان داوران این بخش سیدعلی كاشفی خوانساری، علی خانجانی و مژگان خلیل‌پور 25 اثر را كه به مرحله منطقه‌ای این جشنواره راه یافته بودند، داوری كرده‌اند.
در دور نخست این رقابت 493 اثر به دبیرخانه‌ جشنواره رسیده بود.
بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی دوم تا پنجم بهمن در مركز آفرینش‌های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

** گزارش صدروزه از اقدامات رعایت حقوق شهروندی در سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران
به گزارش ایرنا از سازمان اسناد و كتابخانه ملی، این سازمان گزارش صدروزه خود را در زمینه رعایت حقوق شهروندی منتشر كرد.
این سازمان كه نهـادی آموزشـی، علمـی، پژوهشـی و خدماتـی اسـت در راسـتای شـكل گیری «حكمرانـی خـوب» و پاسـخگویی بـه نیازهـای مـردم و در جهت رعایت حقوق شهروندی، متن این گزارش را روی سایت اینترنتی خود به ادرس http://www.nlai.ir/ منتشر كرد.

** بررسی نسخه های خطی فارسی كتابخانه های هند
به گزارش ایرنا از كتابخانه ملی، در ادامه سلسله نشست های ایران شناسی و اسلام شناسی ، نشست بررسی نسخه های خطی فارسی كتابخانه های هند برگزار می شود.
این نشست روز یكشنبه 17 دی ماه از ساعت 10 با سخنرانی محمد رضا نیتی در تالار كنفرانس ایران شناسی برگزار می شود.

** نقد و بررسی رمان «مارون»
رمان «مارون» نوشته بلقیس سلیمانی سه‌شنبه ۱۹ دی در مركز فرهنگی شهر كتاب نقد و بررسی می‌شود.
این رمان، داستان گره خوردن زندگی خانواده‌ای روستایی و كل روستا با حوادث انقلاب است. این اثر در ادامه‌ مسیر داستان‌نویسی نویسنده، از جهان‌های تك‌افتاده می‌گوید كه ناگهان سرنوشت‌شان تغییر می‌كند و جست‌وجوی مدامی كه پیشانی‌نوشت برخی از این آدم‌هاست.
نشست هفتگی شهر كتاب این هفته، به نقد و بررسی رمان «مارون» اختصاص دارد كه با حضور امیر علی نجومیان، محمدرضا موحدی و نویسنده اثر همراه خواهد بود.
این برنامه سه‌شنبه ۱۹ دی از ساعت ۱۶:۳۰ در مركز فرهنگی شهر كتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش كوچه سوم برگزار می‌شود.
فراهنگ ** 1880 ** خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر