به گزارش ایرنا حمیدرضا ثابت نژاد روز سه شنبه در آیین پایانی نخستین مسابقات آزاد مهارت آزمایشگر قطعات صنعتی به روش مایعات نافذ 'پی تی'(PT) در تالار اجتماعات اداره كل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در اهواز افزود:در همه جای دنیا امتیاز مهارت شغلی بیشتر از مدرك دانشگاهی است ولی در كشور ما مدرك گرایی همچنان در به كارگیری و استخدام حرف نخست را می زند و این فرهنگ باید اصلاح شود.
وی گفت: در كشوری مثل استرالیا گواهی نامه مهارت 20 امتیاز و مدرك فوق لیسانس 10امتیاز دارد؛ در دیگر كشورهای توسعه یافته 'فرهنگ چه می توانی بر چه می دانید' ارجحیت دارد.
معاون پژوهشی ، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور در ادامه با بیان اینكه توسعه مهارت های شغلی و فنی در رونق اقتصادی ، بهره وری ، جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی ، افزایش نیروی كار ، كاهش هزینه های تولید و همچنین صادرات نیروی ماهر تعیین كننده و اثر گذار است افزود: در برنامه ششم توسعه كشور ، رویكرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای، توسعه مهارت های شغلی و فنی به تناسب نیازهای كشور و واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی است.
ثابت نژاد گفت: هر واحد صنعتی و تولیدی پیش از راه اندازی ، ابتدا باید نیازهای فنی و مهارتی را به آموزش فنی و حرفه ای اعلام كند تا سازمان به تناسب درخواست ها، نسبت به حرفه آموزی و ارتقای مهارت شغلی نیروی كار اقدام كند.
وی با بیان اینكه سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور متولی ایجاد اشتغال در كشور نیست اظهار كرد: وظیفه اصلی این سازمان بسترسازی برای تولید اشتغال از طریق توسعه مهارت آموزی است تا نیروی انسانی ماهر جذب بازار كار شود.
معاون پژوهشی ، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور بر توسعه و جدی گرفتن آموزش مهارتی و شغلی با هدف ایجاد ارزش افزوده ، رقابت پذیری و ارتقای بهره وری تاكید كرد و افزود:سازمان متبوع باید این فرهنگ (آموزش های مهارتی) را در كشور به ویژه برای جوانان جویای كار نهادینه كند تا از پس تامین نیازهای مهارتی كشور در بخش های مختلف اقتصادی كشور برآید.
وی توسعه آموزش های مهارتی و شغلی را با اندك توجه و سرمایه گذاری با هدف بسترسازی اشتغال امكان پذیر دانست گفت:در هیچ جای دنیا ، ایجاد اشتغال به طور كامل برعهده دولت ها نیست؛ بخش خصوصی و كارآفرینان در این زمینه باید تحرك بیشتری داشته باشند تا بتوانیم بر ابرچالش اقتصادی و اجتماعی كشور كه بیكاری است غلبه كنیم.
به گزارش ایرنا مدیركل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان نیز در این آیین گفت: نخستین مسابقات آزاد مهارت آزمایشگر قطعات صنعتی به روش مایعات نافذ PT به میزبانی اداره كل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان با همیاری و همكاری صنایع، صنوف و دستگاه های اجرایی آموزشی خوزستان و كشور در محل اداره سنجش و ارزشیابی فنی و حرفه ای خوزستان برگزار شد.
عبدالنبی سواعدی با اشاره به اینكه این مسابقات با توجه به منشور سازمان و با هدف رسیدن به تعاملات آموزش و صنعت برگزار شد ادامه داد: مسابقات مهارت آزمایشگر قطعات صنعتی به روش PTدر راستای تعاملات مربوط به امكان سنجی آموزشی و ارتقای مهارت شاغلان در زمینه بهبود كیفیت كار و حاصل آن انجام شد.
وی افزود: تعداد كل شركت كنندگان در این مسابقات 176 نفر بود كه از این تعداد 163 نفر از استان خوزستان و 13 نفر از سایر استان ها در این رقابت حضور داشتند.
به گفته وی این مسابقات بر اساس استاندارد جهانی ASME شامل SPAK و گزارش نویسی در راستای كار با استانداردهای به روز جهانی برگزار شد.
به نفرات اول تا سوم این مسابقات به ترتیب 2 سكه، یك سكه و نفر سوم نیم سكه بهار آزادی اهدا و برای سایر شركت كنندگان گواهینامه سطح اعطا شد.
6065/ 6037
خبرنگار: محمدرضا بنوره ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور:فرهنگ مهارت آموزی جایگزین مدرك گرایی شود
۱۹ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۲۸
کد خبر:
82790669
اهواز - ایرنا - معاون پژوهشی ، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور ، جایگزینی فرهنگ مهارت آموزی و كارآفرینی به جای مدرك گرایی را ، برون رفت از چالش بیكاری در كشور عنوان كرد و گفت:تا زمانی كه مهارت گرایی نهادینه نشود بهره وری كم و منابع انسانی به هدر می رود.