۲۱ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۵۵
کد خبر: 82792505
T T
۰ نفر
برگزاری دوره تقویت زبان فارسی اساتید در بغداد/فارسی چهارمین زبان محبوب

بغداد – ایرنا – دوره آموزش و تقویت زبان فارسی برای جمعی از اساتید و مدرسان عراقی با همكاری بنیاد سعدی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پایتخت عراق آغاز شد.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا در بغداد گفت كه در این دوره شش روزه جمعی از استادان و مدرسان عراقی زبان فارسی شاغل در مراكز دانشگاهی و علمی عراق حضور دارند و هدف آموزش، تقویت و ارتقا مهارت های زبانی این افراد در زمینه زبان و ادبیات فارسی است.
'رضا صحرایی' اضافه كرد كه در این دوره با استفاده از روش های نوین، در دو سطح، راهكاری های یادگیری زبان فارسی و روش های مطالعه و تقویت مهارت های گفت وگو طی 40 ساعت كار آموزشی برای هر یك از سطوح، به شركت كنندگان آموزش داده می شود.
به گفته وی، در این دوره با تدریس شش تن از اساتید بنیاد سعدی، اصول و تكنیك ها، مهارت های خواندن، نوشتن، صحبت كردن و شنیدن زبان فارسی آموزش داده شده و در نهایت به شركت كنندگان مدرك معتبر بنیاد سعدی اهداء می شود.
از طرفی یكی از مسوولان در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باره این دوره آموزشی گفت كه اغلب شركت كنندگان از اعضای گروه زبان فارسی در دانشكده زبان های خارجی دانشگاه بغداد و تعدادی از مراكز علمی عراق هستند.
'حمید رضا اسلامی' خاطر نشان كرد كه تعداد شركت كنندگان در این دوره 33 نفر اعم از زن و مرد هستند.
وی گفت كه مركز فرهنگی وابسته به رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق به منظور گسترش و ارتقا و تقویت زبان و ادبیات فارسی در كشور همسایه عراق، به طور مرتب دوره های آموزشی برگزار می كند.
وی با اشاره به افزایش روز افزون مناسبات دو جانبه و رفت و آمد گسترده زائران عتبات مقدسه بین دو كشور و حجم بالای تبادلات تجاری و سرمایه گذاری بین دو طرف، علاقه مندی به یادگیری زبان فارسی در این كشور نیز روبه افزایش گذاشته است.
در حال حاضر دانشگاه بغداد، سلیمانیه و اربیل دارای گروه زبان فارسی هستند و در برخی از دانشگاه های دیگر این كشور از جمله دانشگاه بصره، كوفه و واسط، زبان فارسی تدریس می شود.
یكی از استادان زبان فارسی در دانشگاه بغداد كه در این دوره آموزشی شركت كرده به خبرنگار ایرنا گفت كه زبان فارسی با دارا بودن 300 دانشجو در بین 11 رشته زبان خارجی كه در دانشكده زبان های خارجی دانشگاه بغداد تدریس می شوند در رده چهارم بعد از زبان انگلیسی، فرانسه و تركی قرار دارد.
'انور عباس مجید' افزود كه زبان هایی مانند اسپانیایی، ایتالیایی، عبری، سریانی، كردی و آلمانی از حیث جذب تعداد دانشجو در رده های پایین تر از زبان فارسی در این دانشگاه قرار گرفته اند.
به گفته وی، دانشكده زبان های خارجی دانشگاه بغداد دارای حدود سه هزار دانشجو در رشته های مختلف زبان خارجی است.
یادآور می شود كه بنیاد سعدی، نهادی است كه براساس مصوبه 1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور گسترش زبان فارسی در جهان و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان تاسیس شده است.
به گفته صحرائی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، غیر از رژیم صهیونیستی اسراییل كه جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت نمی شناسد و آمریكا كه از حیث سیاسی رابطه مستقیم با آن نداریم، این بنیاد 12 منطقه را در جهان به عنوان مناطق آموزش زبان فارسی تعریف كرده است.
خاورم *353*380*