۲۲ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82793498
T T
۰ نفر
زاخارووا: روس هراسی محور سیاست خارجی دولت آمریكا است

مسكو - ایرنا - ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام كرد: روس هراسی و سیاه نمایی و طرح ادعاهای بی اساس، محور سیاست خارجی دولت آمریكا شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماریا زاخارووا روز جمعه در كنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود كه در یكی از بلندترین ساختمان های معروف به هفت خواهران استالینی مسكو (ساختمان وزارت خارجه روسیه) برگزار می شد، مواضع كشورش در قبال موضوعاتی همچون تحریم های آمریكا علیه روسیه، سیاست های آمریكا برای دامن زدن به روس هراسی، اوضاع اوكراین و ویكتور بوت شهروند روس زندانی در آمریكا را بیان كرد.
انتشار اخبار جعلی در شبكه های اجتماعی و فضای مجازی، ایفای نقش سازمان ملل و سازمان امنیت و همكاری اروپا در دفاع از آزادی رسانه ها و خبرنگاران، ایجاد موانع از سوی دولت آمریكا برای فعالیت رسانه های روسی، عهدشكنی ناتو و مساله كره شمالی از موضوعاتی بود كه سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در باره آن گفت وگو كرد.
خانم زاخارووا همچنین موضع روسیه در باره اوضاع سوریه و حمله تروریستی پهپادها به پایگاه های روسی در این كشور و نیز نیاز سوری ها به كمك های انسانی را بیان كرد.

** سفر وزیر خارجه روسیه به نیویورك
زاخارووا گفت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روزهای 18 و 19 ژانویه (28 و 29 دی ماه) به نیویورك سفر می كند.
وزیر خارجه روسیه در نشست عدم انتشار سلاح های كشتار جمعی و بنای مشاركت منطقه ای در افغانستان و آسیای مركزی به عنوان الگوی همكاری كه در نیویورك برگزار می شود، شركت می كند.

** مخالفت آمریكا با برگزاری كنگره گفت وگوهای ملی سوریه
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اظهارات دیوید ساترفیلد دستیار وزیر خارجه آمریكا در امور خاورمیانه كه با برگزاری كنگره گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی مخالفت كرده بود، آن را غیرقابل درك خواند.
زاخارووا گفت: ساترفیلد با اشاره به مخالفت آمریكا با برگزاری اجلاس سوچی اعلام كرده است كه واشنگتن تمام اقدامات در مورد سوریه را از طریق مذاكرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل پیش خواهد برد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از این رویكرد طرف آمریكایی اعلام كرد كه مذاكرات سوچی و ژنو هیچ تناقضی با یكدیگر ندارد و استفان دی میستورا نماینده دبیركل سازمان ملل كه به مسكو سفر كرده بود این امر را تایید كرد.

**حمله تروریستی پهپادها به پایگاه های روسی
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به حمله تروریستی پهپادها به پایگاه های حمیمم و ترتوس روسیه در سوریه گفت: در روزهای نخست سال 2018 اعمال تحریك آمیز تروریست ها ازجمله گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه افزایش یافته است.
وی افزود: حمله تروریستی پهپادها به پایگاه های روسی از آن جمله بود و ساترفیلد دستیار وزیر امور خارجه آمریكا می توانست موارد زیادی از نقش واشنگتن در حمایت از این ساختارهای تروریستی را برای قانونگذاران آمریكایی بیان كند.

**وضعیت اسف بار شهر رقه
زاخارووا وضعیت شهر رقه را كه آمریكا و متحدانش از كنترل داعش خارج كرده اند، اسف بار و بسیار دشوار خواند و افزود: در ماه دسامبر بر اثر انفجار مین در شهر رقه و مناطق پیرامون آن 89 نفر جان خود را از دست دادند.
وی افزود: نیروهای آمریكایی مسائل ساكنان این منطقه سوریه را نادیده گرفته و هیچ اقدامی برای حل آن نمی كنند.

** روس هراسی در آمریكا
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام كرد كه روس هراسی و سیاه نمایی روسیه به محور سیاست خارجی امریكا تبدیل شده است.
وی افزود: آمریكا همچنان این سیاست را از راه های گوناگون اجرا می كند.
زاخارووا به عنوان مثال به توصیه وزارت خارجه آمریكا به شهروندان این كشور برای خودداری از سفر به روسیه اشاره كرد و افزود: این توصیه به بهانه آزار و اذیت شهروندان آمریكایی در روسیه صورت گرفته است. در حالی كه حتی یك مورد از چنین مسائلی در مورد شهروندان آمریكایی در روسیه گزارش نشده است.

**روحیه ضدروسی در اوكراین
سخنگوی وزارت خارجه روسیه به روحیه ضدروسی در اوكراین اشاره كرد و افزود: در اوایل سال جاری نیز اقدامات علیه روسیه در این كشور ادامه یافت.
وی سپس به سخنان تبریك سال نوی پترو پوروشنكو رئیس جمهوری اوكراین اشاره كرد كه برای منطقه مناقشه دونباس آرزوی آرامش كرد.
زاخارووا گفت: پوروشنكو در همین حال برای اثبات نیت خود در مورد صلح و آرامش در دونباس از تصمیم آمریكا برای ارسال تسلیحات به اوكراین استقبال كرد.
وی افزود: آیا این ریاكاری نیست؟
زاخارووا در باره مساله كره شمالی با انتقاد از برگزاری گردهمایی شركت كنندگان در ائتلافی در جنگ كره در ونكوور كانادا ،برگزاری آن را با توجه به مذاكرات دو كره در روزهای اخیر و كاهش تنش ها، بیموقع و بیمورد خواند.
وی همچنین با اشاره به رویكرد غربی در تحریم كره شمالی گفت كه تنها راه حل مساله شبه جزیره كره مذاكره است و باید در این عرصه از اقدامات یكجانبه خودداری شود.

**عهدشكنی ناتو
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به انتشار اسناد ارشیوی در آمریكا كه بخشی از آن مربوط به تعهدات برای عدم گسترش ناتو به شرق می شود، افزود: پیمان ناتو این تعهد خود را نقض كرده است.
وی افزود: در سال های اخیر شاهد فعالیت های ناتو برای گسترش بی رویه به شرق هستیم كه ازجمله با مطرح كردن تهدید روسیه اجرا می شود.
زاخارووا گفت: متاسفانه بارها اطمینان یافته ایم كه سخنان شركای غربی با اعمال آنها تفاوت دارد و واقعیت های تاریخی و توافق ها از سوی آنها نادیده گرفته می شود.

**ایجاد موانع از سوی دولت آمریكا برای فعالیت رسانه های روسی
زاخارووا با اشاره به ایجاد موانع از سوی دولت آمریكا برای فعالیت رسانه های روسی گفت: آمریكا در تازه ترین اقدام در این عرصه تلاش می كند شركت ریاگلوبال را كه اخبار خبرگزاری اسپوتنیك را در این كشور پخش می كند در فهرست عوامل خارجی قرار دهد.
وی با اشاره به اینكه قبلا اسپوتنیك و راشاتودی جزو عوامل خارجی قرار گرفته اند، اظهار كرد: این گونه تدابیر امریكا واقعا مانع فعالیت رسانه های روسی می شود.
اروپام*391* 1346**
خبرنگار: رحمت الله خدادادی**ناشر: مدنی