۲۴ دی ۱۳۹۶، ۹:۵۷
کد خبر: 82794988
T T
۰ نفر
چابهار با فرصت ها و مزیت های فراوان، آماده پذیرش سرمایه گذاران

چابهار- ایرنا- منطقه آزاد چابهار به عنوان بهشت سرمایه گذاری شرق ایران در زمینه تجارت، ترانزیت، كشاورزی و گردشگری با فرصت ها، مزیت ها، معافیت، آینده درخشان، نزدیكی به بازار چندین میلیونی و فراهم بودن زیرساختها آماده پذیرش سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

به گزارش ایرنا، چابهار به سبب نزدیكی با كشورهای پرجمعیت هند، پاكستان، افغانستان، كشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به عنوان بزرگترین منابع انرژی جهان و دسترسی آسان به سرزمین اصلی ایران از بزرگترین فرصت ها و مزیت ها برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برخوردار است.
ارتباط چند وجهی حمل و نقل از طریق هوا، زمین و دریا، واقع شدن در امن ترین و نزدیكترین مسیر به بازارهای جهانی بخش دیگری از مزیت های منطقه آزاد چابهار است.
تسهیلات و مزیت های قانونی زیادی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته شده كه از آن جمله ضمانت سرمایه گذاری ها بر اساس قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در ایران و امكان انتقال 100 درصد سرمایه و سود حاصل از فعالیت اشخاص ثبت شده خارجی به خارج از كشور است.
معافیت مالیاتی 100 درصدی بر درآمد و دارایی به مدت 20 سال و قابل تمدید، معافیت ورود ماشین آلات و مواد اولیه مصرفی واحدهای تولیدی از عوارض ورودی گمركی، آزاد بودن صادرات محصولات تولیدی هر منطقه از مقررات عمومی صادرات و واردات و معافیت گمركی محصولات تولیدی واحدهای صنعتی منطقه برای صدور به سرزمین اصلی به میزان ارزش افزوده در استفاده از مواد اولیه داخلی از دیگر مزایای در نظر گرفته شده است.
سرمایه گذاران در منطقه آزاد چابهار امكان استفاده از نیروی كار خارجی به میزان 10 درصد كل نیروی كار در این منطقه را دارند و سرمایه گذار مجاز به خرده فروشی كالا نیز است.
چابهار موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری دارد و به عنوان دروازه توسعه محور شرق از آن یاد می شود.
مزیت های اختصاصی برای منطقه آزاد چابهار جهت تشویق سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است كه می تواند برای اجرای هر ایده سودآور باشد.
چابهار با موقعیت جغرافیایی و راهبردی در كنار آبراه های بین المللی و نزدیك به خطوط بین الملل كشتیرانی واقع شده و تنها بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز است.
این منطقه نقطه اتصال كریدور شرق ایران به آب های آزاد، نزدیك ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان است و دسترسی آسانی به سوخت های فسیلی، مصالح ساختمانی، مواد معدنی گوناگون در شرق ایران دارد.
از جمله مزیت های شهرستان و منطقه آزاد چابهار تسهیلات فروش و اجاره بلند مدت برای سرمایه گذاران خارجی است كه می تواند 100 درصد سهام شركت های اتباع خارجی را تملك كنند.
قوانین و مقررات انعطاف پذیر در زمینه نیروی كار شاغل در منطقه آزاد چابهار وجود دارد و سرمایه گذاران مجاز به تخلیه، بارگیری، ترانزیت و ترانشیپ و معافیت آن از عوارض و حقوق گمركی به استثنای هزینه های انبار و جابجایی هستند.
قابلیت استفاده از تسهیلات بانكی برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری و امكان تاسیس بانك و بیمه داخلی و خارجی یا شعبات آنها در منطقه آزاد چابهار وجود دارد.
ویزای 6 ماهه برای سرمایه گذاران خارجی با قابلیت تمدید در منطقه آزاد چابهار صادر می شود و صدور ویزا در فرودگاه از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه نیز قابل انجام است.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ارتقاء منطقه آزاد چابهار و تبدیل آن به كانون اصلی حمل و نقل ترانزیت در چارچوب توسعه محور شرق كشور، اتصال به شبكه ریلی وشبكه گاز، امكان ساخت صنایع پایین دستی با آغاز بكار صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد و ساخت فرودگاه بین المللی از فرصت های آینده در بندر و منطقه آزاد چابهار است.
حمیدالله بلیده ای افزود: هم اینك سرمایه گذاران 47 كشور دنیا 354 شركت با موضوع بازرگانی، صنعتی، خدماتی، گردشگری و ترانزیت در منطقه آزاد چابهار ثبت كرده اند.
وی بیان كرد: میزان سرمایه گذاری اظهاری خارجی از سال 1382 تاكنون در سطح منطقه آزاد چابهار 770 میلیون دلار بوده كه 53 میلیون دلار آن محقق شده است.
وی با اشاره به اینكه در مجموع سه هزار و 168 شركت داخلی و خارجی ثبت شده در منطقه آزاد چابهار 13 هزار و 600 شغل ایجاده كرده اند، خاطرنشان كرد: ثبت شركت در این منطقه به صورت الكترونیكی و در كمترین زمان یعنی 2 روز انجام می شود.
وی افزود: 2 هزار و 814 شركت سرمایه گذاری داخلی توانسته از سال 1381 تاكنون 160 تریلیون ریال سرمایه گذاری اظهاری انجام دهند كه هم اینك 11 تریلیون ریال آن محقق شده است.
عضو هیات مدیره و معاون فنی ومهندسی سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: تعداد 9 شهرك تخصصی شامل فرآوری خرما، صنایع خودرو، شیلات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، عمل آوری صنایع غذایی و كشاورزی، شیمیایی، لجستیك، انرژی های تجدید پذیر و شهرك پزشكی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این منطقه آماده واگذاری است.
بلیده ای افزود: برای ایجاد و راه اندازی 9 شهرك تخصصی هزار و 276 هكتار زمین تخصیص یافته است و در مجموع حجم سرمایه گذاری این شهرك ها 551 میلیون دلار برآورد شده است.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار در زمینی به مساحت 14 هزار هكتار و 9 پیكره در اردیبهشت سال 1370 با مصوبه هیات وزیران رسمیت یافت و در 22 بهمن ماه سال 1371 همزمان با كیش و قشم رسما افتتاح شد.
3043**6081 خبرنگار: رستم كریمی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر