ارتش آزاد روهینگیا مسئولیت نخستین حمله علیه ارتش میانماردر سال 2018 را برعهده گرفت

كوالالامپور- ایرنا - شبه نظامیان روهینگیا موسوم به ارتش آزاد روهینگیا' (آراكان) در یك پست توئیتری مسئولیت نخستین حمله به نیروهای امنیتی میانمار را در سال جاری میلادی(2018) در ایالت راخین برعهده گرفتند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، حمله به نیروهای امنیتی در ایالت راخین میانمار در نخستین روزهای سال نو میلادی چند مجروح به جای گذاشته است.
'میانمار پست' به نقل از ارتش میانمار در این زمینه گزارش داد :حدود 10 نفر از ستیزه جویان ارتش آزاد روهینگیا (آراكان) روز جمعه گذشته با استفاده از مین های دست ساز و تیراندازی به یك خودرو نیروهای امنیتی این كشور در راخین حمله كردند كه دو نفر از این نیروها به همراه راننده زخمی شدند.
بحران كشتار و آوارگی روهینگیایی ها در اواخر ماه اوت2017 (شهریور96) پس از حمله تعدادی از نیروهای ارتش آزاد روهینگیا (آراكان ) به چند ایستگاه مرزی در ایالت راخین آغاز شد.
ارتش میانمار به بهانه مقابله با این شبه نظامیان، عملیات گسترده ای را در ایالت راخین انجام داد و گروهی از مسلمانان را كشت كه سازمان ملل از آن به عنوان پاكسازی نژادی نام برد.
حملات گسترده و سیستماتیك ارتش میانمار با حمایت و مشاركت گروههای بودایی افراط گرا علیه روهینگیایی ها تاكنون بیش از 6 هزار و 700 كشته برجای گذاشته و 655 هزار مسلمان میانماری به بنگلادش فرار كرده و آواره شده اند.
رسانه های آسیایی می گویند: اكنون شش ماه پس از این كشتار تلخ، خبر دیگری از حمله شبه نظامیان روهینگیایی به چند نیروی امنیتی درایالت راخین منتشر شده است كه می تواند دستاویز دو باره ای برای ارتش میانمار در شروع سركوب دیگری باشد.
علاوه براین، براساس توافق دوجانبه میانمار و بنگلادش قرار است آوارگان روهینگیایی از اواخر ژانویه جاری به صورت داوطلبانه به میانمار بازگردند.
ارتش آزاد روهینگیا 'آركان' همچنین در پیام خود در توئیتر اعلام كرد حملات جدید خود را علیه ارتش میانمار آغاز كرده است.
ارتش میانمار نیز با اعلام اینكه با حضور در ایالت راخین كاملا اوضاع این منطقه را تحت كنترل دارد مدعی شد: سركوب یك پاسخ مناسب برای تهدیدات تروریستی است.
ارتش آزاد روهینگیا 'آركان' خود را ابتدا 'حركت الیقین' (جنبش ایمان) معرفی كرد و در نخستین ویدئوهای منتشر شده نیز نام خود را به صورت عربی نشان دادند. اقدامی كه ارتباط آنها را با تروریست ها تقویت می كرد.
اما از سوی دیگر، تحلیلگران بر این باورند كه این گروه دارای انگیزه های تروریستی نیست و خود را وابسته به گروه های تروریستی اعلام نكرده است.
ارتش آزاد روهینگیای آراكان (آرسا) در جنگل‌ های شمال ایالت راخین در میانمار فعالیت می‌كند. این گروه گاهی با نام پیشین خود 'حركت‌الیقین' نیز شناخته می‌شود.
بر اساس گزارش گروه بین‌المللی بحران در دسامبر ۲۰۱۶ این گروه به وسیلهٔ 'عطاالله' رهبری می‌شود. عطاالله یك روهینگیایی است كه در كراچی پاكستان به دنیا آمده و در مكه در عربستان سعودی بزرگ شده‌ است.
آساق** 1599** انتشار: مریم شفیعی