۱۶ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82787346
T T
۰ نفر
شناسايي 5500 كالاي فاقد استاندارد در استان كرمانشاه

كرمانشاه- ايرنا- مديركل استاندارد استان كرمانشاه گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون، نزديك به 5500 قلم كالاي فاقد استاندارد كه واحدهاي صنفي اقدام به توزيع آن ها مي كردند، شناسايي شده است.

محمودرضا نيازي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهار كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون بالغ بر هفت هزار و 500 مورد بازرسي در قالب طرح طاها (طرح اجراي هماهنگ استاندارد) و در راستاي صيانت از حقوق مصرف كننده از واحدهاي صنفي در استان كرمانشاه انجام شده است.
وي خاطرنشان كرد: در اين بازرسي‌ها كه با هدف كنترل كيفيت كالاهاي داراي نشان استاندارد و ناامن كردن بازار براي عرضه كنندگان محصولات و خدمات فاقد كيفيت انجام مي‌شود، بازرسان استاندارد به صورت مستمر واحدهاي صنفي مراجعه كرده و كالاهاي فاقد علامت استاندارد را شناسايي مي كنند.
نيازي افزود: طبق تبصره 3 ماده 59 قانون نظام صنفي كشور مبني بر الزام بر عرضه كالاهاي داراي علامت استاندارد، نگهداري و فروش كالاهاي مشمول استاندارد اجباري بدون علامت استاندارد ايران ممنوع بوده و لازم است با متخلفان از قوانين استاندارد برخورد قانوني صورت گيرد.
مديركل استاندارد كرمانشاه ياداوري كرد: ليست كالاهاي فاقد علامت استاندارد شناسايي شده به اتاق اصناف استان اعلام شده تا نسبت به توقيف و جمع آوري آن ها اقدام نمايند.
وي همچنين با اشاره به نمونه برداري و آزمون 550 فرآورده داراي نشان استاندارد از مراكز عرضه و اصناف كرمانشاه افزود: با انجام نمونه برداري كيفيت محصولات موجود در سطح بازار نيز مورد سنجش قرار مي گيرد تا از كيفيت محصولات توليد داخل اطمينان حاصل شده و اگر كالاهاي داراي نشان استاندارد با كيفيت نامطلوب به بازار عرضه شده باشند، با توليدكنندگان آن برخورد شود.
نيازي تصريح كرد: هزينه خريد و آزمون هر نمونه در بازار مصرف به طور ميانگين چهار ميليون ريال است كه در راستاي صيانت از حقوق مصرف كننده اعتبار فوق هر ساله از سوي سازمان ملي استاندارد تامين اعتبار مي گردد.
وي در پايان اظهار كرد: شهروندان مي توانند در صورت مشاهده كالاهايي كه پس از ارسال كد 10 رقمي ذيل نشان استاندارد روي بسته بندي كالا به سامانه پيامكي 10001517، اعتبار آن‌ها تأييد نشد يا فاقد علامت استاندارد بودند، اين اداره كل را از طريق تلفن گوياي 24 ساعته 1517 در جريان قرار داده تا با متخلفان مربوطه برخورد قانوني شود.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعيلي ** انتشاردهنده:علي مولوي