به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، فاطمه مهاجرانی روز سه شنبه در نشست خبری كه در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: در زمان ادغام این دو سازمان، كار كارشناسی كمتری انجام شد و هیچگونه پژوهشی مبنی بر اینكه این اقدام به منافع ملی كشور كمك كند، وجود ندارد.
وی با تاكید بر اینكه مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان باید اساسنامه و هیات امنا داشته باشد، تصریح كرد: قبل از ادغام دو سازمان و تنزل به مركز، هیات امنا به ازای هر 21 مدرسه عادی، مجوز ایجاد مدارس استعدادهای درخشان صادر می كرد.
سرپرست مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: در حالیكه اكنون با كثرت مدارس استعدادهای درخشان در برخی مناطق مواجه هستیم، در نقاطی نیز مدارس سمپاد نداریم كه با احیای اساسنامه و هیات امنای مدارس استعدادهای درخشان می توان با روندی مشخص و با حفظ كیفیت در جهت توسعه مدارس حركت كرد.
مهاجرانی اظهار كرد: البته در احیا اساسنامه باید ملاحظاتی همچون مسائل اقتصادی كشور و تصمیم دولت در زمینه كوچك سازی نیز در نظر گرفته شود و امید است در آینده نزدیك خبرهای خوبی داشته باشیم.
** تحصیل حدود 125 هزار دانش آموز در 693 مدرسه استعدادهای درخشان
سرپرست مركز ملی استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان اظهار داشت: این مركز در سال 66 و با 6 مدرسه فعالیت خود را آغاز كرد و با رشد كمی و كیفی این مسیر را ادامه دارد به گونهای كه در سال 89 تعداد مدارس سمپاد به 693 مدرسه رسید.
مهاجرانی تصریح كرد: اكنون 124 هزار و 912 دانشآموز شامل حدود 60 هزار دختر و 64 هزار پسر در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
وی طرح شهاب را از دیگر فعالیتهای این مركز عنوان كرد و ادامه داد: این طرح به منظور برقراری عدالت آموزشی، شناسایی استعدادهای برتر و نخبه پروری با كمك بنیاد ملی نخبگان از سال 91 فعالیت خود را آغاز كرده و اكنون یك میلیون و 700 هزار دانش آموز را زیر پوشش دارد.
سرپرست مركز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینكه برگزاری المپیادهای ریاضی، اختر فیزیك، نجوم، زیست شناسی، شیمی، ادبی و كامپیوتر از دیگر فعالیتهای این مركز است، اظهار كرد: برگزاری المپیاد سلول های بنیادی، جغرافیا و علوم زیستی در سطح بین المللی از برنامه هایی است كه دنبال می شود و قرار است المپیاد سلول های بنیادی زمستان سال 97 برای اولین بار به صورت بین المللی در ایران برگزار شود.
مهاجرانی تصریح كرد: برگزاری جشنواره جوان خوارزمی از دیگر ماموریت های این مركز است كه در این رابطه امسال هشت هزار طرح دریافت شد و پس از پالایش در مرحله استانی و كشوری، در نهایت 30 طرح به عنوان برگزیده انتخاب شد كه بسیاری از این طرحها توان تجاری سازی دارد.
وی با بیان اینكه مدارس استعدادهای درخشان با برگزاری آزمون ورودی اقدام به پذیرش دانش آموز میكنند، وجه تمایز آن را با مدارس غیر دولتی، پژوهش محور بودن ذكر كرد و گفت: در سال های اخیر با توسعه كمی این مدارس حوزه پژوهش آسیب دیده كه با در پیش گرفتن برنامه هایی برای كیفیت بخش اكنون به سمت ارائه فعالیت های با كیفیت در حركت هستیم.
سرپرست مركز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینكه همچنین انجام فعالیت های تربیتی، پرورشی، اردوهای تفریحی و ورزشی در این مدارس مدنظر است، اظهار داشت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موظف است انسانهای سالم تحویل جامعه دهد از این رو با تاكید بر محور سازندگی ایران اسلامی و همچنین برقراری عدالت آموزشی، سعی داریم در مناطقی كه امكان دایر كردن مدارس سمپاد وجود ندارد، آموزش های الكترونیكی ارائه دهیم.
** 250 هزار متقاضی ورود به مدارس سمپاد چالشی مهم است
مهاجرانی با بیان اینكه قرار نیست لزوما همه دانشآموزان تیزهوش باشند و در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل كنند، گفت: اكنون سالانه با 250 هزار آزمون دهنده برای ورود به این مدارس مواجه هستیم كه این موضوع چالشی مهم به شمار می رود، اما اكنون راه دیگری جز برگزاری آزمون نداریم.
وی با یادآوری این نكته كه از نظرات كارشناسان و صاحبنظران برای انتخاب راه های دیگری به منظور گزینش دانش آموزان با استعدادهای درخشان استقبال می كنیم، اظهار داشت: باید سعی شود هوش افراد به غیر از ریاضی و فیزیك اندازه گیری شود كه البته این كار به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمی آید.
** شرایط را برای بازگشت نخبگان به كشور فراهم كنیم
سرپرست مركز ملی استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان در خصوص گردش نخبگانی (فراز مغزها) نیز با بیان اینكه مهاجرت یك پدیده جهانی است و در سال های اخیر در حجم زیاد و در كشورهای مختلف به چشم می خورد، گفت: كشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست اما باید در این زمینه به گونهای حركت كنیم كه افراد نخبه بار دیگر به كشور بازگردند.
مهاجرانی با بیان اینكه اكنون مركز دانش پژوهان جوان 6 هزار عضو دارد كه باید زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات این افراد فراهم شود، اضافه كرد: البته باید توجه داشت كه امروز با گسترش شبكه های ارتباطی دیگر نیازی نیست كه یك فرد در یك جای مشخص زندگی كند بلكه میتواند خدمات خود را از هر جایی در دنیا ارائه دهد.
وی یادآورشد: حس مسئولیت پذیری و وطن دوستی را در دانش آموزان تقویت كنیم تا مانع از خروج آنها از كشور شویم.
مهاجرانی خاطرنشان كرد: خروجی دانش آموزان از كشور را نداریم و بیشتر افرادی كه از كشور مهاجرت میكنند دانشجو و یا افراد فارغ التحصیل دوره كارشناسی هستند.
** تمامی دانش آموزان بدون هیچ محدودیتی امكان شركت در آزمون مدارس سمپاد را دارند
سرپرست مركز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان ادامه داد: تمامی دانش آموزان در نقاط مختلف كشور بدون هیچ محدودیتی می توانند در آزمون ورود به مدارس سمپاد شركت كنند.
مهاجرانی با بیان اینكه قرار است طرح شهاب به منظور شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزان در سراسر كشور فراگیر شود، اظهار داشت: باید موضوعات پرورشی و مهارت های لازم برای زندگی ایرانی - اسلامی در دستور كار قرار گیرد تا فرزندان ما حس كنترل خشم، استرس و مهارت نه گفتن را بیاموزند.
وی یادآور شد: ویژگی مدارس سمپاد پژوهش محور بودن است و هنگامی كه در مدت چهار سال جمعیت دانش آموزی این مدارس به دو برابر افزایش پیدا می كند به طور طبیعی باید منتظر افت كیفیت در ارائه خدمات باشیم.
سرپرست مركز ملی استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان گفت: در راستای كاهش تعداد دانش آموزان در این مدارس جمعیت دانش آموزان را از 22 هزار نفر در سال به 15 هزار نفر كاهش دادهایم و البته تعداد محدودی از دانش آموزان نیز در این مدارس هستند كه توان رقابت با همكلاسی های خود را ندارند اما به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب روحی به این گروه از دانش آموزان، ترجیح بر این بود كه به مدارس عادی باز گردانده نشوند.
وی اظهار داشت: با توجه به افزایش بیرویه تعداد دانش آموزان در سال های گذشته، هزینه مدارس استعدادهای درخشان نیز بالا رفته به همین دلیل دانش آموزان باید حدود 50 درصد شهریه مدارس غیردولتی را پرداخت كنند.
** مدارس مهارتی سمپاد راه اندازی می شود
سرپرست مركز ملی استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان با بیان اینكه به دنبال ایجاد رشته های مهارتی و راهاندازی مدارس مهارتی سمپاد در آینده نزدیك هستیم، گفت: با این اقدام در راستای كارآفرینی و درآمدزایی حركت خواهیم كرد.
** جمعیت دانش آموزان با استعدادهای ویژه ما با استاندارد جهانی فاصله چندانی ندارد
وی با بیان اینكه جشنواره جوان خوارزمی از دیگر فعالیت های مهم این مركز به شمار میرود، گفت: این مركز به دنبال آن است تا طرحهای برگزیده دانش آموزان این جشنواره را به سمت تجاریسازی سوق دهد چرا كه بسیاری از این طرح ها میانرشتهای بوده و توان تجاری سازی را دارد.
سرپرست مركز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اینكه استاندارد جهانی پذیرش دانش آموزان نخبه 3 درصد است، تصریح كرد: اكنون جمعیت دانش آموزان دارای هوش ویژه در كشور ما از 1.6 دهم درصد تا سه درصد است كه با استاندارد جهانی فاصله چندانی نداریم.
مهاجرانی در خصوص اینكه گزینش دانش آموزان به جای پایه ششم باید از پایه نهم آغاز شود نیز گفت: برگزاری آزمون در پایه ششم مطابق با قوانین شورای عالی آموزش و پرورش انجام می شود و در این رابطه هیچ كس نمی تواند فراتر از قانون حركت كند چرا كه شورای عالی مسیر را مشخص می كند.
وی یادآورشد: همچنین پیشنهادهایی برای حذف آزمون ورود به دوره اول مدارس استعدادهای درخشان مطرح است كه صرفا در حد كارشناسی است و نمیتوان به آنها استناد كرد و برای هر گونه اقدام در این رابطه باید ابتدا اسناد و مدارك علمی آن ارائه شود تا در نهایت شورای عالی آموزش و پرورش بتواند بر اساس آن تصمیمگیری كند.
فراهنگ ** 1883 ** خبرنگار: مریم جلوداران * انتشار: امید غیاثوند
سرپرست مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان:
اساسنامه و هیات امنای مدارس استعدادهای درخشان احیا می شود
۱۹ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۰۷
کد خبر:
82790279
تهران - ایرنا - سرپرست مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینكه هیچگونه پژوهشی برای ادغام دو سازمان ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در گذشته وجود ندارد، گفت: اكنون بنا به دستور رهبر معظم انقلاب و پیگیری وزیر آموزش و پرورش، احیا اساسنامه و هیات امنای این مركز در دستور كار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.