۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82788164
T T
۰ نفر
تصويربرداري مولكولي براي تشخيص تومور سرطاني در ريه

تهران -ايرنا - محققان براي اولين بار با استفاده از تصويربرداري مولكولي توانستند متازتاز ريه را در يك بيمار مبتلا به سرطان استئوساركوما تشخيص دهند.

به گزارش روز يكشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، استئوساركوما مجموعه‌اي از نشانگرهاي مولكولي منحصربه فرد از جمله گيرنده اسيدفوليك آلفا را توليد مي‌كند. در اين تحقيقات محققان از يك عامل كنتراست نزديك به مادون قرمز موسوم به OTL38 استفاده كردند كه با متازتاز ريه پيوند برقرار كرده و نور فلوروسنت گسيل مي‌كند.
محققان با استفاده از اين عامل كنتراست امكان شناسايي يك تومور و يك متازتاز كوچكتر از 5 ميليمتر را كه در تصويربرداري پيش از جراحي از ديد پزشكان مخفي مانده بود، فراهم كردند.
عامل كنتراست مورد استفاده به طور ايمن به بدن بيمار تزريق شد و هيچ‌گونه مسموميتي مشاهده نشد. با استفاده از اين تكنيك هر دو تومور با موفقيت برداشته شدند.
به اعتقاد محققان اين تكنيك موجب افزايش توانايي جراحان در اجراي روش‌هاي آنكولوژيك از جمله تشخيص موقعيت تومور و ارزيابي ابعاد آن مي‌شود.
محققان در اين آزمايش توانستند ناهمگوني فضايي جذب رنگ و اسيد فوليك را مورد بررسي قرار دهند و نشان دهند با وجود اين كه الگوي جذب رنگ پيچيده است، اين پيچيدگي الگوها ناشي از توزيع پاتولوژي زيرين بوده است و در نتيجه توانستند حدود تومور را با استفاده از برچسب‌هاي مولكولي مشخص كنند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه SPIE منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده كاشاني** انتشار: گلشن
۰ نفر