رشد 20 درصدي كمك مالياتي به شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كهگيلويه و بويراحمد

ياسوج - ايرنا - مديركل امور مالياتي كهگيلويه و بويراحمد گفت: بيش از 347 ميليارد ريال از محل وصول ماليات بر ارزش افزوده متناسب با سرانه جمعيت به شهرداري‌ها و دهياري‌هاي اين استان از ابتداي سال جاري تا پايان آذر پرداخت شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزايش داشته است.

محمدعلي غفاري روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در مدت مشابه سال گذشته 291 ميليارد و 258 ميليون ريال از محل ماليات بر ارزش افزوده به دهياري‌ها و شهرداري‌هاي كهگيلويه و بويراحمد كمك شد.
وي تصريح كرد: از اين ميزان پرداختي، از محل عوارض آلايندگي و ماليات بر ارزش افزوده در سال جاري بيش از 104 ميليارد ريال به حساب 553 دهياري روستا واريز شد كه اين اعتبار نقش مؤثري در افزايش سطح برخورداري شاخص‌ها، عمران و آباداني روستاها داشته است.
در سال گذشته بيش از 427 ميليارد ريال بين دهياري‌ها و شهرداري‌ها اين استان توزيع شد كه بيش از 272 ميليارد و 883 ميليون ريال از اين مبلغ به حساب شهرداري‌ها و افزون بر 199 ميليارد و 483 ميليون ريال به حساب دهياري‌ها واريز شد.
مديركل امور مالياتي كهگيلويه و بويراحمد به اهميت پرداخت ماليات در برقراري عدالت اقتصادي و توسعه متوازن اشاره كرد و تصريح كرد: وصول ماليات از صاحبان درآمد و ثروت گامي ارزنده براي تعادل بخشي روند توسعه مناطق شهري و روستايي و افزايش رفاه عمومي محسوب مي‌شود.
وي از اقساطي كردن بلند مدت اصل بدهي مالياتي بر اساس ماده 167 قانون ماليات‌هاي مستقيم براي تسهيل در وصول ماليات و رونق بنگاه‌هاي اقتصادي خبر داد و افزود: مؤديان مالياتي مي‌توانند در مدت زمان 36 ماه به‌صورت اقساط اصل بدهي مالياتي خود را پرداخت كنند.
وي گفت: پيمانكاراني كه از دولت طلبكارند، اما بدهي مالياتي دارند مي‌توانند تهاتر كنند و با مراجعه به خزانه و پر كردن فرم‌هاي مخصوص، مطالبات خود را از دستگاه‌هاي دولتي از طريق اسناد خزانه اسلامي وصول كنند.
در 10 ماه گذشته 30 ميليارد ريال تهاتر براي پرداخت بدهي دولت، بين بخش دولتي و خصوصي در اين استان صورت گرفته است.
كهگيلويه و بويراحمد در سال 1396 با تهاتر 10 ميليارد ريال از مطالبات و بدهي‌هاي دولت به بخش خصوصي، مقام سوم را در كشور كسب كرده است.
مديركل امور مالياتي كهگيلويه و بويراحمد گفت: ميزان تحقق درآمدهاي مالياتي 9 ماه گذشته سال جاري در اين استان نسبت به برنامه مصوب حدود 99 درصد بوده است.
وي راهبرد اين اداره براي وصول ماليات را تعامل و تفاهم با مؤديان مالياتي اعلام كرد و گفت: در صورت پرداخت اصل بدهي جرائم مالياتي بخشيده خواهد شد.
وي كهگيلويه و بويراحمد را يكي از استان‌هاي پيشرو در پرداخت ماليات در سطح كشور اعلام كرد و افزود: به جهت پرداخت به‌موقع ماليات از سوي مردم قانون مدار، اين استان پايين‌ترين معوقات مالياتي در كشور را دارا است.
استان 713 هزار نفري كهگيلويه و بويراحمد 50 هزار مؤدي مالياتي دارد.
خبرنگار: فرزانه شريفي** انتشاردهنده: موسوي
8143/6110