۲۲ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱
کد خبر: 82793241
T T
۰ نفر
هند صدمين ماهواره خود را با موفقيت به فضا  پرتاب كرد

دهلي نو-ايرنا- سازمان تحقيقات هوا و فضاي هند (ايسرو) صبح روز جمعه صدمين ماهواره خود را از مركز فضايي ساتيش داوان واقع در جزيره اي در جنوب هند با موفقيت به فضا پرتاب كرد.

به گزارش ايرنا به نقل از شبكه خبري 'زي نيوز'، اين اولين پرتاب موشك سازمان ايسرو در سال 2018 و همچنين اولين عمليات موفقيت آميز اين سازمان پس از شكست ماموريت قرار دادن ماهواره نظارت بر زمين (IRNSS-1H) در فضا در ماه آگوست سال گذشته مي باشد.
ماموريت پيشين سازمان ايسرو به دليل باز نشدن سپر گرمايشي ماهواره مورد نظر، با شسكت روبرو شد.
موشك پي اس ال وي- سي 40 سازمان ايسرو كه امروز چهل و يكمين پرواز موفقيت آميز خود را انجام داد، داراي يك ماهواره نظارت بر زمين به وزن 710 كيلوگرم متعلق به هند و 30 ماهواره بين المللي ديگر متعلق به كشورهاي ديگر به وزن 613 كيلوگرم مي باشد.
ماهواره هاي بين المللي متعلق به شش كشور از جمله آمريكا، كانادا، كره جنوبي، فنلاند، انگليس و فرانسه مي باشد.
سازمان تحقيقات هوا و فضاي هند تاكنون 40 عمليات موفق در پرتاب موشك هاي مختلف پي اس ال وي به فضا داشته است.
اين سازمان در ماه ژوئن سال گذشته 31 ماهواره كوچك را در يك موشك به فضا پرتاب كرد.
سازمان ايسرو همچنين توانسته است سنگين ترين موشك ( جي اس ال وي نسل 3) ساخت خود را براي اولين بار با موفقيت به فضا پرتاب كند.
پيش از اين هند براي پرتاب ماهواره هاي خود با وزن بيش از 2 تن به كشور هاي خارجي وابسته بود.
سازمان تحقيقات هوا و فضاي هند (ايسرو) در سال گذشته با ثبت ركورد بي سابقه پرتاب 104 ماهواره با يك موشك به فضا از جزيره كوچك 'سريهاريكوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقباي بزرگي همچون روسيه و آمريكا، تاريخ ساز شد.
جزيره كوچك 'سريهاريكوتا' براي صنعت فضايي هند ،حكم دماغه 'كاناورال' در ايالت فلوريداي امريكا را دارد كه تاكنون موشك هاي فضايي و ماهواره هاي بسياري از اين جزيره به فضا پرتاب شده است.
سكوي پرتاب موشك جزيره 'سريهاريكوتا' تاكنون با پرتاب بيش از 200 ماهواره از كشورهاي مختلف ،ميزبان برنامه هاي جاه طلبانه فضايي هند است.
هزينه هاي پرتاب از اين سكو به حدي پايين است كه حتي رقيبان مقتدر هند هم قادر به رقابت با اين هزينه ها نيستند؛ براي مثال اين كشور قادر است كاوشگر مريخ خود را با هزينه اي به مراتب پايين تر از بودجه اي كه هاليوود به ساخت فيلم هاي فضايي تخصيص مي دهد، به سياره سرخ ارسال كند.
در بيشتر سفرهاي فضايي و پرتاب فضاپيماها از مبدا هند از راكت خوش سابقه پي اس ال وي ( Polar Satellite Launch Vehicle) استفاده مي شود.
يكي از مهمترين دستاوردهاي فضايي هند در سال 2013 ميلادي پرتاب كاوشگر مدارگرد به مريخ با موشك 'پي اس.ال.وي' ازسكوي پرتاب 'سريهاريكوتا' با نام 'مانگاليان' كه به زبان سانسكريت به معناي 'مسافر مريخ ' مي باشد بود . با اين موفقيت، هند نام خود را به عنوان چهارمين كشوري كه توانست به منظومه شمسي راه يابد ، در جهان ثبت كرد.
ماموريت ماهواره مانگاليان شامل اكتشاف گاز متان و دي اكسيد كربن در جو مريخ بود تا وجود حيات در سياره همسايه زمين بررسي شود.
آساق**267**وحيده دينداري
ناشر: مدني

براي دريافت تازه ترين خبرهاي بين المللي از ايران و جهان با استفاده از لينك زير وارد كانال تلگرام ما شويد.
https://t.me/joinchat/AAAAAEAtzWzGcxcKfBowNw