۲۲ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۵۶
کد خبر: 82793583
T T
۰ نفر

رينوپلاستي/ جراحي بيني يا تزريق ژل!

۲۲ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۵۶
کد خبر: 82793583
رينوپلاستي/ جراحي بيني يا تزريق ژل!

مشهد- ايرنا- كارشناسان پزشكي معتقدند، به دليل شكل و آناتومي بيني نژاد ايراني، متقاضيان 'رينوپلاستي' يا جراحي زيبايي بيني در ايران بسيار است به طوريكه رتبه اول جهان در جراحي هاي بيني متعلق به ايران است.

به گزارش ايرنا، اين در حالي است كه علاوه بر جراحي بيني هر روشي كه باعث كوچك شدن و زيبايي بيني گردد، نزد دختران و زنان جوان ايراني طرفدار بسيار دارد.
رينوپلاستي بدون جراحي يا كوچك كردن و شكل دادن بيني از طريق تزريق ژل يكي از روشهايي است كه از چند سال گذشته توسط يكي از پزشكان در چند شهر ايران به ويژه مشهد رواج يافت، درحالي كه به اعتقاد جراحان پلاستيك و متخصصان گوش، حلق و بيني اين روش علمي و مورد تاييد نيست.
دكتر كاظم اردكانيان كه به گفته خودش بنيانگذار رينوپلاستي بدون جراحي از طريق تزريق ژل در ايران است، تا چندي پيش در مشهد مطب داشت و توجه متقاضيان بسياري را براي زيبايي بيني به خود جلب كرد.
وي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پزشكان حيطه مربوط به زيبايي بيني و مسئولان مرتبط تاكنون مشكلات بسيار براي فعاليت اينجانب در مشهد ايجاد كردند تا اينكه مجبور به ترك اين شهر شدم و هم اكنون در حال آموزش روش تزريق ژل براي زيبايي بيني به پزشكان در تهران هستم.
وي در باره كاربرد اين روش براي زيبايي بيني اظهار كرد: تزريق ژل براي كوچك كردن و شكل دادن بيني يكي از روشهاي مرسوم در كشورهاي مختلف جهان است كه با عنوان رينوپلاستي بدون جراحي معروف شده و عوارض آن كمتر از روشهاي جراحي مي باشد.
اين پزشك عمومي با بيان اينكه روشها و جراحي هاي زيبايي را مدت چهار سال در آمريكا فرا گرفته است گفت: انجام حدود 13 هزار رينوپلاستي بدون جراحي از طريق تزريق ژل در شهرهاي مختلف ايران را در كارنامه خود دارم كه بيشتر آنها مربوط به مشهد با بيش از سه هزار مورد است.
وي افزود: تركيب ژل تزريق شده در بيني بيمار كه توسط اينجانب انجام مي شود، با فرمول منحصر به فرد و متشكل از 'كلسيم هيدروكسي آپاتايد' است كه با حل كردن غضروف بيني باعث كوچك شدن آن مي شود و اين روش در قالب يك كار تحقيقي با ارائه موارد باليني مورد تاييد دانشگاه UCLA آمريكا قرار گرفته است.
دكتر اردكانيان اظهار كرد: تزريق ژل كه در مدت حدود 12 جلسه انجام مي شود، براي كوچك كردن و ترميم بيني هاي خراب شده حاصل از جراحي و بيني هاي پهن و گوشتي كاربرد دارد و عوارض آن كمتر از جراحي بيني است.
وي گفت: هم اكنون روش تزريق ژل براي زيبايي بيني به چند نفر از پزشكان مشهد آموزش داده شده و همچنين در حال آموزش اين روش به پزشكان تهراني هستم.

* تزريق ژل براي زيبايي بيني روش علمي نيست
يك پزشك فوق تخصص جراحي پلاستيك و ترميمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز گفت: جراحي بيني رتبه اول جراحي هاي زيبايي را در ايران به خود اختصاص داده است، در حالي كه اين جراحي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي بعد از عمل هاي زيبايي شكم و سينه قرار دارد.
دكتر آرش بيرقي افزود: در 'رينوپلاستي' جراح با حفظ عملكرد تنفسي اقدام به زيبا سازي بيني از طريق تغيير شكل غضروف و استخوان هاي بيني مي كند.
وي با بيان اينكه رينوپلاستي به 2 روش باز و بسته انجام مي شود، اظهار كرد: اختلالات تنفسي، آبريزش بيني، تغيير تن صدا و گرفتگي بيني، غير طبيعي شدن شكل بيني و تناسب نداشتن با ديگر اجزاي صورت از عوارض جراحي بيني است.
وي گفت: طبق منابع جهاني از هر 100 عمل جراحي بيني، پنج عمل همراه با عارضه بوده و نياز به اصلاحات و جراحي دوباره دارد.
عضو جراحان پلاستيك و زيبايي ايران، استفاده از ژل براي كوچك كردن و شكل دادن بيني را يك روش غير علمي عنوان كرد و افزود: تزريق ژل يكي از روشهاي ساختگي يا 'من درآوردي' با توجه به افزايش شمار متقاضيان بيني در ايران است.
وي اظهار كرد: متاسفانه اين روشها به دليل ارزان بودن نسبت به جراحي و هم چنين تبليغات بسيار اقبال عمومي را به دنبال داشته در حالي كه علمي و مورد تاييد نيست.
وي عفونت و آبسه را از جمله عوارض تزريق ژل دانست و گفت: بيني كه در آن ژل تزريق شده باشد، قابليت جراحي به دليل آبسه و عفونت را ندارد.

* امكان برگشت بيني به حالت اوليه در تزريق ژل وجود دارد
يك پزشك متخصص گوش و حلق و بيني نيز گفت: بيني عضوي از بدن است كه در عملكرد دستگاه تنفسي نقش مهم ايفا مي كند و اختلال در عملكرد بيني، عارضه هاي مهم تنفسي در پي دارد.
دكتر سيدحسن حسيني خواه افزود: عمل هاي جراحي بيني در صورتي كه جراح مهارت كافي داشته و آناتومي و فيزيولوژي بيني را به خوبي بشناسد، عارضه اي ندارد و عوارض آن مانند هر عمل جراحي ديگر است.
عضو انجمن رينوپلاستي ايران ادامه داد: استفاده از ژل براي زيبايي نمي تواند جايگزين عمل جراحي بيني شود، و فقط در موارد با اشكالات جزئي بيني مانند فرورفتگي آن كاربرد دارد.
وي اظهار كرد: تزريق ژل براي فرم دادن بيني يك روش موقتي است و امكان برگشت به حالت اوليه وجود دارد و به متقاضيان زيبايي بيني توصيه مي شود فريب تبليغات اينگونه روشها را نخورند.
وي گفت: از سوي ديگر با تزريق ژل امكان جراحي زيبايي بيني وجود ندارد، مگر اينكه ژل استفاده شده كيفيت خوب داشته و دچار عفونت نشود در صورتي كه اين ژل ها اغلب چيني هستند و از كيفيت مناسب برخوردار نمي باشند.

*برخورد با پزشكان متخلف در زمينه زيبايي بيني
مدير اجرايي سازمان نظام پزشكي مشهد نيز گفت: جراحي هاي زيبايي بيني در حيطه فعاليت پزشكان متخصص جراح گوش، حلق و بيني و متخصصان جراح پلاستيك است.
دكتر هادي بيژن نژاد افزود: استفاده از ژل و تزريق آن در بيني به منظور كوچك كردن و شكل دادن آن يك روش علمي و دانشگاهي نيست و با عوارض مختلف همراه است.
وي اظهار كرد: تاكنون شكايت هاي مختلف از پزشكي كه تزريق ژل بيني انجام مي داد به نظام پزشكي مشهد ارسال شده كه پس از بررسي هاي كارشناسي وي به چند سال محروميت از طبابت در كل كشور محكوم شده است.
وي گفت: 90 درصد شكايت هاي مربوط به جراحي هاي بيني در نظام پزشكي مشهد مربوط به زنان است.
دكتر بيژن نژاد افزود: راضي نبودن از شكل بيني، برگشت به حالت اوليه و ايجاد عارضه از مهم ترين موارد شكايت هاي بيماران در جراحي هاي زيبايي بيني است.
وي اظهار كرد: در صورتي كه خطاي پزشك در اين جراحي ها ثابت شود، محكوميت پزشك از تذكر كتبي تا توبيخ، تعطيلي مطب و انفكاك دائم از كار پزشكي را در پي دارد.
خبرنگار: مريم انجيدني ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم
3027 / 6053