۲۱ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82792430
T T
۰ نفر
گردش مالي 40 ميليارد ريالي حوزه صنايع دستي خراسان شمالي

بجنورد- ايرنا- معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي گفت: گردش مالي سالانه در بخش توليد حوزه صنايع دستي استان رقم 40 ميليارد ريال است كه اين ميزان با توجه توانمندي استان قابل افزايش هم است.

علي عابدي روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهاركرد: خراسان شمالي در زمينه توليد و توليد كننده از ظرفيت هاي خوبي برخوردار است اما در بخش هاي اقتصادي و بازرگاني نيازمند توسعه بيشتر هستيم و در اين راستا نيز برنامه ريزي و اقدامات خوبي انجام شده است.
وي ادامه داد: خراسان شمالي در بازارهاي الكترونيك و تجارت الكترونيك هم اقدامات خوبي انجام شده و همايش هاي مختلفي برگزار كرده و انواع مختلف صنايع دستي از اين طريق به فروش رسيده است.
عابدي درباره بيمه فعالان اين حوزه توضيح داد: متاسفانه از سال 93 به بعد به علت وجود برخي مشكلات ميان سازمان تامين اجتماعي و دولت هيچ بيمه اي در حوزه صنايع دستي انجام نشده است و اعلام كردند كه انجام اين كار نياز به بازنگري دارد.
وي اضافه كرد: در اين وقفه 2 ساله، راستي آزمايي هم انجام گرفت و دولت و سازمان تامين اجتماعي به توافقاتي دست پيدا كردند كه منتظر اعلام سهم استان هستيم تا مجددا براساس آن، بيمه را راه اندازي كنيم.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي گفت: نظارت، ساز و كار مناسبي و قوي در موضوع بيمه ها وجود نداشت و عده اي كه شرايط اين بيمه را نداشتند توانستند با واسطه از اين بيمه استفاده كنند.
وي افزود: هدف اداره كل اين است كه كارگاه ايجاد كنيم تا صنعتگران بتوانند تحت پوشش كارفرما و از بيمه كارگاهي استفاده كنند.
وي با بيان اينكه فعالان عرصه صنايع دستي بيمه مي شوند گفت: اداره كل به افرادي كه،يكي ازرشته هاي صنايع دستي را ياد دارند و تحت پوشش بيمه ديگري هستند كارتي با عنوان ' كارت شناسايي صنايع دستي' ارائه مي دهد اما مشمول بيمه نمي شود.
عابدي اظهاركرد: افراديكه مجوز توليدات مشاغل خانگي دارند اما توليداتشان توليدات دائمي نيست، نيز مشمول بيمه نخواهند شد اما از تسهيلات مشاغل خانگي مي توانند استفاده كنند.
وي ادامه داد: افرادي كه شغلشان توليد صنايع دستي باشد و مجوز پروانه توليدي و انفرادي داشته باشند، مشمول بيمه خواهند شد.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي، تعداد بيمه شدگان شاغل در عرصه فرش و صنايع دستي را تا سال 93، بيش از 6 هزار نفر عنوان كرد و گفت: عده اي با انجام پالايش از اين چرخه خارج شده اند.
در خراسان شمالي حدود 15 هزار نفر فعال صنايع دستي و 61 رشته فعال صنايع دستي وجود دارد.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
ع/ 6042 انتشار: سيدحسين قدسي